Szervező, lusta, önjelölt idegenvezető vagy helybéli, esetleg örökké kattintó vagy mindent is lefordító? – Te melyik csoportba tartozol?
A magyar fiatalok nagy része szereti az irányítást, ha utazásról van szó, és csak minden ötödik az, aki bevállalja, hogy ő bizony az utazók lustája és csak sodródik az árral – mutatják a Kiwi.com reprezentatív felmérésének adatai, amelyet az idei World Travel Hacker kampánya kapcsán készített. Az adatokból úgy tűnik, hogy a nők szívesebben kattintanak, és osztják meg utazással kapcsolatos élményeiket.
Milyen szerepet vállalsz magadra, amikor a barátaiddal vagy a családoddal utazol? – tette fel a kérdést a Kiwi.com a 18 és 37 év közti magyaroknak.
A válaszokból úgy tűnik, hogy minél idősebbek vagyunk, annál inkább magunkra vállaljuk a szervezést. Legyen szó repülőjegyvásárlásról, szállásfoglalásról, a kihagyhatatlan látnivalók felderítéséről és mindehhez pöpec időzítés összeállításáról, a Z generáció fiatal felnőttjei közül minden harmadik, az Y-ok közül pedig majdnem minden második (45%) magára vállalja ezt – még jó, hogy párosan szép az élet, nemde?
Na de ha ennyien szervezkednek, akkor nem kérdés, hogy kell olyan is, aki csak lustálkodik… Igazából az a fura, hogy nem ez a legnépesebb tábor, sőt, messze elmarad arányaiban a szervezőktől. Merthogy minden ötödik 18-27 év közti, és közel ennyi Y-generációs az, aki csak pihenni szeretne, amikor utazik, és alkalmazkodik a csoport igényeihez.
Önjelölt idegenvezetőnek vagy az utazás dokumentálására pont ugyanannyi fiatal felnőtt vállalkozik, az Y-ok körében picit többen vannak az idegenvezetők. Vajon bevágják előre még azt is, hogy hány lépcső vezet fel egy toronyba, hogy hány évig épült egy templom, vagy puskáznak? Mindegy is. A telefon úgyis szinte mindig rendelkezésre áll, és akkor már át is térhetünk a következő népes csoportra, a tartalomelőállítókéra. Ők azok, akik bármit látnak, kattintanak. Szép épület, cuki cica, csodás ételkompozíció – jön a kattintás, megosztás, és már jöhetnek is a lájkok. A különböző utazási típusok közül egyébként egyedül a tartalomelőállítás kapcsán van szignifikáns eltérés a nemek között. Úgy tűnik, hogy a nők sokkal szívesebben osztanak meg utazós képeket és videókat.
Ismeritek azt az érzést, amikor egy csoportban szinte mindenki beszél angolul, és mégis egy ember az, aki állandóan kérdez, aztán pedig magyaráz? Na, ők a tolmácsok, amely szerepet a Kiwi.com kutatása szerint szívesebben vállalnak magukra a fiatalabbak egy utazáson: míg a Z generáció felnőttjei közül 12, addig az Y-ok közül pusztán 6 százalék az, aki jellemzően a külföldi társalgás élére áll.
És ha vannak önjelölt idegenvezetők, akkor miért ne lennének önjelölt helybéliek? Na, nem arra gondolunk itt, amikor valaki tud az adott ország nyelvén köszönni, hanem aki minden általa látogatott ország nyelvén megtanul ezt, azt és azonnal otthonosan kommunikál is. A helyiek nyelvén simán rendel egy sört, elbeszélget a pincérrel vagy megkérdezi, hogy honnan indul a busz a tengerpartra. Ők nagyon kevesen vannak, szóval simán megeshet egy társaságban, hogy senki nem ez, és akkor bizony sokkal több munkája lesz a tolmácsoknak.
Íme a 18 és 37 év közti magyar fiatalok utazó archetípusai:
Levinek és Áronnak biztosan kell szerveznie, hiszen a két magyar fiatal bekerült a Kiwi.com 12 World Travel Hacker párosa közé, így hamarosan utazással kapcsolatos feladatokat kapnak. A duó már útnak is indult, és Dél-Amerikába tartanak, ahol Brazíliát, Paraguay-t, Costa Ricát és Panamát tervezik meglátogatni. Ha kíváncsiak vagytok, kövessétek őket Instagramon!
*A felmérést a STEM/MARK végezte a Kiwi.com megbízásából 18 és 37 év közötti cseh, szlovák, magyar, lengyel, román és spanyol állampolgárok körében, akik 2024-ben legalább egyszer nyaralnak külföldön. A felmérés reprezentatív nem, kor és régió szerint. Az adatokat 2024. május 13. és 18. között gyűjtötték össze országonként legalább 500 válaszadótól.