fbpx

A cseh vállalkozások bátrabbak

Kinek és mikor éri meg webshopot indítani? Mik a webáruház bérlésének előnyei a saját fejlesztéssel szemben? Milyen helyzetben van a hazai e-kereskedelem a régió többi országával összevetve? Mi a cseh vállalkozások titka? Mely iparágak a legaktívabb e-kereskedők Magyarországon? Többek között ezekről kérdezte az IdeaBank Rédey Iván e-kereskedelem szakértőt, a cseh központú webáruház készítő rendszer, a Shoptet.hu hazai vezetőjét.

Redey Iván, a Shoptet.hu magyarországi vezetője
CEE régiós összehasonlításban milyen a hazai e-kereskedelem piac helyzete? A fő trendjeink mennyire egyeznek meg vagy éppen különböznek a cseh, szlovák vagy éppen a lengyel piacon látható folyamatoktól?

Az egyértelműen látszik – ezzel kapcsolatban rendszeresen látnak napvilágot adatok –, hogy a magyar e-kereskedelmi piac jóval kisebb, mint néhány másik régiós országban. Nálunk a teljes kiskereskedelmi forgalom kb. 10-11%-át teszi ki az e-kereskedelem, míg mondjuk Csehországban 18% körül van. Persze számos más országban, például az Egyesült Királyságban még ennél is magasabb az arány. Viszont – részben az alacsonyabb számoknak is köszönhetően – a piacbővülés nálunk a legerősebb – nemcsak a Keletközép-Európai régióban, de Európai szinten is az élmezőnyben vagyunk. Az adatok szerint az e-kereskedelmi bevételek növekedése közel 30%-os volt 2021-ben. A Shoptet saját adatai egyelőre se a cseh, se a szlovák, se a magyar piacon nem mutatnak visszaesést, bár az általános gazdasági helyzet és a folyamatok egyik országban sem különösen kecsegtetőek.

Az utóbbi évek eseményei (brexit, Szuezi-csatorna bedugulása, koronavírus, ukrán háború, infláció) milyen hatásokat gyakoroltak a hazai e-kereskedelem alakulására? Milyen túlélési stratégiák figyelhetők meg?

Érdekes és sok esetben egymás ellen ható folyamatok zajlottak ezen a piacon az utóbbi években. A koronavírus egyértelműen hatalmas lökést adott az e-kereskedelemnek, hiszen volt időszak, amikor az offline boltok jó része bezárt és a legalapvetőbb termékeken kívül szinte mindent csak online lehetett beszerezni. A szektor növekedését jól illusztrálják a mi számaink is. 2019-ben még körülbelül 20 ezer webshopot kezeltünk a régióban, idénre ez a szám a 31 ezret is meghaladja. Az ukrajnai háború vagy éppen az elszabadult infláció viszont éppen ellenkező folyamatokat indíthat el. Ahogy korábban említettem, egyelőre nem tapasztalunk visszaesést. Ennek számos oka lehet. Az egyik mindenképpen az, hogy a webshopjainkat első sorban olyan lokális piacra gyártó és értékesítő vállalkozások működtetik, akik erősen lojális vásárlókörrel rendelkeznek.

Persze sajnos mi sem tudjuk megjósolni a jövőt. Hogy végül ki tud hosszú távon fennmaradni, azt majd az idő dönti el.

Mely iparágak/szektorok a legaktívabbak az e-kereskedelem területén Magyarországon? Van ebben bármilyen országspecifikus elem, vagy általában ez a trend figyelhető meg más piacokon is?

Nagyjából az egész világon ugyanonnan indult az e-kereskedelem: elektronikai cuccok, mobilok és hasonló termékek, ezeket követték a könyvek, divatcikkek, kiegészítők és utána sorban jött a többi. Talán az FMCG termékek voltak az utolsók, de a pandémia idején történt lezárások ezt az egyik utolsó gátat is lerombolták. Ma már sokkal többen vásárolnak akár élelmiszert is az interneten. Tapasztalataink szerint az egyes iparágak vagy szektorok e-kereskedelmi aktivitásában nincs igazi országspecifikus trend. Nagyjából mindenütt ugyanazok a területek népszerűek: DIY, divat, elektronika szerepelnek elöl a listában. Az e-kereskedelem elterjedését pedig véleményem szerint nagyban segítette az az ügyfélközpontúság, ami miatt a vásárlókban gyorsan kialakult a bizalom ez iránt az új vásárlási forma iránt.

A Shoptet webshopok bérbeadásával foglalkozik. Mekkora kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a magyar piacban? Hány olyan vállalkozás lehet, amelyeknek jól jönne a webes értékesítés, de még nem élnek vele?

Mondhatnám azt viccesen, hogy most kb. 10-11% az e-kereskedelem piaci részesedése nálunk a kiskereskedelmen belül, és ez előbb-utóbb 100% lesz. Vagyis a magyar kisker piac 90%-a egyelőre kiaknázatlan lehetőség az e-kereskedelem szempontjából. Ez persze ebben a formában talán túlzás, de az mindenképpen igaz, hogy előbb vagy utóbb a legtöbb olyan vállalkozás, amely terméket vagy akár szolgáltatást értékesít, ráébred, hogy az online tér kiváló értékesítési platformot jelenthet a számára. Nem feltétlenül kell kizárólag online értékesítésben gondolkodni, akár kiegészítő csatorna is lehet – de mindenképpen érdemes elgondolkodni a bevezetésén. Szóval rengeteg potenciál van még ebben a piacban Magyarországon. Ezt mutatja a jelentős tempójú növekedés is. Nem véletlen, hogy számos új, akár külföldi vállalkozás is megjelenik ezen a sok lehetőséget kínáló piacon.

A hazai kézművesek, kistermelők és társaik kevésbé aktívak az e-kereskedelem terén, mint cseh vagy éppen szlovák kollégáik, vagy hasonló a helyzet?

Ezek a területen látszanak érdekes – ha tetszik – kulturális különbségek. Konkrét statisztikai adataim nincsenek erről, de a saját megfigyeléseink alapján úgy tűnik, a cseh egy igazi fúró-faragó csináld magad nemzet. Ha csak lehet mindent szeretnek maguk megcsinálni. A szlovákok és a magyarok kevésbé ilyenek, mi sokkal inkább szeretünk megvenni dolgokat, vagy igénybe venni szolgáltatókat. Ugyanakkor a kézműves termékek értékesítése, vagy hogy úgy fogalmazzak, a kézműveskedő hobbiból pénzcsinálás terén nem látszik jelentős eltérés az országok között. Inkább a vállalkozói kedv és tudatosság lehet egy kicsit eltérő. Ezen a területen még van hová fejlődni itt, Magyarországon. Szerintem szükség lenne tanácsadásra vagy akár kiterjedt edukációs programokra is, amelyek arra buzdítják az embereket, hogy merjenek vállalkozni. Segíteni kell legyőzni a mentális blokkot, és támogatni, erősíteni kell a vállalkozókedvet. A Shoptet szolgáltatása is segít ebben, hiszen jelentősen csökkenti ez e-kereskedelmi piacra lépés induló költségeit.

Mikor éri meg webshopot bérelni, és mi az a pont, amikor már jobb lehet saját shopot fejleszteni?

Lépjünk egyet hátrébb. Legelőször is rendelkeznünk kell egy életképes termékkel vagy szolgáltatással. Ha ez nincs, akkor sajnos nincs értelme webshopot indítanunk. Sajnos az nem elég, hogy mi szeretjük a terméket, ezt valamilyen módon validálni is kell. Ilyenkor első körben jöhetnek a rokonok, barátok, ismerősök, de azután mindenképpen szükség van elfogulatlan véleményekre is. Ha az jön ki a végén, hogy életképes a termék vagy szolgáltatás, akkor kezdhetünk azon gondolkodni, hogyan fogjuk piacra dobni. Ha valaki online szeretne értékesíteni, többféle lehetőség közül választhat. Lehet saját webshopot építeni, fejleszteni, fejleszteni. Vagy ott van a webshop bérlésének lehetősége. Régebben nagyon sokan ódzkodtak ezektől a bérelhető lehetőségektől, ugyanakkor a piac hatalmas fejlődésen ment keresztül. Más területeken is egyre jobban hozzászokunk a bérléshez: egyre többen bérelnek szoftvert, applikációkat, különféle szolgáltatásokat. Ha úgy tetszik, a bérelhető webáruház is egyfajta bérelhető szoftver.

Akár a fejlesztést akár a bérlést választja valaki, annak természetesen vannak költségei. A bérelhető webáruházak egyik legnagyobb előnye, hogy a költségek nagyon jól kiszámíthatóak, előre kalkulálhatóak. Az induló költségek ráadásul lényegesen alacsonyabbak, mint saját fejlesztés esetén. A mi platformunkon például akár ingyenesen is teljesen működőképes webshopot indíthat valaki. Most induló vállalkozások esetén ennek különösen nagy jelentősége van, hiszen az első időszakban minden forint számít. A bérelhető rendszerek másik nagy előnye, hogy nem nekünk kell foglalkozni azzal, hogy karbantartjuk. Ha megjelenik egy új fejlesztés akár a csomagküldő cég oldalán, akár a fizetési rendszerben vagy bárhol másutt, a bérelhető webshop rendszerének üzemeltetője elvégzi a szükséges fejlesztéseket. És mindez része a havi díjnak természetesen.

Mennyi IT tudásra van szükség ahhoz, hogy valaki elindíthasson egy webshopot a Shoptet.hu segítségével? A hazai célközönség tagjainak megvan ez a tudása?

A webáruház bérlés egyik lényege, hogy a kereskedő vagy gyártó a termékre, annak logisztikája és az egyéb azzal kapcsolatos dolgokra koncentrálhat, az IT kérdéseket a szolgáltató elintézi. Azt gondolom, szűkebb értelemben vett IT tudásra nincs szükség akkor, ha valaki a Shoptet.hu platformján szeretne webshopot indítani. Inkább csak nyitottság és egyfajta digitális affinitás szükséges. Edukációra azért szükség van, de nem igazán IT képzésre, hanem inkább a platform használatával, a dizájnnal és a marketinggel kapcsolatos képzésre, tréningre.

Az utóbbi években több cseh alapítású, a régióban és globálisan is sikeres startupnak dolgoztunk már (Kiwi.com, Kifli.hu, Eurowag), ezek közé tartozik a Shoptet is. Mi a cseh vállalkozások sikerének titka?

Szerintem nincs különösebb titok. Azt tapasztalom, hogy a cseh vállalkozások bátrabbak és tudatosabbak, mint a magyarok. Ahogy azt korábban is mondtam, úgy tűnik, Csehországban erősebb az általános vállalkozói kedv és valahogyan fejlettebb a vállalkozói tudatosság. Hogy ennek mi lehet az oka, azt nem tudom. Azt azonban a mi saját platformunkon is látom, hogy a cseh cégek, vállalkozások sokkal szívesebben építik fel saját maguk a webshopjukat és nem vesznek igénybe külső segítséget – amire egyébként lehetőségük volna.

Rédey Iván

E-kereskedelmi és kommunikációs szakember. Az elmúlt 20+ évben főleg multinacionális vállalatoknál, marketing és értékesítési területen szerzett tapasztalatot. Nyelvismeretének köszönhetően hazai pályán mozog a Közép-Kelet európai régióban. Az évtizedes offline tapasztalatát a sosem alvó online világra 2016-ban cserélte, amikor a mall.hu webáruház ügyvezetője lett. Azóta több e-kereskedelmi projektben vett részt, jelenleg pedig a Shoptet.hu, a régió piacvezető webáruház szolgáltatójának magyarországi csapatát vezeti.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner