fbpx

Így repülünk mi – kutatás

Így repülünk mi: magazinok mögé bújunk vagy filmet nézünk, hogy ne kelljen a mellettünk ülővel beszélgetni

Ha olvasás, akkor magazin, ha filmnézés, akkor vígjáték; a zaj és a helyhiány miatt bosszankodunk leginkább a repülőn, és kb. minden második magyar utál idegenekkel beszélgetni utazás közben – mutatják a Kiwi.com reprezentatív felmérésének adatai. Kevésbé vagyunk nyitottak az utazás közbeni ismerkedésre, mint a cseh, a lengyel vagy a szlovák utazók, holott a baby boomerek jelentősen javítanak a statisztikánkon, hiszen e generáció tagjainak háromnegyede szívesen cseveg repülés közben a mellette ülő idegennel.

A vezető cseh utazástechnológiai vállalat, a Kiwi.com reprezentatív felmérésében azt vizsgálta, hogyan töltjük a repülőn töltött időt. Rákérdezett arra, hogy milyen műfajú filmeket, műsorokat részesítünk előnyben, miket olvasunk, és hogy miket tartunk a legidegesítőbbnek utazás közben. Sőt, kíváncsi volt arra is, hogy beszélgetünk-e a mellettünk ülővel akkor, ha nem ismerjük.

Horrorfilmet leginkább az Y generáció tagjai néznek repülés közben

Népszerű elfoglaltság repülőn a filmnézés – mutatják a Kiwi.com adatai. A válaszadók 35%-a saját eszközön, 23%-a az ülés hátulján lévő képernyőn néz filmet. Műfajok közül egyértelműen a vígjáték vezet nemtől, kortól függetlenül. A nők közel háromnegyede (74%), a férfiak 57%-a választ komédiát repülés közben. A nőknél a 2. legkedveltebb filmes műfaj a romantikus (14%), majd az akció (8%), de akadnak olyanok is, akik horrort választanak (4%). A férfiak több mint negyede (26%) akciófilmet választ, 11%-a horrort.

Generációk között is akadnak eltérések a választott műfajok tekintetében. A fiatal felnőttek (Z generáció) választanak legnagyobb arányban vígjátékot utazás közben (76%). Úgy tűnik, hogy a borzongás leginkább az Y generáció tagjait vonzza: egyedül e generáció férfitagjai választanak katasztrófafilmet, de horrorfilmet is arányaiban jelentősen többen néznek a nők és a férfiak egyaránt a 26-41 éves korosztály tagjai közül. Az X generáció döntő többsége is a vígjátékot részesíti ugyan előnyben, de kevésbé, mint a többi generáció (58%), náluk tízből hárman akciófilmet választanak, ami ebben a műfajban a legnagyobb arány a generációk között. A baby boomerek 91%-a vagy vígjáték, vagy romantikus alkotás mellett teszi le a voksát, a többi műfaj elenyésző arányban fordul elő náluk.

Legtöbben magazint lapozgatunk, szépirodalommal leginkább a fiatal felnőtt férfiak készülnek

Még a filmnézésnél is többször jelölték meg a válaszadók az olvasást a Kiwi.com reprezentatív felmérésében, amikor arról kérdezték őket, hogy mivel ütik el a repüléssel töltött időt. Döntő többségben (54%) magazinokat, újságokat választanak azok, akik olvasnak; a hozott példányok némiképp népszerűbbek, mint a repülőn található kiadványok. Tízből ketten olvasnak szépirodalmat, 13% választ nem szépirodalmi művet, és szintén 13% olvas útikönyvet.

A férfiak körében népszerűbb a repülőn az olvasás, és nagyobb arányban készülnek szépirodalommal, mint a nők. Generációkat tekintve a szépirodalomolvasás a repülőn leginkább a Z generáció tagjait jellemzi, és az életkor előrehaladtával egyre kevésbé készülnek honfitársaink ilyen regénnyel vagy verseskötettel a repülőútra. Nem szépirodalmi könyveket leginkább a baby boomerek olvasnak repülés közben, ahogy útikönyveket is jellemzően ők lapozgatnak. A magazin- és újságolvasás kiemelkedő az X generációs utazók körében, de a repülőgépen található ingyenes újságokat vagy magazinokat a fiatal felnőttek nézik át legtöbbször.

Tapsolsz, amikor landolsz? – Akkor minden 20. honfitársunkat idegesíted

A vezető cseh utazási technológiai cég arra is kíváncsi volt, hogy mit tartanak a legidegesítőbbnek az emberek utazás közben. A válaszok alapján összességében a zajok lehetnek a legzavaróbbak a repülés közben. Kb. minden 4. ember (26%) a túl sok alkoholt fogyasztó, zajos emberek miatt panaszkodik, ezt követi a síró csecsemők, gyerekek, majd a helyhiány miatti bosszankodás. Tízből kb. két embert (19%) zavar kifejezetten az, ha egy másik utas teljesen rádönti az ülését, míg minden huszadik válaszadót a leszálláskor tapsoló emberek idegesítenek. Elenyésző arányban ugyan, de akadnak olyanok is, akiket ezek közül egyik sem zavar (4%).

A helyhiány ugyan némiképp jobban zavarja a férfiakat, de nemeket tekintve nincsenek jelentős eltérések. Generációs különbségek viszont adódnak ebben a kérdéskörben is. A síró csecsemők, gyerekek leginkább a Z és Y generációsok számára bosszantóak. A túl sok alkoholt fogyasztó, zajos emberek jellemzően az X generáció tagjait és a baby boomereket idegesítik. Utóbbiak jóval nagyobb arányban dühöngenek amiatt is, ha egy másik utas teljesen rájuk dönti az ülést, ám ha ismerkedésről van szó, akkor ők a legnyitottabbak.

A magyarok fele a háta közepére kívánja, hogy idegenekkel beszélgessen

Merthogy, ha épp nem filmet nézünk, olvasunk, esetleg eszünk-iszunk, akkor gyakran keveredünk beszélgetésbe a mellettünk ülő akár idegennel is a repülőn. A felmérés eredményei azt mutatják, hogy míg a nők és a férfiak szinte ugyanúgy viszonyulnak a repülőn való beszélgetéshez, addig a baby boomerek kitűnnek az összes többi generáció közül. Ők azok, akik a leginkább nyitottak az ismeretlenekkel való beszélgetésre. Messze magasabb köztük azok aránya, akik szeretik az utazással töltött időt új emberekkel való találkozással tölteni: közel háromnegyedük (73%) beszélget a repülőn mindenképp vagy ha szimpatikus a mellette ülő idegen. Így tehát körükben jóval alacsonyabb azok aránya, akik utálnak idegenekkel beszélgetni, pusztán 27%-uk nyilatkozott így szemben az X generáció 47 és a Z generáció 48%-ával. Az Y generációsok közül pedig minden 2. utál idegenekkel csevegni, és ők azok, akik a legkevésbé vágynak arra, hogy az utazással töltött idő egyben új emberekkel való találkozás is legyen.

Összességében a válaszadók 14%-a mindenképp beszélgetést kezdeményez a repülőn mellette ülővel, még ha nem is ismeri, mert szereti az utazással töltött idejét új emberekkel való találkozással tölteni. Tízből négy válaszadó szintén szívesen beszélget a mellette ülő ismeretlennel, de nem mindenáron, hanem csak akkor, ha szimpatikus neki. Mivel a Kiwi.com Csehországban, Lengyelországban és Szlovákiában is megkérdezte ugyanezt az utazóktól, így van összehasonlítási lehetőségünk. Kiderül, mi kevésbé vagyunk nyitottak: a szlovákok és csehek körében pl. 38% azok aránya, akik kimondottan utálnak idegenekkel beszélgetésbe bonyolódni szemben a nálunk összesített 46%-kal.

 

*A kutatásról

A felmérés 1018 fő megkérdezésével készült 2021 decemberében, amely reprezentatív a magyarországi 18-59 éves okostelefonnal rendelkezőkre kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint. A kutatást a Kiwi.com megbízásából az Opinio Institue Kft. készítette.

A Kiwi.com-ról 

A csehországi székhelyű Kiwi.com vezető utazási technológiai cég világszerte több mint 1000 embert foglalkoztat. A Kiwi.com innovatív Virtual Interlining algoritmusa lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egyetlen útvonalon egyesítsék a hagyományos és fapados légitársaságok közötti járatokat. A Kiwi.com napi 2 milliárd árellenőrzést végez a globális járattartalom 95%-án, lehetővé téve az ügyfelek számára, hogy jobb útvonalat és árakat találjanak, amelyeket más keresőmotorok nem láthatnak. Napi ötvenmillió keresést hajtanak végre a Kiwi.com weboldalán, és naponta több mint 40 000 ülőhelyet értékesítenek.

Korábbi sajtóközlemények