Hogyan maradhat fenn a médiaipar és a tartalomkészítés a mesterséges intelligencia (AI) árnyékában? Hogyan kezelik a holland médiavállalatok az átláthatóságot és a mesterséges intelligencia alkalmazásával kapcsolatos egyéb etikai kérdéseket? Rick Thomson, az ADR NieuwsMedia technológiai koordinátora (videó, hang és online) Rotterdamban válaszolt az IdeaBank kérdéseire.
A mesterséges intelligencia hatással lesz a média működésére, mind újságíróként vagy tartalomkészítőként, mind a PR-iparban. Az AI segítségével az általános tartalmak készítése könnyebbé válik, ami egyszerre jó és rossz. A tehetséges embereknek több idejük lesz arra, hogy új, eredeti tartalmakat hozzanak létre, és még jobban kitűnjenek, mint eddig. Másrészt viszont azt is eredményezi majd, hogy a kevésbé tehetséges emberek több AI-t fognak használni, és általánosabbá és ezzel együtt középszerűbbé teszik a tartalmaikat. A középszerűség és a kiválóság közötti szakadék egyre nagyobb lesz. Szerintem a PR-ügynökségek számára az a legfontosabb, hogy ne helyettesítsék az embereket mesterséges intelligenciával. Ha az ügynökségek többnyire mesterséges intelligenciát használnának a sajtóközleményeikhez, akkor azok mind hasonlóvá válnának, ami azt eredményezné, hogy a sajtószobában a figyelmen kívül hagyott sajtóközlemények halmára kerülnének.
Mint minden új technológia esetében, itt is vegyesek az érzések, különösen az iparágban. Egyesek látják a lehetőségeket, amelyek segíthetnek nekik, mások attól félnek, hogy ez az állásukba kerülhet. És a legnagyobb irónia az, hogy éppen a technológiától óvakodó emberek csoportja az, akiknek az állása veszélybe kerülhet. Ha lesznek munkahelyek, amelyek megszűnnek, azok lesznek azok, akik nem alkalmazkodtak az új technológiához.
Arra összpontosítunk, hogy az AI-t mint az eszköztár egy újabb eszközét mutassuk be. Kiképezzük őket a használatára, de azt is elmagyarázzuk, hogy nem áll szándékunkban az embereket AI-val helyettesíteni. Azzal pedig, hogy a folyamat elején, az ötletelés fázisában minél több embert bevonunk, szélesebb körű támogatottságot teremtünk a vállalat minden rétegében.
Mindenféle különböző AI-modellt és LLM-et integráltunk a házon belüli AI-környezetünkbe. Ezen a környezeten belül több mint száz különböző minialkalmazást / eszközt hoztunk létre, amelyeket használni lehet. Ezek sora a hírek címének vagy címsorainak létrehozásában segítő rendszerektől kezdve akár hírszerkesztő segédletig terjed, amely javaslatokat tesz a cikkek javítására. De például egy olyan rendszert is kialakítottunk, amely ellenőrzi a saját hírarchívumunkat, és segít új, eltérő ötleteket találni egy-egy népszerű témájú cikkhez.
Nem tudok semmilyen törvényről ezzel kapcsolatban Hollandiában (a DPG-n belül van egy egész jogi csapatunk, amely ilyen jellegű kérdésekkel foglalkozik). Etikai irányelveink részeként teljes átláthatóságot kívánunk biztosítani a mesterséges intelligencia használatával kapcsolatban. Ha eszközként használjuk, és nem a végtermék létrehozásához, akkor azonban nem jelezzük a mesterséges intelligencia használatát. Ennek az az oka, hogy ezekben az esetekben csak egy eszközről van szó, és nem különbözik a Google használatától, egy informátorral való beszélgetéstől stb. A cikket készítő újságíró felelős azért, amit ír, és mi megbízzuk őt, hogy ellenőrizze a forrásait, beleértve a mesterséges intelligenciát a forráskereséshez.
Van egy dokumentumunk a mesterséges intelligenciára vonatkozó etikai irányelvekkel, amelyet folyamatosan frissítünk és korszerűsítünk a mesterséges intelligencia ipar új fejleményei alapján. Van egy csapatunk is, amely minden általunk használt mesterséges intelligencia eszköz etikai és jogi szempontjait ellenőrzi, és ennek alapján tudjuk, hogy mely eszközök használata engedélyezett és mely nem engedélyezett a vállalatunknál.
Az ADR Nieuwsmedia hollandiai hírmédiumokat tömörítő vállalat. Portfóliója nyolc újságból áll, köztük található az AD (vagy Algemeen Dagblad), amely Hollandia legnagyobb előfizetéses hírportálja és a több mint 250 éve létező Brabants Dagblad. Az ADR Nieuwsmedia a DPG Media része, amely egy több mint 80 különböző márkával rendelkező nemzetközi médiacsoport.
Technológiai koordinátor Video, Audio és Online, ADR NieuwsMedia
2010 – 2014: Sportújságíró – Európát járta, főleg gyephoki és labdarúgás témában.
2014 – 2017: Online hírszerkesztő és szerkesztőbizottsági elnök, Hart van Nederland holland televíziós hírműsor.
2017 – 2021: a Rijnmond regionális közszolgálati televízió digitális részlegének vezetője.
2021 – 2024: A DPG Media-nál az ADR Nieuwsmedia technológiai koordinátora (Audio, Video & Digital) és az Algemeen Dagblad szerkesztőbizottságának elnöke.