Mit ér egy cikk vagy egy sajtóközlemény? Avagy nem minden relatív!

Az egyik legtöbb kritika/kérdés, ami egy vállalat vagy márka PR tevékenységével kapcsolatban felmerül, az a hatékonysággal és a megtérülési idővel kapcsolatos:

“Ha kiadjuk most ezt a sajtóközleményt, akkor mikor látjuk a hatását az értékesítésben?

És a válasz: “Ezt így nehéz megmondani!”

“Ha leszerveztek nekünk egy interjút, akkor számíthatunk új megkeresésekre a következő hetekben?”

És a válasz: “Attól függ, hol jelenik meg az interjú és mi hangzik el benne!”

Persze, ezek a mondatok nem éppen azok, amit az ügyfelek szívesen hallanak. Ugyanakkor fontos helyén kezelni a PR adta lehetőségeket: miszerint a PR nem egy egyszeri kommunikációs eszköztár, amiből ma választok valamit és holnap learatom a babérokat. Sokkal inkább egy folyamatos, tudatosan építkező stratégiai tevékenység, ami nem csak támogatja az üzleti célok elérését, hanem mérhető, sőt számszerűsíthető is! És bizony, ha már kommunikációra adtuk a felünket, nem árt tudni, hogy milyen hatásfokkal tesszük azt!

Fontos látni, hogy a PR tevékenységek (és itt nem véletlen a többesszám) hatékonyságának mérése elengedhetetlen a vállalati stratégia sikeréhez. A megfelelő KPI-ok és elemzési módszerek kiválasztása segít a PR erőfeszítések értékének és hatékonyságának felmérésében, valamint a stratégiák folyamatos optimalizálásában.

Miért fontos a PR sikerének mérése?

A PR sikerének mérése lehetővé teszi a PR tevékenységek megtérülésének meghatározását, a gyengeségek azonosítását és a stratégiák folyamatos optimalizálását. Vagyis a PR-munka hatékonyságának láthatóvá tételét és folyamatos javítását.

Mit érdemes vizsgálni?

  1. Elérés és megjelenések: Az elérés azt jelenti, hogy hány emberhez jutnak el potenciálisan a PR munka üzenetei. Ez mérhető a médiamegjelenések, közösségi média posztok és egyéb csatornák esetében is . A megjelenések pedig azt mutatják, hányszor jelent meg az üzenet, függetlenül attól, hogy azt észlelték-e vagy sem.
  2. Médiatónus és hangulat: Ezek a KPI-ok a médiamegjelenések hangulatát és tónusát mérik. Pozitív, semleges és negatív említéseket elemeznek, hogy átfogó képet kapjanak a nyilvános megítélésről.
  3. Share of Voice (SoV): Azt mutatja, hogy az adott ágazat teljes médiamegjelenéseinek mekkora része tulajdonítható a vizsgált márkának vagy vállalatnak. A magas SoV azt jelzi, hogy a PR erőfeszítések dominánsabbak, mint a versenytársaké.
  4. Elköteleződés és interakciók: Ide tartoznak a közösségi média platformokon elért kedvelések, hozzászólások, megosztások. A magas elköteleződési arányok azt mutatják, hogy az üzenetek rezonálnak a célcsoporttal.
  5. Webforgalom és backlinkek: A PR munka jó esetben növelni tudja a márka vagy vállalat weboldalának forgalmát. Ezenkívül az értékes backlinkek (vagyis a nagy page authority index-szel rendelkező oldalakról a vállalat vagy márka oldalára mutató linkek) azt jelzik, hogy azok a tartalmat értékesnek és relevánsnak tartják.

És végezetül, még mielőtt bárki a fejéhez kapna, hogy „Na és az AVE-érték mégis hol van?”, muszáj megállnunk egy pillanatra és ejteni pár szót a „jó” AVE mutatóról.

Az AVE (magyarul reklámérték mutató) a kapott médiamegjelenések pénzbeli értékét becsüli meg, azáltal, hogy kiszámítja, mennyibe került volna egy hasonló hirdetés ugyanabban a médiában. És mint ilyen, ma már szinte semmi létjogosultsága, mivel az egyéni dealek tekintetében vajmi kevés köze van a valósághoz. Sőt, számos PR versenyről gyakorlatilag ki is tiltották ezt a mutatót. Ettől függetlenül persze ügyféloldalon még mindig van, hogy kérik, annak ellenére, hogy számos hasznosabb mutató közül lehetne válogatni, ha a PR-tevékenység sikerének mérése vagy számszerűsítése lenne a cél.

A fentiekből jól látszik, hogy a PR-siker mérése komplex és folyamatos feladat. A megfelelő KPI-ok és elemzési módszerek kiválasztása döntő fontosságú ahhoz, hogy meghatározhassuk a PR-munka valódi értékét, és ennek megfelelően finomhanguljuk a stratégiát. Az elérés, a hangnem és a tónus, az SoV, az elkötelezettség, valamint a webes forgalom nyomon követésével átfogóbb képet lehet alkotni a PR-munka sikeréről. És hát lássuk be, ez azért sokkal beszédesebb, mint csupán a kiküldött közlemények és a megjelenések számát vizslatni.

A szerző

Szabó Szeréna