fbpx

Tízből kilenc magyar nem eszik elég zöldséget, gyümölcsöt

Tízből kilenc magyar nem eszik elég zöldséget, gyümölcsöt

Itt a szezon, most könnyebb a jó gyakorlatot megalapozni

Csupán 10%-unk eszi meg zöldségből és gyümölcsből az Egészségügyi Világszervezet által ajánlott mennyiséget, azaz a napi legalább 5 adag zöldséget és gyümölcsöt – mutatják a STADA Palánta Programjának keretében végzett friss, reprezentatív felmérésének adatai. Sőt, a felmérés alapján csak minden 2. ember van tisztában egyáltalán az ajánlással. Kiderült, hogy a többségünknek sokat jelent ugyan a szezonalitás, de kb. minden 4. magyar olyan zöldséget és gyümölcsöt vesz, amit épp megkíván vagy ami olcsó.

Tudjuk, hogy mi mikor szezonális, de azért nem csak ezeket vesszük

Rebarbara, ribiszke, meggy, málna, cseresznye, egres, paradicsom, karalábé, cékla, cukkini, karfiol és még megannyi gyümölcs és zöldség, aminek júniusban szezonja van. A magyarok 23%-a termeszt zöldséget, gyümölcsöt akár kertben vagy balkonládában – derült ki a STADA Palánta Programja kapcsán készített reprezentatív felméréséből*. Az emberek 90%-a tisztában van azzal, hogy melyik zöldség, gyümölcs mikor szezonális, sőt, a magyarok kétharmadának sokat jelent a szezonalitás. Kisebb arányban ugyan, de vannak olyanok (15%), akik csak az épp szezonális termékeket választják, míg saját bevallása szerint minden 2. honfitársunk ugyan előnyben részesíti, de nem kizárólag ezeket vásárolja. 24% bevallja, hogy tudja ugyan, hogy melyik zöldségnek, gyümölcsnek mikor van szezonja, de nem foglalkozik ezzel; többségük azt veszi, amit megkíván, minden 10. magyar pedig azt, ami éppen olcsó.

A hiper- és szupermarketek a legfőbb beszerzőhelyek

Leggyakrabban (71%) hiper- és szupermarketben kerül a kosarakba zöldség, gyümölcs és közel minden 2. magyar vásárol zöldségesnél. Közvetlenül a termelőtől is sokan vesznek zöldséget és gyümölcsöt: 37% piacon, 6% pedig termelői közösségtől. A termelőket a legtöbben (35%) amiatt választják, mert így elkerülhetik a felesleges csomagolást. 34% finomabbnak tartja a tőlük vásárolt élelmiszereket, tízből hárman szeretik a piac hangulatát. A STADA Palánta Programjának keretében végzett reprezentatív kutatása alapján az emberek 25%-ának fontos az, hogy vásárlásával a helyi termelőket támogassa.

Még azok közül is kevesen fogyasztják el a napi ajánlott zöldség- és gyümölcsmennyiséget, akik tisztában vannak az Egészségügyi Világszervezet irányelveivel.

A friss felmérés eredményei szerint csupán a magyarok fele van tudatában annak, hogy az Egészségügyi Világszervezet ajánlása szerint naponta legalább öt adag zöldséget és gyümölcsöt kellene fogyasztanunk. Azonban közülük is mindössze minden ötödik fogyasztja el valóban ezt a mennyiséget. Ennek alapján elmondható, hogy tízből kilenc magyar nem eszik naponta legalább öt adag zöldséget és gyümölcsöt.

Fontos az óvodás korban elkezdett érzékenyítés

„Meglepett bennünket, hogy az emberek csupán 39%-a gondolja úgy, hogy ha a gyerekekkel már egészen pici korukban megismertetünk minél több zöldséget és gyümölcsöt, akkor természetessé válik mindennapi fogyasztásuk. Mi azt gondoljuk, minél korábban érdemes elkezdeni a tudatos egészségnevelést” – mondta az adatok kapcsán Villányi Orsolya, a STADA Culture&People Managere. Éppen ezért Palánta Programjuk keretében a Felelős Gasztrohős Alapítvánnyal és a Civil Impact Kft.-vel együttműködve arra tanítanak óvodás gyerekeket, hogy felismerjék és értékeljék a szezonális hazai zöldségeket, gyümölcsöket, megtudják, hogy milyen messziről érkeznek az egzotikus gyümölcsök, és akár azt is, hogy ennek milyen környezetre gyakorolt hatása van.

*A felmérés 1168 fő megkérdezésével készült 2024 májusában, amely reprezentatív a magyarországi 16-59 éves okostelefonnal rendelkezőkre kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint. A kutatást a STADA megbízásából az Opinio Institute Kft. készítette.

A STADA Palánta Programról:

A STADA Palánta Programja egy különleges, egészség-és környezettudatos szemléletformálást célzó projekt óvodások számára. Célja, hogy már koragyermekkorban megmutassa a legkisebbeknek, és rajtuk keresztül a családoknak, hogy már az apró lépések is sokat jelentenek a fenntarthatóság, környezettudatosság terén, és hogy melyek lehetnek ezek. További célja, hogy bevonja a munkavállalóit is a program megtervezésébe és kivitelezésébe, ezáltal elkötelezetté tegye őket a program és a vállalat tervei iránt.

A STADA-ról:

A STADA közel 130 éve szolgálja ki ügyfeleit a gyógyszergyártás területén és megbízható partnerként gondoskodik az emberek egészégéről. Termékeivel hozzájárul az egészséges élet megtartásához és visszaszerzéséhez. A 2018-ban alapított magyarországi leányvállalat, a STADA Hungary Kft. dinamikusan növekszik; nettó árbevétele 2021-ről 2022-re kb. 7,1 milliárd Ft-ról kb. 9,7 milliárd Ft-ra nőtt. Főbb márkái Stadalax®, Nizoral®, Cetebe®, Mebucain®, Marslakócskák®.

Korábbi sajtóközlemények