fbpx

Újabb HVO100 bioüzemanyag-töltőállomással bővül az Eurowag hálózata A biodízellel akár 90 %-kal csökkenthető a CO2-kibocsátás

Újabb HVO100 bioüzemanyag-töltőállomással bővül az Eurowag hálózata

A biodízellel akár 90 %-kal csökkenthető a CO2-kibocsátás

A HVO100 legnagyobb előnye – amellett, hogy jelentős mértékben csökkenti a CO2-kibocsátást – teljes mértékben kompatibilis a meglévő üzemanyag-ellátási infrastruktúrával, a dízel járművekbe mindenféle átalakítás nélkül, változatlan módon tankolható. Az Eurowag HVO100 bioüzemanyagtöltő-állomást jelenleg Ausztriában, Szlovákiában és március eleje óta immár Csehországban is üzemeltet. A hazai bevezetés jelenleg engedélyezési fázisnál tart.

A HVO-t kizárólag megújuló forrásokból állítják elő, és akár 90%-kal1 is csökkentheti a CO2-kibocsátást, ráadásul a legtöbb dízelüzemű járműbe bárminemű adalék hozzáadása és átalakítás nélkül, változatlan módon tankolható. Magasabb a cetánszáma, mint a dízelnek, kiváló hideg időjárás tűrő tulajdonságokkal jellemezhető, amelyek más üzemanyagtípusokhoz képest jobbá teszik. Tökéletes megoldás lehet azon szállítmányozó vállalatok számára, akiknek fontos a környezettudatosság és azonnali eredményeket akarnak elérni jelentősebb anyagi ráfordítás nélkül.

“Egyre több fuvarozó és ügyfelünk keresi a kereskedelmi közúti szállításból származó károsanyag-kibocsátás csökkentésének lehetőségeit. A Csehországban újonnan megnyitott HVO töltőállomásunk azonnali és hatékony megoldást kínál. A HVO100 működését tekintve teljes mértékben összehasonlítható a fosszilis dízelolajjal, egyedi kémiai folyamatnak köszönhetően jelentősen eltér a hagyományos biodízeltől. Úgy gondoljuk, hogy a kezdeti megtévesztő sztereotípiák leküzdése után gyorsan megtalálja a módját, hogy sok közlekedési vállalat működését dekarbonizálja” – mondja Martin Vohánka az Eurowag alapítója és vezérigazgatója.

Mi a HVO100?

A HVO100 (a hidrogénnel kezelt növényi olaj rövidítése, a 100-as szám a megújuló komponensek százalékát jelzi) kizárólag megújuló nyersanyagokból előállított üzemanyag, amelynek legnagyobb gyártója a finn Neste cég. Ennek az üzemanyagnak a előállítása kevesebb energiát igényel, tehát a HVO100 életciklusa sokkal fenntarthatóbb a fosszilis dízelhez képest. Az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátás (akár 90%-ig), nitrogén-oxidok vagy részecskék mellett magasabb cetánszámot, kiváló hűtési tulajdonságokat vagy könnyebb tárolást is kínál.

Jelenleg szabályozási hiányosságok gátolják a HVO100-ban rejlő lehetőségeket

Hiába a sok előny, a HVO100 szélesebb körű használatát eddig a korlátozott elérhetőség akadályozta. Számos európai országban és uniós szinten a jogszabályok nem támogatják ezt a megújuló üzemanyagot. Szlovákiában és Csehországban ugyanolyan jövedéki adó alá tartozik, mint a fosszilis gázolaj, amely sokkal károsabb a környezetre. Az uniós jogszabályok elsősorban a jármű meghajtásának/motorjának típusát veszik figyelembe, nem pedig a konkrét üzemanyagot és a hozzá kapcsolódó kibocsátást. A HVO100 előállításához szükséges nyersanyagok (főként növényi olaj és állati zsír) szűkössége és a kevés finomítóüzem szintén nehézséget jelent. „Ahhoz, hogy a HVO100 széles körben elérhető üzemanyaggá váljon, jogszabályi támogatásra van szükség – legalábbis kezdetben –, hogy a kibocsátáscsökkentés valamelyest marginális eszközéből, amelyet eddig főként a gazdag és környezettudatos országokban használtak, széles körben elérhető üzemanyaggá váljon. A HVO100 jövedéki adójának figyelembe kellene vennie a környezeti előnyeit, ahelyett, hogy a fosszilis gázolajhoz sorolná, amely aránytalanul több kibocsátást termel. Egy ilyen lépés nagyobb esélyt adna a HVO100-nak arra, hogy árban versenyezzen a fosszilis üzemanyagokkal, és sokkal vonzóbbá tenné ezt a környezetbarát megoldást a fuvarozók számára“ – mondja Halász Dávid, az Eurowag alternatív üzemanyagokért felelős vezetője.

Minden Eurowag töltőállomás készen áll a HVO100 bevezetésére

A töltőállomások számára a tiszta HVO üzemanyagkínálatba való felvétele bizonyos beruházást jelent, mivel a megújuló üzemanyagnak saját, tisztított tartállyal és töltőpisztollyal kell rendelkeznie. A HVO-t ezért eddig főként a fosszilis gázolaj adalékaként használták. A tiszta HVO100 2022-től tankolható az Eurowag hálózatában a Benelux államokban, Skandináviában és Olaszországban, 2023-tól Ausztriában, az idei évtől pedig már Szlovákiában és Csehországban és érkezik hamarosan Németországban is. „Az Eurowag töltőállomásokat úgy tervezték, hogy szinte azonnal és magas költségek nélkül alkalmasak a HVO100 bevezetésére. Ha az ügyfelek igényt tartanak erre az üzemanyagra, mi készen állunk a gyors, széles körű bevezetésre” – teszi hozzá Halász Dávid.

Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a kereskedelmi közúti szállítás szén-dioxid-mentesítésében nem egyetlen megoldás hozza el az áttörést. Az Eurowag már régóta részt vesz a kereskedelmi célú közúti közlekedésből származó kibocsátások csökkentésében, és e téren az egyik vezető szerepet tölti be Európában. Tavaly a vállalat két új LNG-állomást nyitott a Csehországban, bővítette az ügyfeleknek szóló bioLNG-kínálatát, és továbbra is az elektromobilitásra összpontosít.

A csehországi Jihlava töltőállomás megnyitóján készült fotók az alábbi linken érhetőek el:

https://www.flickr.com/photos/pramconsulting/albums/72177720315269373/

 

1 A WTW teljes szén-intenzitása: dízel (92,1 gCO2 / MJ) és HVO (7-11 gCO2 / MJ), állítja a Közös Kutatóközpont, a Közös Kutatóközpont (Európai Bizottság) konzorciuma, Eucar (Európai Autóipari Kutatási és Fejlesztési Tanács) és Concacwe (az olajipar kutatási ága).

 

Korábbi sajtóközlemények