Izgalmas része az évnek a Youth Meeting. Normál kerékvágásban Európa számos országából gyűlnek össze ilyenkor fiatal PR-esek, hogy pár napot együtt töltsünk, és a napközbeni szakmázás után este megmutassuk nekik Budapestet. Az idei már a 10. alkalom volt, és az első, amikor csak a virtuális térben találkozhattunk. De a Király utcai bóklászás helyett sajnos most engem is azok foglalkoztatnak, mint az online kerekasztal beszélgetésen résztvevő újságírókat: káosz, kihívás, remény, meglepetés.
Vegyesek az érzéseim azzal kapcsolatban, hogy előny-e avagy hátrány, hogy főnököm, R. Nagy András a Worldcom EMEA board tagjaként az ifjúságért felelős vezető. Egyfelől klassz, hiszen így minden évben aktívan részt vehetünk a Youth Meeting szervezésében, másfelől viszont így mi nem utazhatunk külföldre, hiszen hozzánk jönnek Európa számos országából fiatal kollégák. Most az utazás nem opció, így az online térben találkoztunk. A közös munkát tavaly ősszel kezdtük azzal, hogy Európa-szerte újságírókat kérdeztünk arról, hogy a COVID-19 milyen hatással van munkájukra, hogy látják a média alakulását. Kutatásunkat több mint 450 újságíró töltötte ki, az eredményekről szóló közleményünket itt találjátok. Itthon többek közt a Kreatív és a Marketing és Média is beszámolt róla, Franciaországban a Comarketing News, Spanyolországban az RRHH news, Portugáliában az RH magazin, Hollandiában pedig a Nederlands MediaNieuws címlapjára kerültünk fel.
A megkezdett munkát februárban egy online újságírói kerekasztallal folytattuk. A kutatást alapul véve arról kérdeztünk egy spanyol, egy dél-afrikai* és egy magyar újságírót, hogy ők személyesen mit tapasztalnak, hogy változott a munkájuk, mit látnak a média terén.
Nem meglepő módon, ahogy mi, PR-esek, úgy az újságírók is otthonról dolgoztak, állításuk szerint is belassult a média, a koronavírussal kapcsolatos hírek elsőbbséget élveztek, élveznek. Az újságírók közt volt technológiai és sport témákkal foglalkozó, valamit multimédiás is. Érdekes sztorikat osztottak meg velünk területenként. Az IT-s újságíró pl. kiemelte, hogy most szinte alig érdekelte az embereket egy újabb csúcskészülék, nekik is máshogy kellett egyes témákhoz nyúlni.
Évről évre az ilyen találkozók alkalmával döbbenünk rá arra, hogy ugyan hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy nálunk minden másként történik, rosszabbul működik, az igazság az, hogy a problémák mindenhol ugyanazok. Arra a kérdésre, hogy mi foglalkoztatja őket leginkább, mindhárom újságíró a koronavírus elleni vakcinát adta válaszként. Senki sem biztos semmiben, úgy érzik, hogy a vakcina kapcsán nagy a fejetlenség és hogy mindez már politikai kérdés lett.
Ahogy a kutatásban, most is kértük őket, hogy a jelen helyzet kapcsán eszükbe jutó első 3 szót osszák meg velünk. Íme a szócsokrok:
Kedvenc részem a beszélgetésben az volt, amikor az egyik újságíró azt fejtegette, hogy türelmesnek kell lennünk jelen helyzetben, és találni valami újat. Ő pl. régóta dédelgetett vágyába kezdett bele, és elkezdett tanulni olaszul. Avanti!
A kerekasztal beszélgetések után kötetlen eszmecserére váltottunk, és azt vitattuk meg, hogy ki hogy érzi magát, hogy változott az ügynökség munkája, stb. Nagyon érdekes volt, hogy valakinek az online tér lett a normális. Az egyik holland PR-es munkatárs tavaly nyáron kezdett el dolgozni, így ő online cseppent bele az ügynökség életébe, az online meeting és sajtótájékoztató a megszokott számára. Lesz egy PR-es generáció, akinek ez lesz a normális?
Egyébként a helyzet kb. ugyanaz mindenhol. A legtöbb ügynökségnél otthonról dolgoznak, néha mennek be, de akkor is nagy távolságot tartanak egymástól. Megosztottuk egymással, hogy rázzuk fel a csapatot. A heti meeting mindenhol alap, de akad, ahol közösen főznek online, sőt, az egyik ügyvezető karácsony előtt személyesen tett le egy apróságot a munkatársai ajtaja elé. Nálunk is rendszeressebbé vált a könyv- és filmajánló, és nagyon klassz az is, amikor egy szakmához távolabbról kapcsolódó aktuális kérdést tervezett keretek között beszélünk át.
A 2021-es Youth Meeting első felvonásán az alábbi országok fiatal PR-esei voltak jelen a Worldcom ügynökségektől: Dél-Afrika, Franciaország, Portugália, Spanyolország, Hollandia, Csehország, Nagy-Britannia, Németország, Írország, Bulgária, Magyarország. Tavasszal még összegyűlünk, és akkor érdekes kampányokat osztunk meg egymással. Mi nem mással készülünk, mint az Artisjus-nak készített #kösziadalt kampánnnyal, amivel a napokban egy ezüstöt is nyertünk a Best.net CSR, TCR kategóriájában. Óriási büszkeség!
*A Worldcom EMEA régiójának Dél-Afrika is a része.