Magyar pedagógusok ismerkedhettek meg egy digitális technikai eszközre építő, gyerekeknek szóló új nemzetközi zeneoktatási módszertannal. A Future Songwriting[1] elnevezésű nemzetközi projekt keretében a módszert kidolgozó finn INTO SCHOOL szakemberei tartottak műhelyképzést óvodapedagógusok és tanítók részére november végén Budapesten, az Artisjus székházában.
Rendhagyó tanórák
Az eredetileg Finnországban indított projekt lényege, hogy a digitális technika használatával interaktívvá teszik a kisiskolások zenei foglalkozásait, a középpontban pedig a közös dalszerzés áll. Ahogy a kisgyerekek ceruzát, papírt kapnak a kezükbe és rajzolni kezdenek, úgy teszi lehetővé ez a módszertan, hogy dalszerzéssel foglalkozzanak.
A projekt során a tanárok nemcsak kiváló módszertant, hanem kézzel fogható eszközöket is kapnak ahhoz, hogy a zenetanításban erősítsék a kreatív alkotást. A projekt lényege, hogy a zenealkotást beilleszthetővé teszi az iskolák többi tantárgya mellé, így nagyobb átjárhatóságot biztosít a zene, az információtechnológia, a nyelvek és az egyéb művészeti tárgyak között.
A módszer előnye, hogy az alkotás nem igényel költséges technikai apparátust, stúdiót vagy technikai személyzetet. A módszertan ismerete mellett mindössze egy-két táblagépre és az alkalmazásra van szükség. Itt nem vendégművészek biztosítják az élményt, foglalkozásokat az oktatási intézményben dolgozó pedagógusok tartják. Az oktatási módszertant három európai egyetem részvételével formálják a projekt során; a Helsinki Művészeti Egyetem, a Kölni Egyetem és a barcelonai Pompeu Fabra Egyetem.
Hazai workshop
A finnországi sikerek után az Európai Unió Kreatív Európa programja támogatásával más országokra is megnyitották a projektet. Magyarországról a dalszerzők egyesületét, az Artisjust hívták meg partnernek. A projekt hazai állomásaként november végén magyar pedagógusoknak tartottak műhelyképzést a módszert kidolgozó finn INTO SCHOOL szakemberei.
A budapesti rendezvényen az állami és magán vagy alapítványi oktatás területét egyaránt képviselték tanítók, tanárok. Érkeztek kerületi, állami fenntartású óvodából óvodapedagógusok, egyházi fenntartású általános iskolából tanítók, ezek mellett magániskolából pedagógusok, valamint magán zene- és hangszeres tanárok.
Az előadók esettanulmányokat feldolgozó oktatófilmeket vetítettek, technikai bemutatót tartottak, illetve módszertani tippeket osztottak meg a résztvevőkkel. Végül a pedagógusokat kis csoportokra osztották, és csoportokban kellett alkotni – így a magyar workshop végére 7 dalocska született. A finn előadók szerint a gyerekek pontosan ilyen módon fedezik fel az alkotás örömét.
[1] Future Songwriting jelentése: „a jövő dalszerzése”