Jelentősen csökkentette termékei közel 70 százalékának sótartalmát a Kométa, miközben azok ízélménye változatlan maradt. A sócsökkentési programnak köszönhetően az élelmiszergyártó az egy évvel ezelőtti bejelentés óta 55 tonnával kevesebb sót használt fel.
A tavaly 42 milliárd forint forgalmat generáló élelmiszergyártó a sócsökkentés terén nemcsak tervekről, de eredményekről is be tud számolni. Egy éve indult a vállalat programja, amely során az igazi ízélmény megtartása mellett a kék címkével jelölt termékei sótartalmát 25 százalékkal csökkentette. Jelenleg a teljes termékpaletta közel 70 százaléka sócsökkentett, de folyamatosan kerülnek be új termékek a programba.
A magas sóbevitel növeli a magas vérnyomás, valamint a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. A magyar lakosság sóbevitele jelentősen meghaladja a napi ajánlott 5 grammot: a férfiak átlagosan 15,9 gramm, a nők mintegy 11,2 gramm sót fogyasztanak naponta.
Az elfogyasztott só egy részét olyan élelmiszerekkel visszük be, amelyeknek nincs élelmiszercímkéje, így nem tudható pontosan, mennyi sót tartalmaznak; a kenyérfélék és péksütemények is ilyenek. Egy másik jelentős csoport azon élelmiszerek köre, amelyeken ugyan van címke, de senki nem feltételezi, hogy jelentős a sótartalmuk, ilyenek például a gabonapelyhek is.
„A tudatos sócsökkentés a vásárlásnál kezdődik. Lehetőleg mindig válasszuk a kisebb sótartalmú élelmiszereket. Ebben nagy segítséget nyújt, hogy az élelmiszercímkéken 2016 decemberétől kötelező feltüntetni az adott termékben lévő só mennyiségét is 100 grammra vagy 100 milliliterre vonatkoztatva – mondta el Kubányi Jolán, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke.
A közelmúltban az élelmiszeripari és a kiskereskedelmi piac több szereplője is nyilvánosságra hozta terveit, miszerint csökkentik a termékeik sótartalmát az elkövetkező években. A Kométa előre mutatónak és örvendetesnek tartja, hogy a hazai élelmiszeripari szereplők fontosnak érzik termékeik sócsökkentését, és örömmel osztja meg ezzel kapcsolatos tapasztalatait. A Kométa a sócsökkentési program bejelentése óta eltelt 12 hónapban 55 tonna sóval kevesebbet használt. Az olasz családi tulajdonban álló cég továbbra is törekszik arra, hogy a sócsökkentési programját további termékekre is kiterjessze.
„Folyamatosan fejlesztünk, termékeink évek óta hozzáadott glutamát, szója- és gluténmentesek, továbbá a termék típusától függően laktóz-, és tejfehérje mentesek. A csökkentett sótartalmú termékek gyártásával kapcsolatban is egyfajta felelősséget érzünk, hogy mennyire tudunk hozzájárulni a magyar családok tartalmas és kiegyensúlyozott étkezéséhez” – mondta el Giacomo Pedranzini, a cég ügyvezető igazgatója.