Ilyenkor év elején mindig felmerül a kérdés, hogy az előttünk álló időszak vajon milyen trendeket hoz a kommunikációs szakemberek számára. A legfontosabb újdonság kétség kívül a mesterséges intelligencián (MI) alapuló alkotás (szöveg, kép, zene), amely igazából csak most kezdi meg hódítását a szélesebb közönség körében. A varázsszó tavaly november óta: Chat GPT. Mi sem tudtunk ellenállni a kísértésnek és feltettük a kérdést a platformon: vajon a MI mit “gondol”, mik a legfontosabb trendek a public relations iprágban 2023-ban.
Mivel mégiscsak év eleje van és trendekről akartunk írni, ahogyan a korábbi évek hasonló időszakában is tettük, a Chat GPT-t is trendelemzésre kértük. A MI kérdésünkre a következő válaszokat adta. (Szolgálati közlemény: az idézőjelek közé helyezett szöveget mindenfajta javítás és szerkesztés nélkül, teljes terjedelmében közöljük.)
“1. Közösségi média integráció: Az ügynökségeknek egyre fontosabbá válik, hogy összekapcsolják a közösségi médiát a public relations stratégiájukkal. Különböző platformokon, például Twitter, Instagram és LinkedIn, több közönséghez juthatnak el, és alacsony költségek mellett bővíthetik üzeneteiket.
2. Automatizált PR-technológia: Az automatizált technológiák segítségével a PR-szakemberek gyorsabban és hatékonyabban tudják elérni célcsoportjaikat, miközben megőrzik a minőséget. Az automata feladatokkal, például az e-mail kampányokkal és a hírlevélküldéssel, a PR-ügynökségek nagyobb hatékonyságra törekedhetnek.
3. Tartalomlétrehozás: A tartalomlétrehozás szükségessé válik a PR-stratégiákban, hogy a célcsoportokat információkkal lássák el, amelyek segítik őket a vásárlási döntéseik meghozatalában. A PR-szakembereknek kreatív tartalmakat kell létrehozniuk, amelyek megfelelnek a célcsoport igényeinek és elősegítik a márkaismertség növekedését.
4. Médiafigyelés: A PR-ügynökségeknek a médiafigyelést kell alkalmazniuk a hatékony PR-stratégiák megvalósításához. A médiafigyelés segítségével a PR-szakemberek rögzíthetik a célcsoportok aktuális igényeit, és megérthetik, hogy milyen típusú üzenetek kapnak nagyobb választ.”
Őszintén szólva nem hagyott minket nyugodni a kérdés, és azt is megkérdeztük, miért jó az MI a PR-munkában. A Chat GPT-től erre a következő válasz érkezett (szintén változtatás nélkül az idézőjelek között):
“A mesterséges intelligencia segítségével a public relations munkában rendkívül nagy hatékonysággal lehet támogatni a cégek értékesítési és marketing erőfeszítéseit. A mesterséges intelligencia lehetővé teszi a cégek számára, hogy automatizálják a public relations stratégiákat és egyesítsék a nagy adatmennyiségeket. A mesterséges intelligencia használatával a cégek megbízható látogatói profilokat hozhatnak létre, amelyeket a cég által közölt információk alapján hatékonyan célozhatnak meg. A mesterséges intelligencia segítségével a cégek olyan tartalmi elemzéseket végezhetnek, amelyek lehetővé teszik a public relations-kommunikációban való hatékonyabb szerepvállalást. A mesterséges intelligencia segítséget nyújt a szervezetek számára abban is, hogy megfigyeljék az értékesítési adatokat és az ügyfélkövetési eredményeket. Ezenkívül a mesterséges intelligencia segítségével a public relations szakemberek könnyebben nyomon követhetik a befolyásolókat és a tömegmédiában megjelenő híreket, és korai figyelmeztetéseket kaphatnak a váratlan helyzetekre vonatkozóan.”
A MI kínálta lehetőség egyszerre nagyszerű és rémisztő. Ha a szinte beláthatatlan távlatokra gondolok, egyszerre vagyok optimista és pesszimista. Az egyértelmű, hogy a kommunikációs munka alapjaiban fog megváltozni az előttünk álló években, évtizedekben. A kérdés csak az, milyen irányba. És persze az is fontos, hogy mi, professzionális kommunikátorok, PR- és marketingszakemberek vajon az élére tudunk-e állni a változásnak. Bármilyen módon képesek leszünk-e irányítani a folyamatokat, vagy pusztán passzív elszenvedői leszünk a történéseknek.
Teljesen nyilvánvaló, hogy irányítanunk kell a folyamatot valahogyan. Tanulmányoznunk kell a lehetőségeket, szabályrendszert alkotni, lefektetni a MI kommunikációs célú használatának etikai keretrendszerét, esetleg korlátait. Sok-sok munka áll előttünk ezen a téren, de szükség van rá, különben záros határidőn belül csak kívülről kukucskálhatunk befelé a tárgyalók és kreatív szobák helyén épülő szervertermekbe. És ez az idő talán közelebb van, mint korábban gondoltuk…