fbpx

PR trendek 2022-ben

Az idei év sok szempontból különlegesnek ígérkezik a kommunikációs szakemberek számára. A Próbakő csapatával úgy gondoltuk, érdekes és hasznos lehet, ha összedugjuk a fejünket és közösen összeszedjük, szerintünk milyen trendek várhatók 2022-ben a marketingkommunikáció, és azon belül is leginkább a PR területén. Számos iparágban dolgozunk (élelmiszeripar, média, IT, papírgyártás, építőanyag gyártás, szórakoztató elektronika, kiskereskedelem, ingatlanpiac, logisztika) és sokféle kommunikációs tevékenységet végzünk (sajtókapcsolat, közösségi média kommunikáció, tartalomgyártás és -menedzsment, digitális kommunikáció stb.) – ennek köszönhetően elég alapos rálátásunk van a kommunikáció különböző részterületeire. Ráadásul a Worldcom PR Group tagságunknak köszönhetően erős nemzetközi kapcsolatrendszerrel is rendelkezünk, hazai és nemzetközi ügyfeleknek egyaránt dolgozunk, így külföldi piacokról is hasznos impulzusok érnek minket.

Employer branding

A munkaerőhiány nem az utóbbi hónapokban kezdődött és erős a gyanúm, hogy egyhamar nem is ér véget. Számos olyan iparágat látunk, ahol már a mindennapi működést nehezíti, hogy nincs elegendő szakember. A vállalatok között soha nem látott küzdelem indult a tehetséges munkaerő megszerzésért és megtartásáért. A helyzetet tovább bonyolítja a pandémia miatt kialakult otthoni, ill. flexibilis munkavégzés. Mindezek miatt a cégek egyre többet invesztálnak különböző munkáltatói márkázási programok indításába – és ezek általában hoznak is eredményeket. Egy jól kidolgozott és felépített, valamint kitartó munkával megvalósított employer branding aktivitás javíthatja a vállalat ismertségét a potenciális munkavállalók között, erősítheti a cég tehetségvonzó és -megtartó képességét. Természetesen ezen a területen is egyre inkább előérbe kerülnek a digitális kommunikációs eszközök, az online (is) megvalósítható programok.

Personal branding

Hosszú ideje megfigyelt (és sokak által jól kihasznált) folyamat, hogy a cégvezetők ügyes médiaszereplései építő erővel hatnak a vállalat imidzsére – és ez az előbb említett employer branding, illetve employee engagement témakörben is fontos lehet. A hatalmas digitális médiazaj következtében azonban egyre nehezebb lesz a cégvezetőknek kitűnni a tömegből. Fontos, de ma már sajnos nem elegendő egy-egy jól sikerült beszélgetés egy rádióműsorban vagy egy terjedelmesebb interjú egy hírportálon. Ezek mellett szükség van folyamatos jelenlétre a legfontosabb közösségi média oldalakon, alapvető fontosságú rendszeres egyedi tartalmak megosztása (blogposztok, videók, podcast anyagok) – csak ezek segítségével lehet elérni a thought leader pozíciót.

A PR egyre inkább digitális tartalommenedzsment

A public relations munka egy része már jó ideje a történetmesélésről és a különféle tartalmak gyártásáról szól. Az idei évben még tovább erősödik ez a folyamat. A fogyasztók egyre több időt töltenek az online térben, azon belül is a különféle közösségi média platformokon. Ennek következtében pedig a PR-szakemberek munkája is egyre inkább abba az irányba mozdul, hogy megtervezünk és létrehozunk különféle médiatartalmakat, amelyeket a lehető legtöbb platformon igyekszünk terjeszteni. Az újdonság az idei évben az lehet, hogy egyre nagyobb szerepet játszanak a nagy, már-már hagyományosnak számító felületek mellett a kisebb, akár tematikus (ám igen gyorsan növekvő) social media platformok, mint a Twitch, a TikTok és társaik.

Audiovizuális tartalmak

A tartalomelőállítás már régen nem csak egyszerű szöveges anyagok kitalálásól és megírásáról szól. Ezekre továbbra is szükség van, de évek óta azt látjuk, hogy a különféle audiovizuális anyagok nagyon jól mennek a különböző célcsoportok körében. Szándékosan nem fogyasztókat írtam, mert tavaly csináltunk egy kísérletet és podcast formában küldtünk sajtóanyagot újságíróknak, akik szintén jól fogadták ezt az ötletet (az innovációért elismerést is kaptunk a Prizma PR-versenyen). Természetese ezen anyagok utána a lehető legtöbb platformon felhasználhatók (és felhasználandók): YouTube, saját weboldal, közösségi média platformok, hírlevél stb.

Gyorsaság és flexibilitás

Ha úgy érezzük, hogy a minket körülvevő világ évről évre gyorsul, azt hiszem, nem tévedünk nagyot. A most azonnal és azt, amit én akarok időszakában élünk. A vásárlók jó része azonnal hozzá akar jutni a megvásárolt termékhez, részben ez hajtja például az e-könyvek piacát: nem kell több napot várni a kiszállításra, néhány kattintás és a könyvolvasónkon van a termék. A zenei és videó streaming szolgáltatók kínálatából pedig mindenki saját kedve szerint szemezgethet, nem kell a szerkesztők által előre összeállított tévéműsorokat vagy rádiós lejátszási listákat követni. A hipergyorsaság és a személyre szabhatóság korábban soha nem látott sebességet és flexibilitást kíván a kommunikátoroktól is. Persze a megfelelő előre tervezés segíthet abban, hogy erősítsük az azonnali reakció és flexibilitás illúzióját a fogyasztókban (pl. a Szex és New York Pelotonnal közös sztorija, amely végigszántotta a marketingkommunikációs szaksajtót ennek kiváló példája). Ám tényleg minden eddiginél gyorsabb és flexibilisebb kommunikációs munkára lesz szükség idén.

Választási év

2022-ben parlamenti választásokat tartanak hazánkban. Ez csak annyiban tekinthető fontos helyzetnek (nem trend, de mindenképpen meg kell említeni egy ilyen összefoglalásban), hogy a médiatér jelentős részét ilyenkor a kampánytémák uralják – nemcsak a hagyományos, de a közösségi médiában is. A cégek egy-egy rosszul megválasztott szlogen, végiggondolatlan közösségi média poszt vagy bármilyen egyéb aprócska kommunikációs elem miatt könnyen valamelyik kampányoló párt vagy egyéni jelölt céltábláján találhatják magukat. A politikai kampány hevében semmi sem számít – úgy gondolom, a cégek java részének jobb ebből kimaradni. Ilyen időszakban még nagyobb hangsúly kell fektetni a kommunikáció pontos megtervezésére.

Ha segítségre van szükséges az idei kommunikációs aktivitásaid megtervezésében vagy megvalósításában, keress minket a rnagy@probako.hu email címen.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner