Négyévszakos gumik: megdőlni látszik a mítosz

A gumiabroncsok 2018-as magyarországi eladási számait tekintve a négyévszakos gumik értékesítése nőtt a legnagyobb mértékben. Szakértői vélemény szerint a gyártók termékfejlesztése is indokolja a szegmens bővülését.

 

Sokáig tartotta magát a négyévszakos gumikkal szemben támasztott előítélet, miszerint ez a típus leginkább a kacsákhoz hasonlítható. A kacsa ugyanis valamennyire tud úszni, repülni és gyalogolni is; de a kormorán jobban úszik, a sas magasabbra repül, a strucc pedig gyorsabban fut. Bár „all season” abroncsokat választva apróbb kompromisszumokra továbbra is szükség van, alkalmazhatóságuk szempontjából sokkal árnyaltabb a kép, mint azt sokan gondolnák.

 

Ezt támasztják alá a magyarországi eladási számok is[1]. A tavalyi értékesítések minden területen növekedést mutatnak, ám egyik szegmensben sem olyan látványos a változás, mint a négyévszakos szettek esetében. Míg nyári és téli gumikból másfél, illetve tizenkét százalékkal, addig négyévszakosokból 48%-kal adtak el többet, mint 2017-ben. Arányaiban vizsgálva ez utóbbi még mindig nem a legnépszerűbb választás az autósok körében, de a tendencia jól mutatja, mennyire átalakulóban vannak a vásárlói szokások.

 

„Mítosznak tekinthető az az elgondolás, hogy a négyévszakos gumiabroncsok minden esetben rosszabbul teljesítenek a nyári vagy téli gumikkal szemben” – fejtette ki a Delticom, Európa piacvezető online gumiabroncs és autófelszerelés kereskedésének megkeresésére Boncsér Sándor közlekedésbiztonsági-szakértő. „Az utóbbi években szemmel látható minőségjavulás tapasztalható az egész évben használható szettek piacán, így ezek a termékek egyre inkább észszerű vásárlási alternatívát jelentenek. Egy jó minőségű négyévszakos gumi teljes mértékben felveszi a versenyt egy alsó kategóriás téli vagy nyári évszakra fejlesztett abronccsal.”

 

Azon túl, hogy teljesítmény tekintetében ma már nincs jelentős eltérés a szezonális abroncsok javára, anyagi és kényelmi okokból is megfontolandó a négyévszakosok melletti döntés. Ez utóbbi ugyan minimálisan drágább a nyári és a téli típusokhoz képest, ám így is közel a költségek felét megspórolhatjuk pusztán azzal, hogy nem kell két külön szettre beruháznunk. Ezen felül megtakarítjuk az évi két gumicserére szánt összeget, a művelettel járó időt és kellemetlenségeket, illetve megoldódik az éppen használaton kívüli abroncsok tárolásának problematikája is.

 

Nem csak az anyagiak fontosak azonban, ha az ideális gumit keressük. Az üzemanyag-hatékonyság, a tapadási osztály és a külső gördülési zaj is mind-mind olyan tényezők, amelyeket érdemes mérlegelni a vásárlás során. Keretes írásunkban a Gumik.hu ezekről készített összefoglalóját tettük közzé.

 

Az EB jelentése szerint a gumiabroncsok üzemanyag-hatékonyságának megállapítása 
a gördülési ellenállási együtthatón alapul. Az üzemanyag-hatékonyság színes, 
„A”-tól „G”-ig terjedő skálaként jelenik meg a címkén, és a legmagasabb 
üzemanyag-hatékonysági osztály  („A” osztály) gördülési ellenállási együtthatója 
a legalacsonyabb. A gumiabroncsok biztonságosságát a nedves tapadás, vagyis a 
gumiabroncs nedves úton való fékezési képessége fejezi ki. 
A nedves tapadási osztály meghatározása a nedves tapadási index alapján, 
A-tól G-ig terjedő skálának megfelelően történik, ahol az „A” a legrövidebb, 
a „G” pedig a leghoszabb féktávolságot jelzi.
A külső gördülési zaj a közelben tartózkodók által, vagyis a gépkocsin kívül 
tapasztalt zaj. Mértékegysége a decibel (dB). A külső gördülési zaj osztályát 
egy–három „hanghullám” ábrázolja a címkén.
Az e három paraméter tekintetében nyújtott teljesítmény szintjét a gyártók külső 
ellenőrzés nélkül tüntetik fel a címkén. A C1 (személygépkocsi) 
és a C2 (kishaszonjármű) típusú gumiabroncsok esetében az osztályt címke vagy 
matrica (a márkanév feltüntetésére szolgáló helyet tartalmazó címke) tartalmazza. 
Az üzemanyag-hatékonysági osztályról, a nedves tapadási osztályról, 
a külső gördülési zaj osztályáról és a mért zajértékről szóló tájékoztatás 
mindhárom gumiabroncstípusra vonatkozóan a műszaki promóciós anyagokban, 
például a beszállítók weboldalain kell biztosítani.

 

[1] A Magyar Gumiabroncs Szövetség 2019. január 18-i közleménye alapján

Friss sajtóközlemények