Az utóbbi időben számos olyan kérés, kérdés érkezett hozzánk, hogy a középkelet-európai régió piacain hogyan lehet hatékony kommunikációs kampányokat folytatni. Ilyen projektek esetében mindig nagy segítségünkre vannak a Worldcom PR Group hálózatunk helyi partnerügynökségei. Azt találtuk ki, talán sokak számára érdekes lehet, ha körbekérdezzük a helyi kollégákat néhány régiós országban, hogy mit érdemes tudni az ő piacaikról. Az elkövetkező hetekben lengyel, cseh, román és bolgár kommunikációs körkép következik Következő tanácsadónk Patrik Schober, a cseh PRAM kommunikációs ügynökség alapítója.
Három fő tendenciát láthatunk a piacon. A vállalatok minden lehetséges fizetett, szerzett, megosztott és saját kommunikációs csatornát felhasználnak arra, hogy tartalmat közöljenek a stakeholder-eikkel. A második trend szorosan összefügg a PESO kommunikációs modellel, és ez a kommunikáció értékének követése, ellenőrzése. Ezért a vállalatok odafigyelnek a kommunikáció megbízható mérésére. A harmadik trend együtt jár a geopolitikai helyzettel, és ez a dezinformációk kezelése, akár kormányzati, akár kereskedelmi szinten.
Ez a nyelv és a piac mérete. Szerintem ez nagyon hasonlít más kelet-európai piacokhoz, Lengyelország kivételével. A piacok kicsik, ezért nem lehet nagy eladásokat várni, és a nyelvek egyedülállóak, ezért a vállalatok nem tudnak megtakarítani bizonyos költségeket a fordítással és a kapcsolódó műveletekkel vagy a marketinggel kapcsolatban. Mindez eléggé drágává teszi a piacra lépést. Éppen ezért a vállalatoknak biztosnak kell lenniük abban, hogy sikerrel járnak, amikor belépnek a piacra.
A cseh piac másolja a világ többi részét. A Facebook a legnagyobb, bár inkább idősebb emberek vannak ott, és a vállalatok mind B2B, mind B2C kommunikációra használják. Az Instagram a második, és nagyon népszerű a fiatalok vagy az idősebb közönség számára. A vállalatok már megszokták, hogy termékeiket rajta keresztül értékesítsék. A LinkedIn mint B2B platform az elmúlt két évben növelte elérését, és a vállalatok számára nagyon népszerű kommunikációs platformmá vált.
Vannak állandóan új médiatermékek, print lapok, tévécsatornák, rádiók, ugyanakkor fokozatosan mindannyian elveszítik olvasói körüket és hirdetőiket. A vállalatoknak annyi más platformjuk van, hogy hirdessenek! De a hagyományos média önmagát tartalomszolgáltatónak tekinti, amely multiplatform módon is használható: hagyományos média + közösségi média + videó + podcast.
Mi a helyzet az új csatornák, például a podcast népszerűségével az országban? A vállalatok megpróbálják használni őket?
A hagyományos kiadók nagyon jók az új kommunikációs csatornákban, például podcastokban vagy videókban. Például a legnépszerűbb podcast a Cseh Nemzeti Rádió „Vinohradska 12” című műsora, vagy az Economia kiadó, amely a Hospodarske Noviny üzleti napilapot publikálja, de közben az Aktualne.cz weboldalt és a DVTV.cz nevű beszélgetős tévécsatornát is üzemelteti. Sok úgynevezett influencer van, akiknek podcastja különböző témákat ölel fel, és néhány kereskedelmi vállalat is befektet podcastokba, de megkérdőjelezhető eredménnyel vagy ROI-val.
A sajtóközleményeket feltétlenül cseh nyelven kell kiküldeni. Az újságírók nem olvassák el őket más nyelven, mivel elegendő tartalmat kapnak lokalizált sajtóközlemények vagy a Cseh Sajtóügynökség révén. Másrészt, ha a tartalom érdekes, az újságírók angol nyelven is tudtak anyagokat használni. Ugyanakkor nem szeretik az angol nyelven tartott sajtótájékoztatókat, és általában nincsenek kérdések tőlük, mivel félnek nyilvánosan beszélni más nyelven.
Tudomásom szerint az újságírók többsége automatikus törlést állított be a newswire szolgáltatásokból érkező mailekre, és inkább azokra a PR-menedzserekre támaszkodnak, akikkel napi kapcsolatban állnak, vagy a Cseh Sajtóügynökségtől érkező anyagokat használják, esetleg saját kutatómunkát folytatnak.
A PRAM Consulting-ot 2002-ben Patrik Schober alapította, hogy üzleti lendületet adjon a cseh piacra lépő nemzetközi szervezeteknek. Az ügynökség leginkább azért dolgozik, hogy segítsen az ügyfeleknek a területükön vezetőnek lenni. A szervezet vagy a teljes piac vezetésének képessége egy szóval összefoglalható: „vezetőképesség“. Ennek a vezetőképességnek biztosítása az ügyfelek számára a vállalat tevékenységének központi eleme. A PRAM tagja a Worldcom PR Group-nak, a Cseh PR Szövetségnek, a Cseh Kereskedelmi Kamarának és néhány más szövetségnek.
Patrik az egyetemen nemzetközi kapcsolatokat és társadalmi kommunikációt hallgatott, ösztöndíjjal a sydney-i Holmes College-ban és a kaliforniai University of Irvine-ben is tanult. Pályafutását a Computer Press kiadónál kezdte. A PRAM Consulting PR-ügynökség alapítója és ügyvezető partnere, Patrik a Cseh PR Szövetség igazgatóságának elnöke, korábban pedig a független ügynökségeket tömörítő Worldcom PR Group elnöke volt. 2018-ban az év PR személyiségévé választották, és csapatával számos globális és helyi PR-díjat nyert. Családjával Prágában él, hobbija a hosszútávfutás.