fbpx

A hidrogén az áruszállítás jövője

Nemrégiben heves vitát váltott ki az az elképzelés, hogy majd az elektromobilitás lép a fosszilis tüzelőanyaggal működő motorok helyére. Sokan azonban hajlamosak elfelejteni, hogy a személy- és tehergépjárművek meghajtására nem a villamos energia az egyetlen tiszta energiaforrás.

Az e-autók előnyei még mindig túlsúlyban vannak a hiányosságaikkal szemben. Utóbbiak közé tartozik a hatótávolság és az akkumulátor töltési sebessége. Ha a teherszállítást nézzük, akkor nem az e-autók hatótávolsága a problematikus, hanem a sofőrök számára kötelező szünetekre felhasznált idő. Ehhez társul még a másik idővel kapcsolatos kérdés, a töltési sebesség. Nem számít, hogy milyen gyors (nagy teljesítményű) töltőállomásokat építünk az autópályák pihenőhelyein, a problémát ez nem oldja meg.

Elektromos kamionok vs. megvalósítás

Végezzünk néhány alapvető számítást. Ha az autópályán vezetéssel töltött minimális időnek 4,5 órát veszünk, akkor egy teherautónak legalább 675 kWh kapacitású akkumulátorral kellene rendelkeznie. Ahhoz, hogy a teherautó a kötelező 45 perces szünet utáni továbbhaladás előtt feltöltődhessen, körülbelül 1000 kW teljesítményű töltőállomásra lenne szükség. A távolsági szállításhoz azonban olyan közúti vontatókra is szükség van, amelyek akár 10 órán át is képesek egyhuzamban mintegy 800 km-t megtenni. Ez körülbelül 1500 kWh kapacitású akkumulátorokat és legalább 1350 kW töltési teljesítményt feltételez a két műszak közötti feltöltéshez. Ezt meg kell szoroznunk a több száz teherautóval, amelyek az autópálya pihenőhelyén parkolhatnak. A legnagyobb autópálya-pihenőkben egyébként akár 400 teherautó is állhat éjszakánként. A töltési sebességtől függetlenül, minden ilyen pihenőhelyen egy kis erőművet kellene működtetni az energiaigény kielégítéséhez. Az elektromobilitás ezért inkább a rövid távú áruszállítás igényeinek felel meg.

Tankoljon menet közben és vezessen tovább

Az ilyen számítások fényében nem meglepő, hogy a távolsági teherautózás az elektromobilitáson kívül más lehetőségeket is vizsgál, és első sorban a hidrogén felé fordul. Érdemes megjegyezni, hogy a hidrogén és az elektromos meghajtás szorosan összefügg. A hidrogén nem ég el a motorban, hanem az üzemanyagcellában levegővel reagál, és így villamos energiát (és melléktermékként tiszta vizet) termel. Tehát a hidrogénüzemű járműveket is elektromos motorok hajtják. Azonban még a hidrogénautók sem nélkülözhetik az akkumulátorokat, amelyek tartalékként szolgálnak olyan helyzetekben, amikor az üzemanyagcella nem tud elegendő energiát biztosítani, például amikor a megrakott közúti szerelvény meredek emelkedőt küzd le.

Az összes nagy tehergépkocsi-gyártó részt vesz a hidrogénüzemű közúti vontatók fejlesztésében, mivel ezek működési módja gyakorlatilag megegyezik a dízelüzemű járművekével. A tartályokban lévő hidrogén nyomásától függően egy hidrogénnel működő teherautó 400-800 km-t tud megtenni, miközben a hidrogén feltöltése nem tart tovább, mint a gázolajé. A cseppfolyósított hidrogéntartályokkal felszerelt közúti szerelvények elméleti hatótávolsága akár 1000 km is lehet.

A hidrogén töltőállomások hiánya

A hidrogénhajtás teherszállításban történő fejlesztésének legnagyobb akadálya a töltőinfrastruktúra elégtelensége. A magas tárolási nyomás, valamint a hidrogén természetes tulajdonságai megnehezítik a hidrogén kezelését. Az összes vegyi anyag közül a hidrogénnek van a legkisebb sűrűsége, és molekulái olyan kicsik, hogy áthatolnak azokon a csővezeték-tömítéseken, amelyek egyébként biztonságosan használhatók például földgáz esetében.

A legfejlettebb hidrogéntöltő infrastruktúra jelenleg Délkelet-Ázsiában található, de Európában is mintegy 200 töltőállomás található szétszórva, főként Németországban és Franciaországban. Hazánk első – és eddig egyetlen – hidrogén-töltőállomását 2021 tavaszán adták át Budapesten. Ugyanakkor a Jedlik Ányos Terv 2.0.-ra keresztelt, 2019-ben publikált hazai elektromobilitási stratégia jelentős hangsúlyt fektet a hidrogén közlekedésben és való felhasználására. A hidrogén tehát a jövő üzemanyaga lehet.

Szerző: Roy van Son, az Eurowag alternatív üzemanyagokért felelős vezetője

Korábbi sajtóközlemények