fbpx

Vége a matricázásnak

Vége a matricázásnak

Április 1-jétől a buszokra is kiterjesztik az e-útdíjfizetést

Budapest, 2024. február 13. A 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti autóbuszok 2024. április 1-jétől a megtett úttal arányosan, az e-útdíj-rendszerben kell, hogy díjat fizessenek az úthasználatuk után. A korábbi gyakorlat szerinti e-matrica ezekre a járművekre a jövőben már nem váltható. Az új rendszerre való átállás kihívás elé állítja a sofőröket és az üzemeltetőket, de lesz, akik számára előnyös lesz a kilóméter alapú útdíjszámítás. Az útdíj mértéke függ majd, többek között, a jármű környezetvédelmi besorolásától, így a környezetszennyező járművek és a külföldi buszok, amelyek csak azért használják Magyarországot tranzitországként, mert olcsó, eltűnnek az utakról – ami egyértelműen pozitív változást jelent majd.

Az Európai Unió Bizottsága 2009-ben fogadta el a határozatot, amely az egységes útdíjszedési rendszer kiépítéséről rendelkezik. Az egységes európai útdíjszedés célja, hogy átlátható működést tegyen lehetővé, pozitív hatásokat érjen el a közlekedésben a környezetszennyezés csökkentése vagy az optimalizált tranzitforgalom által.

A megtett távolság után fizetendő elektronikus útdíj Magyarországon 2013 óta van érvényben, de eddig csak a 3,5 tonna feletti 2 vagy annál több tengelyes járművekre (kamionok, nagyteherautók) vonatkozott, ezt terjesztik ki most április 1-jével a buszokra is.

A megtett úttal arányos útdíj fizetése lényegében igazságosabb teherviselést jelent. Persze lesznek, akik jobban járnak és lesz akiknek drágább lesz az e-útdíj, mint a korábbi matricás rendszer.

„A szállítmányozási szektorban a múltban bevezetett e-útdíj jelentős előrelépést jelentett a digitalizáció tekintetében és a megnövekedett terhek mellett lehetőséget rejtett a hatékonyságnövelés és a költségoptimalizálás terén. Hasonló folyamatokat várunk a buszok tekintetében is, köszönhetően az olyan szolgáltatásoknak, mint például az általunk is biztosított utólagos útdíjfizetés (post-paid) lehetősége, vagy az olyan integrált,  telematikai megoldások, amelyekkel lehetővé válik a valós idejű járműkövetés és az útvonaltervezés” – mondja Balogh Ádám, az EUROWAG – W.A.G. payment solutions a.s. Magyarországért felelős igazgatója.

Az időalapú e-matricát a buszoknál is egy elektronikus fedélzeti egység (OBU) váltja fel. A fizetendő útdíj mértéke függ a megtett út hosszától, a jármű kategóriájától, az úttípustól, amin halad, a jármű környezetvédelmi besorolásától, amelyhez új tételként hozzáadódik a légszennyezéssel és a zajjal kapcsolatos külső költségek díja is.

Az EU országaiban már beveztésre került a buszok számára az elektronikus útdíj, Magyarország most csatlakozik ehhez a gyakorlathoz, amely jelentősen egyszerűsíti majd a nemzetközi buszok áthaládást az országon.

Hogyan működik az e-útdíj?

Az e-útdíjrendszer alapja a műholdas technológia, amely lehetővé teszi az útdíjak beszedését fizető kapuk nélkül. Az útdíjak nyomon követése, felszámítása és fizetése egy fedélzeti egységen, ún. OBU-n keresztül történik, ami közvetlenül kommunikál a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt-vel, az országhatáron kívül pedig az EETS-sel (Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás).

 

Az EUROWAG-ról:

Az Eurowag több mint 25 éve nyújt integrált mobilitási és fizetési szolgáltatásokat nemzetközi és hazai közúti fuvarozó és szállítmányozó vállalatoknak. Ezen a területen Európa egyik leggyorsabban növekvő vállalata. Küldetése, hogy tisztábbá, igazságosabbá és hatékonyabbá tegye az Európát átszelő több millió kamion és teherautó működését. Ennek érdekében az Eurowag modern digitális technológiákon alapuló termékeket és szolgáltatásokat kínál ügyfeleinek a hagyományos és alternatív üzemanyag-fizetéstől, az elektromos járművek töltésétől és az útdíjfizetéstől kezdve az adó-visszatérítésen, a telematikán és a navigáción át a pénzügyi szolgáltatások és a tiszta mobilitási tanácsadásig.

Az Eurowag támogatja az innovációt a filantrópiában is. A Philanthropy and You projekt részeként, amelyben a vállalat alkalmazottainak ¾-e rendszeresen részt vesz, minden Eurowag alkalmazott egyéni költségvetést kap a jótékonykodásra, valamint teljes bizalmat a pénz kezelésével kapcsolatban. A projekt már több más nagy IT-vállalatot is hasonló akcióra ösztönzött. További információért látogasson el a www.eurowag.com weboldalra

Korábbi sajtóközlemények