SZINTET LÉPHETNEK A HAZAI STARTUPOK

Régiós szereplőből is lehet globális játékos

 

Magyarország a startup aktivitások számát tekintve régiós szinten jó helyen áll, azonban a „szintlépés”, vagyis a tényleges és tartós nemzetközi siker már jóval kevesebbeknek adatik meg. A legtöbbjük megmarad startupnak – ha egyáltalán túléli az első 3 évet – és az ún. scaleup létig csak kevesen jutnak el. Pedig a nyugati tőke egyik szemét a kelet-közép-európai piacon tartja, amit az is bizonyít, hogy egyre több nemzetközi befektető keresi a magyar vállalkozásokban rejlő üzleti lehetőséget. Mi több most el is mondják majd mi az, ami számukra döntő szempont, és kézzel fogható tanácsokat is adnak a hazai és régiós piaci lehetőségek tükrében.

A Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület (HVCA) legutóbbi elemzése szerint a legtöbb tőkét a startup fázisban lévő vállalkozások kapták, összesen 1,264 milliárd forintot*. Ez valójában azt jelenti, hogy átlagosan 158 millió forinthoz jutott egy vállalat. Laikusként azt gondolhatnánk, hogy ez az összeg biztosan elég a boldoguláshoz, azonban a valóság távolról sem ilyen fényes. A legnagyobb kihívás a határok átlépése, és a dinamikus nemzetközi növekedéshez még további 5-10 millió eurós befektetés lehet szükséges. Ezt bizonyítja a Balabit esete is, akiknek még a 8 millió dolláros tőkebevonás után is irányt kellett váltani, és a tőzsdére lépés helyett végül szakmai befektetőnek adták el a céget 2018 elején. „Míg néhány évvel ezelőtt csak ismerkedett a piac a startup fogalmával, ma már szinte minden hétre jut egy rendezvény, ahol egy asztalhoz ülhet az aspiráns ötletgazda és az angyalbefektető vagy a kockázati tőkés, sőt, már tv műsor is indult a témában” – mondja Horgos Lénárd, az Absolvo partnere. „Ezzel szemben kevesebb szó esik arról, hogy miként lehet egy hazai startupból nemzetközi piacon is boldogulni képes, 50-100 fős versenyképes vállalkozást építeni. Mikor vegyük fel az első nemzetközi kollegát, kell-e a piacra lépéshez helyi leányvállalat, hogy adjak el amerikai vagy német nagyvállalatnak startupként – azt gondoljuk, ezekre a tapasztalatokra nagy szükség van, hogy szintet lépjenek a tehetséges magyar csapatok.

Külföld nélkül esély sincsen

Bár egy új piacra lépés meghatározó élmény egy vállalkozás életében, valójában a globális jelenlét a mindent eldöntő mérföldkő. Abban a legtöbb nemzetközi befektető egyetért, hogy a legnagyobb hiba, amit egy kelet-közép-európai vállalkozás elkövethet, ha csak lokális szinten gondolkodik. Az első naptól kezdve a nemzetközi piacokra kell készülni – legyen szó akár a termékfejlesztésről, az értékesítési stratégiáról vagy éppen az alkalmazott szakemberekről. Ma már nem az a nagy eredmény, ha egy innovációs ötletből startup lesz, onnan továbbfejlődni scaleup fázisba sajnos csak kevesen tudnak.

Scaleupnak azok a startupok nevezhetők, amelyek már bevált üzleti modellel rendelkeznek, a piac visszaigazolta a termékük vagy szolgáltatásuk iránti igényt, évente legalább 20-30%-ot növekednek, és a csapat létszáma meghaladja a 10-20 főt. Számukra a legnagyobb kihívás a dinamikus fejlődés, amihez elengedhetetlen a külpiaci terjeszkedés. Ez viszont további akár 5-10 millió eurós tőkebevonást jelenthet, ami már nemzetközi befektetőt igényel. Azonban az ő érdeklődésüket – egy hazai kockázati tőkéshez képest – nehezebb felkelteni. Ehhez nyújt segítséget az Absolvo, a Magyar Kockázati és Magántőke Egyesület (HVCA) és a Hungarian Business Angel Network (HBAN) szervezésében megrendezésre kerülő VCs in CEE – Scaleup Session. A rendezvényen Európa meghatározó tőkebefektetői, valamint már a nemzetközi piacokon lévő – de a környező országokból indult – scaleupok mesélnek majd a kelet-közép-európai piacban rejlő lehetőségekről, és arról, hogy a régióból indult cégek hogyan tudtak európai vagy globális pozíciókra szert tenni, milyen kihívásokkal küzdöttek meg, milyen lépések voltak nyerők – így segítve hogy minél kevesebb hazai startup bukjon el ezen az úton.

Emellett az esemény kiváló lehetőséget biztosít arra is, hogy szakértők támogatása mellett a hazai cégek vezetői megismerkedhessenek potenciális befektetőcégek vezetőivel – akár későbbi üzleti együttműködés reményében.

 

SCALEUP SESSION

(2019. Március 26. Akvárium Klub)

Külföldi előadók: Enis Hulli (partner, 500 Startups), Filip Maksymilian Bloch (CEO, alapító, Hotailors.com), Marcel van der Heijden (partner, Speedinvest), Guillaume Fournier (associate, Credo Ventures), Henri Tilloy (associate, Partech Partners), Jacek Lubinski (manager, Market One Capital), Cosmin Ochisor (partner, GapMinder VC), Martin Olczyk (ügyvezető, TechStars), Hopka Zoltán (igazgató, EBRD Kockázati Tőkealap-kezelő)

Hazai előadók: Szabó László (társalapító, szakmai vezető, Growww Digital), Lám István (vezérigazgató, alapító, Tresorit), Szabó Pál (partner, Bird & Bird Ügyvédi Iroda), Molnár András (vezérigazgató, PortfoLion Kockázati Tőkealap-kezelő)

További részletek: https://absolvo.hu/vcs-in-cee-2019-the-scaleup-session-20190326/

Friss sajtóközlemények