Logisztikai cégek kommunikációja

A globális szállítmányozás CO2 lábnyoma igen jelentős. Éppen ezért a logisztikai cégek gyakran találják magukat a környezetvédő szervezetek kommunikációjának célkeresztjében.  A logisztikai vállalatok kommunikációjának kihívásairól beszélgettünk  Chris Lawrence-szel, az angol JBP Associates pr-ügynökség ügyvezetőjével, a Worldcom Logistics Practice Group alapítójával.

JBP staff. December 2017. Photographer Freia Turland e:info@ftphotography.co.uk m:07875514528

Szinte mindegyik iparágban a környezetvédelem uralja a vállalati kommunikációt. A közlekedést sokszor a legnagyobb szennyezőként említik. Milyen kommunikációs stratégiával lehet kezelni ezt a kihívást?

A logisztikai szolgáltatóknak minden téren meg kell valósítaniuk azokat a lépéseket, amelyekkel csökkenteni tudják környezeti hatásukat. Ebbe beletartoznak a más logisztikai szolgáltatókkal és akár versenytársakkal való együttműködési kezdeményezések, a kiindulási és célállomások közötti maximális járműkihasználtság, a legújabb, környezetbarát járművek beszerzése és a fenntarthatóság mellett való elköteleződés az egész vállalatra kiterjedő módon, ami például magában foglalja az alkalmazottak által termelt étel- és műanyag hulladékokat is.

 

A nemzetközi jelenlét a közlekedési vállalatoknál magától értetődő. Hogyan befolyásolja ez ebben az iparágban a kommunikációs tevékenységek tervezését és kezelését?

A három „K” a lényeg: koordináció, következetesség és kultúra. Ezek elengedhetetlenek a sikeres nemzetközi működéshez. A kommunikációs programok hatékony koordinálása kulcsfontosságú, hogy a stratégiai célok elérése érdekében minden tevékenység egy kottából játsszon és összehangoltan valósuljanak meg az egyes eseményekkel és kezdeményezésekkel. A koordinálás elengedhetetlen földrajzi területeken átívelő kommunikáció esetén, hogy egy adott országban, ahol a vállalat jelen van egy felmerülő probléma ne csorbítsa például egy bejelentés értékét egy másik országban.

A következetesség nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a vállalatról a nemzetközi határokon átívelően mindenhol a kívánt kép alakuljon ki. A stratégiai pozicionáláshoz és célkitűzésekhez igazított főbb üzeneteknek a kommunikáció végrehajtásának helyétől függetlenül változatlannak kell maradniuk.

A kulturális nüanszok ismerete az érintett országokban szintén alapvető, mert enélkül, könnyen bajba kerülhet az ember, ha, mondjuk egy szó vagy kép, ami pozitív tartalmú az egyik országban, pont ellentétes hatást vált ki egy másikban. Az egyes országok sajtóorgánumai is más elvárásokat támasztanak azzal, kapcsolatban, hogy a vállalatok, hogy ajánljanak ki tartalmakat nekik.

 

Melyek azok a főbb trendek manapság a logisztikai szektorban, amelyek jelentős hatást fejtenek ki a kommunikációra?

A logisztikai vállalatoknak Európa-szerte nyújtott PR szolgáltatások során azt tapasztaltuk, hogy a főbb trendeket az etikus ellátási láncok, a fenntarthatóság, a konszolidálás és az innováció határozzák meg, hiszen az ügyfelek felelősségteljesen és környezetbarát módon működő, a legújabb vívmányokat alkalmazó és költséghatékony ellátási láncokat keresnek, hogy fokozni tudják versenyképességüket az adott piacokon.

 

Véleménye szerint mennyire innovatív a logisztikai iparág? Vannak olyanok a piacon, akik forradalmi újítást hozhatnak? Meg tudna nevezni párat?

Már több mint 20 éve dolgozom a logisztikában az iparág legnagyobb nevű vállalataival és rendkívül lenyűgöző számomra az a folyamatos innováció, ami azért zajlik ebben a szektorban, hogy betöltse az a szerepet, amellyel előrelendíti a kiszolgált vállalatokat. Számos innovatív üzleti modellel dolgoztunk együtt, kezdve az Interlink Express-szel, amely új távlatokat nyitott a futáriparban egészen a Palletwaysig, amely az első raklapos teherszállítási hálózat volt, amely expressz kézbesítést nyújtott a kisebb raklapos megrendelőknek, és most húsz év elteltével még mindig piacvezető, és továbbra is élen jár a technológiai innovációban. A közelmúltban kezdtünk együttműködni a CHEPpel, ahol a „last mile” szolgáltatásokban fejlesztenek új technológiákat, illetve bemutatták a Zero Waste World kezdeményezésüket, amelynek a célja, hogy teljes mértékben felszámolja a fizikai hulladékokat, a szállítmány nélkül elhasznált kilométereket miközben a hatékonyságot is növeli.

 

Hallottuk, hogy megalakult egy Worldcom logisztikai csoport is. Mely partnerek csatlakoztak ehhez, és milyen referenciákkal/tapasztalatokkal rendelkezik a Worldcom az EMEA-térségben?

Igen, létrehoztunk egy ilyen csoportot, mert rájöttünk, hogy rengeteg logisztikai szaktudás halmozódott fel a tagoknál. A csoport megalakulása óta számos érdeklődő kereste meg a Worldcom hálózatot. Nemzetközi szervezetként igen sok mindent tudunk nyújtani egy globális logisztikai szolgáltató számára. Nem csupán a kommunikációs szaktudásunkra gondolok, hanem a földrajzi lefedettségünkre, amivel jól koordinált, következetes és a kulturális ismereteket alkalmazó PR szolgáltatásokat tudunk biztosítani.

Jelenleg éppen egy komoly felmérést végzünk a logisztikai iparágban dolgozó kommunikációs szakemberek között, hogy meg tudjuk határozni a legfontosabb európai trendeket.

 

Bemutatna egy olyan logisztikai kommunikációs projektet, amelyre különösen büszke?

Itt mindenképpen a Palletwayst kell megemlítenem, akikkel több mint 20 éve dolgozom együtt és velük tartottam azon az úton, amely során egy jelentős pán-európai logisztikai céggé váltak. A mi feladatunk volt, hogy a Palletwayst Európa első számú raklapos hálózataként tegyük ismertté. Az Egyesült Királyságból koordináltuk a kommunikációt, amely valamennyi a Palletways által kiszolgált országra kiterjedt. Számos különböző sajtóorgánummal működünk együtt az állami média közlekedési tudósítójaitól kezdve a logisztikai médián, és a vertikális, kulcs piacokat lefedő iparági sajtón át egészen a helyi sajtóig. Ezenfelül non-stop reputációkezelést biztosítunk, bármilyen bekövetkező eseménynél.

A sajtótevékenységeket egy egyedi kommunikációs irányítópulton értékeljük ki, amit kifejezetten ennek a vállalatnak hoztunk létre. Ez a felület hónapról hónapra méri a kvantitatív (hagyományos médiamegjelenések és közösségi média aktivitás) és kvalitatív eredményeket (egy egyedi pontozótáblázatot használunk, amely figyelembe veszi a megjelenésekben szereplő főbb üzeneteket, a megjelenés nagyságát és a sajtóorgánum minőségét).

 

Chris Lawrence-ről

A JBP Associates ügyvezető igazgatója. A cég, amely az Egyesült Királyságban működik, a Worldcom Public Relations Group tagja. Chris már több, mint 20 éve dolgozik a logisztikában olyan vállalatoknak mint a Wincanton, az NFT, a Culina, a Mercury Speedlink, a Swisslog Software, a London City Bond és a CHEP. Chris részt vett a Worldcom logisztikai csoport alapításában is.

 

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner