fbpx

Worldcom előrejelzések – 2021

A 2020-as év mindannyiunk számára előtte sosem tapasztalt bizonytalanságot hozott. Az idei év tervezéséhez és újratervezéséhez kaphatunk egy kis fogódzót, ha legalábbis eltöprengünk az alábbiakon: a Worldcom PR Group partnerügynökségek vezető tanácsadói igyekezek megjósolni, mi minden várható az előttünk álló évben a kommunikációs iparágban. Ezek közül az előrejelzések közül válogattuk ki a szerintünk legfontosabbakat.

Visszatér a hagyományos média?

Bár a hagyományos médiafogyasztás (pl. újságok, rádió, TV, plakátok) nem tűnt el, de évek óta parkolópályán van. A világjárvány, az álhírek és a társadalmi elégedetlenség idején ismét elkezdtünk a komoly és megbízhatónak vélt források, azaz a klasszikus médiacsatornák felé fordulni. [Az idei évre várható médiatrendekkel kapcsolatos posztunkat itt olvashatod.]

A 2021-es kommunikáció kulcsszava a social selling, avagy közösségi értékesítés lesz

A közösségi média továbbra is hatékony platform az ügyfelek eléréséhez. Nem elég azonban a jelenlét, aktivitásra is szükség van a márkaismertség növelésére. Mi több, a kidolgozott profilszerkezettel bíró cégek képesek lesznek arra, hogy továbbra is olyan témákkal szólaljanak meg, amelyek megkülönböztetik őket versenytársaiktól.

Kommunikációs csatornák kiszélesítése

Annak érdekében, hogy a vállalatok új köntösbe bújt üzeneteket juttathassanak el a fogyasztóknak, meg fogják újítani tartalommarketingjüket és többcsatornás marketingjüket. Számos vállalat elkezdi vizsgálni, hogy blogbejegyzéseken, újságcikkeken és egyéb tartalmak megosztásán túl hogyan érhetnek el minél teljesebb fogyasztói élményt a vásárlás előtt, alatt és után.

Erősödik a belső kommunikáció szerepe

Az alkalmazottak elkötelezettségének vagy a belső kommunikációnak régen vitathatatlanul kisebb szerepe volt, mint a külső kommunikációnak. Mindez most megváltozott. Noha a helyzet már az elmúlt években elkezdett jelentősen átalakulni, a pandémia és az azt követő időszak még inkább prioritássá tette azt. A kollégák a legjobb márkanagykövetek. Nem véletlen tehát az, hogy a márka szempontjából kulcsfontosságú lesz az, ahogy a szervezetek az elmúlt hónapokban, illetve az elkövetkezendőkben kommunikálnak és kapcsolatot tartanak alkalmazottjaikkal. A külvilág ez alapján fogja megítélni a márkát, és végső soron ez a viselkedés vezethet a szervezet sikeréhez vagy bukásához. Jelentős szerepe van továbbá az alkalmazottak megtartása és megszerzése szempontjából is. [Hogy mekkora szükség van employee engagement-re a koronavírus-járvány idején, arról ebben az interjúban olvashatsz.]

A márkáknak és a vállalatoknak azt kell képviselnie, ami igazán számít

A 2020 előtti kommunikációs stratégiák nem fognak működni a 2020 utáni világban. Jelentős átmenetbe léptünk, aminek a hosszú távú hatásai a következő években egyre nyilvánvalóbbak lesznek. A szociálpolitikai áramlatok szinte mindent felül fognak írni. A siker érdekében a márkáknak és a vállalatoknak meg kell találniuk a módját, hogy relevánsak legyenek a stakeholdereik és fogyasztóik számára. Ezt úgy érhetik el, ha olyan megoldásokkal rukkolnak elő, amikre valós igény mutatkozik. A vállalatoknak meg kell találniuk a módját, hogy segíthessenek és változást érhessenek el. A segítőkészség a kulcs tehát.

A közösségek, ügyfelek és alkalmazottak segítése

A márkáknak értéket/célt kell biztosítaniuk fogyasztóiknak a bizalom és a hűség kiépítéséhez. Termékeiknél vagy szolgáltatásaiknál sokkal nagyobbat kell kínálniuk. Olyat, ami tényleg inspirálja a fogyasztókat. Kutatások szerint a járvány idején az emberek 79%-a részesítette előnyben azokat a vállalatokat, amelyek pozitív példával jártak elő a közösségek, az ügyfelek vagy az alkalmazottak megsegítése kapcsán.

Van, ami most sem változik: az agilitás kiemelt jelentőséggel bír az üzleti életben

A pandémia miatt a vállalatoknak alkalmazkodniuk kellett a digitális rendszerekhez innovatív technológiák elsajátításával. 2021-ben a marketing szakembereknek új digitális eszközökbe kell befektetniük, hogy a marketing agilisabbá váljon, az ügyfélélmény javuljon és a fogyasztói igényekre gyorsan tudjon válaszolni.

A technológiában a „wow” szóljon a társadalomról

A technológiai szektor 2021-ben merőben új feladatokkal szembesül.  AZ IT vállalatok megoldásai iránti kereslet (közösségi eszközök, felhők, mesterséges intelligencia, biztonság) drasztikusan nőtt a járvány okozta lezárások miatt. A fogyasztóvédelem, a versenyellenes monopóliumok és a nemzetbiztonsági félelmek, mint pl. a Kína által kontrollált IT egyre több kérdést vetnek fel. A kormányoknak világszerte egyre égetőbb kérdés a szabályozás. Most van itt annak az ideje, hogy a technológia megmutassa, hogy a társadalom javát szolgálja. A kommunikációs tanácsadók akkor adnak bölcs tanácsot, ha a márkákat arra ösztönzik, hogy jót cselekedjenek. Nem szabad szimplán hagyatkozni a technológia „wow”-ra, tenni is kell. Ilyen pl. a jövőbeni járványok elleni küzdelem, az egyenlőség biztosítása az oktatásban, az energiafogyasztás csökkentése, a közbiztonság javítása. Az emberek ilyen technológia sztorikat akarnak hallani és megosztani 2021-ben. [A tech PR fontosabb kérdéseiről beszélgettünk egy londoni szakértővel ebben az anyagban.]

A logisztikában kommunikációs megújulásra van szükség

Az üzleti ellátási láncokat komoly kihívások elé állította a járvány. Ennek az ágazatnak is reagálnia kell a járvány miatt megváltozott keresletre. Mindez arra ösztönzi a logisztikai szolgáltatókat, hogy új lehetőségeket kínáljanak fogyasztóiknak a krízis alatt és utána is. Azok a vállalatok, akik folyamatosan befektetnek ellenállóképességük erősítésére és láthatóságuk növelésébe, egyértelműen pozitívan jöhetnek ki a vírus okozta helyzetből. Mindez elérhető többek közt új mesterséges intelligencia alapú technológiák bevezetésével is, amelyek képesek arra, hogy új köntösbe öltöztessék az ellátási láncot. [A logisztikai cégek kommunikációjáról is készült szakértői interjúnk.]

Worldcom irodák, ahonnan a fenti előrejelzések érkeztek:

A kommunikáció tervezése és állandó újratervezése nem könnyű feladat. Ha akár hazai, akár nemzetközi kommunikációban támogatásra van szükséged, keress minket a rnagy@probako.hu email címen.

 

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner