fbpx

A corporate influencer cégvezető 2022-ben

Mi az a corporate influencer? Azt már jó ideje tudjuk, hogy a cégvezető sikeres médiaszereplései milyen jótékony hatással lehetnek a vállalati márkára. Erről már korábban, a hagyományos média korában is születtek tanulmányok bemutatva, hogy néhány a TV-képernyőn vagy újságokban gyakran megjelenő vezető cégének mennyivel jobb a megítélése a fogyasztók körében, mint a kevésbé extrovertált vezetővel működő versenytársaké. Ez a helyzet a közösségi médiában sem változott: azok a vezetők, akik hajlandók megosztani gondolataikat, véleményüket vagy akár híreiket a nagyközönséggel, szinte magukkal húzzák felfelé a vállalati márkájukat is. Ilyen értelemben nyugodtan kijelenthetjük, hogy a vezetők manapság valójában corporate influencerek. És ez a trend 2022-ben tovább erősödik.

Mivel jár a corporate influencer szerep?

A cégvezetés manapság már korántsem kizárólag a jó menedzsmentről szól, hanem legalább akkora mértékben a kiváló kommunikációról is. A jó vezető egyik legfontosabb feladata, hogy jó kapcsolatot ápoljon a munkatárakkal, beszállítókkal, iparági szereplőkkel és nem utolsó sorban a fogyasztókkal is. Ez a kommunikáció többféle csatornán zajlik a vállalati intranettől kezdve a hírleveleken át a személyes találkozókig. Újabban azonban egyre fontosabbá kommunikációs platformmá válik a közösségi média, amely lehetőséget biztosít valamennyi fontos célcsoport (beleértve a fogyasztókat is!) közvetlen elérésére. A kellő hatást pedig úgy lehet elérni, ha a vezető jól használja a közösségi médiát. Hogy ehhez pontosan mire van szükség? Két szóban összefoglalható: folyamatos tartalomgyártásra.

Hogyan kezdje egy leendő corporate influencer?

Ha egy cégvezető online tartalmak gyártására adja a fejét, a legjobb, amit tehet, hogy szakemberekre bízza ezt a feladatot. A gyakorlott tartalommenedzserek meg tudják tervezni a munkát és végig tudják kalauzolni a vezetőt úton, levéve a válláról a tartalmak rendszeres előállításával kapcsolatos eléggé nyomasztónak ható feladatokat. Ha egy cégvezető valamilyen okból úgy dönt, mégis egyedül áll neki ennek a feladatnak, akkor azért érdemes néhány dolgot előre végiggondolni, megtervezni, kitalálni. Az alábbi lista ebben segít.

Kép a fiatal üzletember mosolygó arcáról, miközben a kamerába néz.

Hogyan kezdje egy leendő corporate influencer?

Célok

Első lépésben meg kell határozni, hogy mi a közösségi kommunikáció legfontosabb kommunikációs célja. Vannak vezetők, akik maguk szeretnének több figyelmet kapni. Mások a vállalatukra akarják irányítani a figyelmet. Megint mások valami olyan ügyet képviselnek, amelyet mindenképpen szeretnének szélesebb körben ismertté tenni. Bármi is legyen a cél, fontos, hogy a közösségi kommunikáció megtervezése során mindig lebegjen a szemünk előtt.

A corporate influencer célközönsége

Első lépésben mindenképpen el kell dönteni, hogy kinek célozzuk online tartalmakat. Elsősorban a fogyasztókhoz próbálunk szólni, vagy inkább az iparági szereplőket, partnereket, beszállítókat, jelenlegi és potenciális munkavállalókat célozzuk posztjainkkal. Ez nagyban befolyásolja a kommunikációs platformok megválasztását is. Van olyan felület, amelyen a felsorolt csoportok mindegyikéhez hatékonyan kommunikálhatunk (pl. blog, Facebook), és olyanok is, amelyek speciálisan egyik vagy másik csoporthoz szólnak (pl. LinkedIn az üzleti partnerek, iparági szereplők számára, zárt Facebook csoport a munkatársaknak, Twitch a gamer fiataloknak stb.)

Kommunikációs csatornák

A jelenlegi magyar piacon szélesebb célközönség (fogyasztók) elérésére leginkább a Facebook lehet alkalmas, ha jó képanyagaink vannak, akkor Instagram is szóba jöhet. Nálunk a Twitter messze nem futotta be azt a pályát, amelyet első sorban az angolszász országokban megtett. Ott a cégvezetők egyik első számú közösségi platformja, nálunk azonban inkább csak kiegészítő elem egy szélesebb social media mixben. A csatornaválasztást a tartalom jellege is befolyásolhatja. Hosszabb anyagok jól működhetnek saját blogon (ez megosztható másplatformokon is), de a LinkedIn is támogatja a blogposzt jellegű anyagok készítését. Videók YouTube-on vagy Facebookon is működhetnek, látványos képanyagok és videók pedig az Instagramon szerepelhetnek jól.

Alapvető üzenetek

Fontos, hogy előre meghatározzuk, mit akarunk mondani. Általában nagy a kísértés arra, hogy a vezető elsősorban a vállalati üzeneteket terjessze személyes közösségi média megnyilvánulásai során is. Ez azonban hibás megközelítés, mert a közösséget ez kevésbé érdekli. Itt is érvényes lehet jól ismert 80-20 szabály. Az anyagok körülbelül 80%-a legyen a célközönség számára érdekes, releváns, figyelemfelkeltő tartalom, 20%-ban pedig mehetnek céges üzenetek, információk. Hosszú távon az a 80% sokkal jobban építi a vállalati márkát, mint a közvetlenül a cég üzeneteit közvetítő 20%.

A tartalmak

Jó előre érdemes stratégiai döntést hozni az tervezett tartalmakkal és azok terjesztésével kapcsolatban.

  • Milyen gyakorisággal szeretnénk posztolni? Erre nincs általános szabály. Érdemes heti 1-2 poszttal kezdeni, és később az eredmények fényében finomhangolni a stratégiát.
  • Milyen legyen a tartalmak hossza? Ez is sok dologtól függ. Személyes blog esetében – ha kellően érdekes a tartalom – a hosszabb, akár több ezer leütéses szövegek szerepelnek a legjobban. Facebook vagy egyéb hasonló platform esetében természetesen inkább rövidebb anyagok lehetnek sikeresek.
  • Milyen legyen a tartalmak hangvétele? Ez is nagyon fontos kérdés. A célok és a célközönség ismeretében érdemes dönteni olyan kérdésekben, mint tegeződés vagy magázódás, könnyed-személyes vagy inkább “szakértős” stílus és egyéb hasonló kérdések. Egy dolgot kell szem előtt tartani: a legfontosabb, hogy a célközönség számára ne legyen idegen a hangvétel, könnyen értelmezhető és befogadható legyen számukra, amit el akarunk mondani.

Talán ennyiből is látszik, milyen komplex feladat, ha valaki jó és hatékony corporate influencerré szeretne válni. Ugyanakkor mindenképpen megéri, hiszen a személyes márkaépítés mellett a vállalat sikerét is segítheti a jól felépített, rendszeres közösségi média kommunikáció.

Ha kérdésed van a leírtakkal kapcsolatban, vagy segítséget szeretnél kérni, hogy corporate influencerré válhass, keress minket a rnagy@probako.hu email címen.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner