Mesterséges intelligencia, közösségi média és emberközpontúság?

Mesterséges intelligencia, közösségi média és emberközpontúság? – Avagy mit hoz 2019 a kommunikációs szakmában

Ebben az időszakban menetrendszerűen látnak napvilágot az egyes iparágakra vonatkozó előrejelzések. Nem maradt ki a sorból a globális partnerhálózatunk, a Worldcom PR Group sem, amelynek több mint 10 éve vagyunk tagja. A 2019-re vonatkozó összeállítás a világ 115 városának több, mint 2000 kommunikációs tanácsadójának szaktudásán alapul. Ebből szemezgettünk.

Polarizált nézetek

Visszatekintve a 2018-as évre, az ellentétes nézetek polarizációja figyelhető meg az egyének, a családok és a politika szintjén. Ezek a szélsőséges szemléletmódok kihívás elé állítják a vállalatokat is, hiszen a korábban egységes fogyasztókon belül az eltérő vélemények miatt szakadás következhet be. Ha a kedvelt márka a fogyasztóival ellentétes véleményt hangoztat, könnyedén a márkahűség rovására mehet.

Változókorban a közösségi média

Habár a Facebook-ot sem kíméli az idő vasfoga, az Instagram integrálásával képes fiatalon tartani magát. Az új évben a lájkok és a követők gyűjtése helyett érdemesebb eredményorientált és teljesítményhez kötött organikus és fizetett hirdetési stratégiával készülni. Mindamellett, hogy a Facebook továbbra is meghatározó felület marad a hirdetések tekintetében, a jóslat szerint 2019-ben az Instagram viszi majd a prímet, amely a legnépszerűbb közösségi alkalmazás a tizenévesek körében (85%-uk havonta legalább egyszer használja).

Nem meglepő, hogy a vlogok terjedésével a YouTube egyre inkább előtérbe kerül a videós tartalmak népszerűségének köszönhetően. Így a márkák igyekeznek még jobban kihasználni és maximalizálni a vizuális tartalmak hatékonyságát.

Habár hazánkban a Twitter nem annyira felkapott, nemzetközi szinten a csivitelő marad a legnépszerűbb felület a real-time hírek azonnali megosztására. Donald Trump kedvenc szócsöveként biztosított helye van a közösségi média dobogóján, a zaklatási ügyek és a nem túl felhasználóbarát kezelőfelülete ellenére.

A vállalatok számára egyre kedvezőbb hirdetési platformmá válik majd a Pinterest. Az oldal felhasználóinak 78%-a értékesnek és hasznosnak találja a márkák által előállított Pinterest tartalmakat. Míg a felhasználók kezdenek besokallni a Facebook és Instagram márkázott tartalmaitól, addig a Pinterest továbbra is felhasználóbarát és inspiráló felülettel kecsegtet.

A LinkedIn egyre inkább eltávolodik a tisztán munkaerő-közvetítő szerepétől és egy üzleti- életstílus tartalmakat közvetítő közösségi oldal irányába halad.

Megszerezni és megtartani

Ahogy a tavaly kiadott Worldcom Confidence Index fogalmazott, az üzleti vezetők a siker nélkülözhetetlen alkotóelemeiként tekintenek az alkalmazottakra és harcba kell szállniuk a tehetségekért. 2019-et továbbra is emberközpontúság jellemzi, azonban a tehetségek bevonzása helyett azok megtartása kerül a középpontba.
A siker egyik kulcsa lehet, ha a munkaadók felismerik az új generációk szükségleteit és ambícióit, és ennek megfelelően alakítják az alapvető és a teljesítményen alapuló juttatásokat. A vállalati kultúra ugyanis magába foglalja a megbecsülést és az elismerést is, amely a kompenzációs elemeken és béren keresztül is kifejeződik.
A vállalaton belüli kommunikáció is jóval túlmutat már a felülről-lefelé irányuló céges híreknél. Ezek helyét az operatív működésben is hasznos tudás veszi át, amelyet élvezetes videókon, podcastokon, vagy belső alkalmazásokon keresztül kaphatnak meg az alkalmazottak.
A feladat pedig egyre nehezebb, így a munkaadóknak egyre többet kell költeniük az alkalmazottaikra.

MI + Marketing = ?

A chatbotok korában nem meglepő, hogy egyre több vállalat használ mesterséges intelligenciát a hirdetések hatékonyságának felmérésére és az új reklámstratégiák kidolgozására. Ez a tendencia tovább erősödik idén is, amely korábban nem tapasztalt megoldásokhoz és fejlesztésekhez vezethet. Amely szervezetek pedig továbbra is a tartalmat részesítik előnyben a kimutatások és elemzések helyett, könnyedén lemaradhatnak.

Mennyi az annyi?

Köztudott, hogy az egyes marketing eszközök hatékonyságának mérése elengedhetetlen, ugyanakkor nem is olyan egyszerű. Ezt nehezíti, hogy a szervezetek egyre inkább megkérdőjelezik a hirdetési árak és az online elérések közötti összefüggéseket, amelyek önmagukban nem képesek effektív eredményeket bizonyítani.

Kíváncsian várjuk, mit rejteget még 2019. a kommunikációs iparág számára.

 

Ha a teljes riportra kíváncsi vagy, e-mailben elküldjük neked:


A szerző

Szabó-Batancs Cintia

Szövegíró