Korábban készítettem egy anyagot kedvenc pr-es szakkönyveimről. Abban a posztban első sorban a régi kedves köteteimet vettem sorra. Már akkor megígértem, hogy nemsokára összeszedek egy sort az újabban olvasott szakmai kiadványokból is.
Az alábbi lista elég vegyes: vannak benne egészen rövid, inkább praktikus tanácsokat adó könyvek, valamint átfogóbb, elméletibb munkák is. A válogatásban helyet kaptak egyes munkafolyamatokat segítő, szélesebb tevékenységi köröket érintő (pl. digitális kommunikáció), és magát az ügynökségmenedzsmentet támogató könyvek is. Mindenki böngésszen, válasszon, olvasson kedvére.
Erről az egyébként régebbi könyvről először egyik szakmai példaképem, a skót Gerry Farrel blogjában olvastam. Csak később derült ki számomra, hogy egy igazi alapműről van szó, amelyet számos egyéb reklámos könyvben mind a mai napig rendszeresen idéznek. A rövid könyv elsősorban kreatív embereknek segít a hatékony ötletelésben. Első körben leszögezi, hogy egy ötlet nem több, mint régi elemek új kombinációja; ezen kombinációk megalkotása pedig java részben az összefüggések meglátásában rejlik. A szerző öt lépcsőből álló folyamatba rendezi a kreatív alkotást:
A könyv nagy előnye, hogy rövid, azaz akár egy délután alatt megemészthető, ezt követően már csak a tanultak elegendő gyakorlására van szükség. Ez pedig már alig több mint három-négy évtized alatt megvalósítható ?
Az egyik korábbi posztban részletesebben foglalkoztam e könyv tanulságaival. Tényleg érdekes munka arról, hogyan készülnek azok az ötletek, amelyek jól megjegyezhetők. A szerzőpáros az ún. SUCCESS formulában (az angolszász szerzők imádják a betűszavakat…) látja annak titkát, hogy miért lehetnek egyes ötletek emlékezetesebbek mint mások:
Külön érdekes az a rész, amely a tartalom-előállítók egyik fő problémájáról, a „tudás átkáról” szól. Ez azt jelenti, hogy nehéz olyan személy (olvasó, fogyasztó) bőrébe bújni, aki nem tudja azt, amit mi tudunk.
A Communications Director magazin egyik korábbi számának könyvajánló rovatában bukkantam erre a gyöngyszemre. Végre egy praktikus tanácsokkal és esettanulmányokkal tűzdelt, jó könyv arról, hogyan kell tartalmakat készíteni és általában kommunikálni a közösségi médiacsatornák és a Google Birodalom vezérelte médiahangzavarban. Egyik kedvenc megállapításom a könyvből: aki jó céges történeteket akar írni, sokat kell olvasnia; első sorban szépirodalmat. Imádom ezt a könyvet.
Az Amazonon futottam bele ebbe a könyvbe. Semmit sem tudok a szerzőről, bár a neve alapján magyarnak tűnik. Az utóbbi időben a cégben sokat foglalkozunk azzal, hogyan lehetne javítani a kreatív ötletelési folyamatokat. Egyrészt jobb kreatív termést szeretnénk elérni, másrészt magát a folyamatot akarjuk hatékonyabbá tenni. A szerző azzal biztat, hogy a kreatív és innovatív ötletek előállítása tanulható képesség (ezzel a gondolattal végleg megfogott). A sok-sok jótanács közül egyet emelnék ki: szerinte a sikeres ötletelési folyamat kulcsa a résztvevők alapos felkészülése. Na, tapasztalataim szerint ezt a legnehezebb megvalósítani.
Az utóbbi időben nagy kedvenceim lettek az ügynökségmenedzsmenttel foglalkozó szakmunkák. Ezek közül kettő ajánlanék a figyelmetekbe.
Szerintem kiváló összefoglaló egy kreatív cég alapításáról, a szolgáltatásokról, árazásról, cégértékről, működtetésről, és később az eladásról. Nemcsak reklám-vagy kommunikációs ügynökségek vezetőinek hasznos, hanem mindenféle a kreatív iparágban tevékenykedő vállalkozás (pl. szoftvercég, tanácsadó ügynökség stb.) vezetőjének. Nagyon sok megszívlelendő tanácsot, praktikus tippet-trükköt tartalmaz a könyv (érezhető, hogy a szerző nem a levegőbe beszél, ő maga is alapított és vezetett/vezet ilyen cégeket). Az egyik kedvenc gondolatom az üzletfejlesztésre vonatkozik. Évek óta próbáljuk kialakítani és csiszolgatni new business folyamatainkat – néha több, néha kevesebb sikerrel. És akkor ebben a kötetben belefutok egy ilyen gondolatba, amely tökéletesen összefoglalja saját tapasztalatainkat: „az ügyfelek számára jól elvégzett munka a new business munka 90%-át helyettesíti”.
Az előbb említettnél kicsit kevésbé tetszett, de még mindig a hasznos/olvasmányos régióban mozgó kötetről van szó. A szerző maga is gyakorló ügynökségvezető. Elmélete szerint a hagyományos PR-ügynökségek halálra vannak ítélve, a jövő az ún. hibrid ügynökségeké. A szerző hibrid ügynökségeknek nevezi azokat a szerinte új, sikeres ügynökségeket, amelyek inkább technológia orientáltak, a sajtókapcsolatok mellett egyéb, első sorban digitális szolgáltatásokat is kínálnak, és jellemző rájuk az innováció – akár a vállalat működési modelljének kialakításában, akár az árazásban vagy bármi egyébben. Van a könyvnek olyan része, amit a bevezetőben picit túltolnak (pl. arról beszélnek, hogy az új működési modellben nincs szükség hagyományos time sheetekre – később persze kiderül, hogy ez annyiban igaz, hogy a korábbinál jóval precízebb időbeosztásra van szükség…), de könyv azért sok-sok hasznos tanáccsal szolgál.
Ha pr-rel vagy marketingkommunikációval kapcsolatban bármilyen elméleti vagy nagyon is gyakorlati kérdésed merül fel, keress minket az info@probako.hu e-mail címen.