fbpx

Az okos eszközök jövője

A szórakoztatóelektronikai kommunikáció fő trendjei

 

A szórakoztatóelektronika hihetetlen sebességgel változó iparág, ráadásul a fogyasztók is hiperézékenyek. A kommunikátoroknak egyszerre kell tisztában lenniük az iparág trendjeivel, valamint a fogyasztók és a média elvárásaival. Nem egyszerű feladat… Rhodri Harries, a londoni szórakoztatóelektronikai kommunikációra specializálódott Kaizo ügyvezetője értékes insightokkal szolgál.

 

 

 

Melyek a szórakoztatóelektronikai kommunikáció legfontosabb trendjei manapság?

A legnagyobb változás, hogy az okos eszközök jelentős aktvitást tesznek lehetővé. Akár a Google Home, akár az Amazon Alexa és valamely új technológia integrációjáról beszélünk – mint például lokáció alapú szolgáltatást kínáló ügyfelünk a Tile, vagy más kütyü, illetve applikáció – a fogyasztók még több szolgáltatást és még alaposabb integrációt várnak el a napi szinten használt technológiáktól. Ez a folyamat teljesen új termékszegmensek létrejöttét teszi lehetővé.

 

Melyek a legnagyobb kommunikációs kihívások ebben az iparágban?

Manapság szinte minden briefben, amelyet kapunk, szerepel a kérés, hogy dolgozzunk influencerekkel. Az utóbbi néhány évben robbanásszerű fejlődés történt ezen a területen. Rengeteg magát influencernek nevező ember található a közösségi médiában, és számos ügynökség és platform igyekszik pénz csinálni belőlük. Ez a folyamat már olyan mérteket ölt, hogy különleges óvatosságra van szükség. Kik azok, akik valóban nagy hatással vannak a követőikre (jó néhány ilyen szereplő van a piacon), és kik azok, akik csak pénzt akarnak csinálni, és valójában nem segítenek a márkaépítésben. Itt jövünk mi, és segítünk abban, hogy a márkák a leghatékonyabb terveket készíthessék.

 

Melyek a legfontosabb platformok a szórakoztató elektronikai kommunikációban? (hagyományos print vagy elektronikus média vs blogok vagy közösségi média…)

A média már nem igazán tekinthető hagyományosnak. A kiadványok példányszáma és a közönségre gyakorolt hatása már legalább annyira múlik azon, hogyan terjesztik tartalmaikat a közösségi médiában, mint azon, hogy ki vásárolja meg a kinyomtatott példányokat (évről-évre egyre kevesebben…). Még mindig az a helyzet, hogy számos márka számára még mindig a hagyományos média jelenti a legköltséghatékonyabb elérést. Természetesen a 25 alatti közönségre célzó márkák számára ott vannak az influencerek, bár annak érdekében, hogy az ilyen kommunikáció jól működjön, jelentős befektetésre van szükség – pénzre, időre és nem utolsó sorban tapasztalatokra.

 

A sajtóközlemény még releváns eszköz ebben a szektorban?

Nos, valahogyan el kell mondani a híreket az embereknek, szóval a közlemény tartalma (mit, mikor, miért, hol stb.) továbbra is fontos, és a média igényt tart rá. Ugyanakkor persze ezt az információt más módokon – blog, video, közösségi média poszt, illusztráció – is el lehet juttatni hozzájuk.

 

Mely kommunikációs eszközök működnek a leghatékonyabban?

Ahogy az előbb is mondtam, az információ a lényeg, az átadás módja a célközönségtől, a márkától és a terméktől függ. Ezeket nem lehet egymástól függetleníteni. Fogyasztóként mi magunk is várjuk a hírfolyamunkban az újdonságokat, különböző ajánlásokat azoktól, akikben megbízunk, érdekes képeket, szórakoztató dolgokat. Röviden: a helyes mix összeállítása a lényeg.

 

Kik azok az ügyfelek a szórakoztatóelektronikai piacon, amelyekre a legbüszkébb vagy?  

Mindegyikre, amelyeket hozzásegíthettünk a sikeres értékesítéshez, növekedéshez és márkaépítéshez. Az elmúlt évben a következő márkáknak dolgoztunk havi díjas vagy projekt alapon: Tile, Parrot, Sphero, House of Marley, Jam Audio, Sol Republic, UBTECH, Aircharge, ROLI, D-Link, Homedics, Airbubbl

 

Tapasztalt szakember vagy. Melyek voltak a PR-szakma legnagyobb változásai, amelyet a pályád során megtapasztaltál?

Hát…még az internet előtti időszakban kezdtem a pályámat, már a második pozíciómban voltam, amikor e-mail címet kaptam, évekkel később lett mobiltelefonom, még később tudtam elmaileket nézni mobilon (Blackberry-n természetesen). És aztán jött a Facebook, Youtube, Iphone, Instagram, Linked stb. Azt sem tudom, melyiket említsem…

 

Magyarországon a legtöbb cég influencereket és vloggereket használ, sokat komplett kampányokat építenek rájuk. Mik a trendek az egyesült Királyságban?

Itt is rendkívül jelentős szerepük van. A márkától és a rendelkezésre álló büdzsétől függ, hogy mennyire lehet építeni rájuk. A legtöbb fogyasztói tech márka médiatervének általában fontos eleme az influencer kommunikáció. Ugyanakkor az a véleményem, hogy annyira túlhype-olt terület ez, és annyi a félrevezető információ, hogy számos márkának sokkal átgondoltabb tervezésre lenne szüksége.

 

A videós tartalom végleg háttérbe szorította a sajtóközleményeket és általában az írott szövegeket?

Nem. Egymást kiegészítő eszközök lettek. Szerintem sohasem jön el az az idő, amikor ne kellene elmesélni a történetet, de vannak olyan márkák, amelyek esetében ez sokkal jobban működik videós formában. Összességében azt gondolom, hogy a videó továbbra is inkább kreatív eszköz egy ötlet illusztrálására, de nem az egyszerű kulcsüzenet átadására.

 

Rhodri Harries tíz évet töltött az egyik WPP kötelékébe tartozó ügynökség vezetőségében, 2007-ben csatlakozott a Kaizo csapatához, majd 2011-ben a menedzsment az ő vezetésével kivásárolta a céget. A vállalat többi vezetőjéhez hasonlóan legfontosabb feladata a kapcsolattartás az ügyfelekkel, kampányok vezetése, tanácsadás, és az ügyfelek támogatása kommunikációs céljaik elérésében. Dolgozott globális nagyvállalatoknak, díjnyertes fogyasztói márkáknak, állami megbízóknak Nagy-Britanniában és a világ más részein egyaránt. Legfontosabb ügyfelei többek között: Tile, Avast, Parrot, Fitbit, Crucial.com, Cisco, Sharp, Sphero és az Unilever.

A Kaizo független pr és digitális kommunikációs ügynökség, amely fogyasztói és üzleti márkákat segít kommunikációs céljaik elérésében. A cég egyaránt dolgozik nagy márkákkal, valamint nagy ambíciókkal rendelkező márkákkal. Segíti növekedésüket, eladásaikat, reputációjuk fenntartását és erősítését. A 3,2 millió fontos (kb. 1,3 milliárd forint) bevételű vállalat központja Londonban van, a cég a TOP 15 angol tech PR-ügynökség egyike. A Kaizo elsősorban a szórakoztató elektronika, technológia, egészség és wellness, tudomány és oktatás területén működő ügyfeleknek dolgozik. Technológián belüli szakterületeik: üzleti technológia, felhőalapú szolgáltatások, SaaS, biztonság, tárolás, hardware. Főbb tech ügyfeleik az utóbbi időben: NetSuite, Pure Storage, Avast, Sharp, D-Link, BlackLine és CA Technologies. Az egészségügy területén legfontosabb ügyfelek: Johnson & Johnson, Coffee & Health, Gilead, Elsevier, Mayo Clinic and Fitbit.

 

A Kaizo Worldcom PR Group partnere.

https://kaizo.co.uk/

 

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner