A sajtóközleményeknek már semmi értelme. Gyakran halljuk ezt a sommás véleményt – elsősorban persze nem PR-szakemberektől. A sajtókapcsolati munkában kevésbé jártas kommunikátorok valóban hajlamosak azt gondolni, hogy a közösségi média korában a sajtóközlemény elavult műfajjá vált. Ez azonban ebben a formában nem igaz. Persze az újságíróknak szánt szövegek formája is átalakult az utóbbi időben, de összességét tekintve elmondható, hogy a sajtóközlemény továbbra is él és virul.
Régen az volt a szakmai alapvetés, hogy sajtóközleményt keddtől péntekig lehetőleg a délelőtti órákban küldünk. Ez illett bele a legjobban az elsősorban print alapú sajtótermékeket készítő újságírók igencsak kötött napirendjébe. Kora délelőtt anyaggyűjtés (sajtóközlemények, sajtóesemények), később az anyagok megírása, kora délutántól pedig az anyagok tördelése. Általában az egyes rovatok fontossági sorrendben követték egymást – a legkevésbé fontos anyagokkal érkező rovatot tördelték először, a legfontosabb, esetleg az utolsó pillanatig változó anyagokat pedig legutoljára.
Müncheni Worldcom-partnerünk az HBI nemrégiben készített egy felmérést az újságírók körében arról, hogy manapság mikor és milyen formában szeretnek sajtóközleményeket kapni. A kérdőívet közel 100 különböző szakterületeken dolgozó újságíró töltötte ki. Egyértelműen kiderült, hogy a médiamunkások számára a hét eleje az ideális, azon belül is a kedd kapta a legtöbb szavazatot (több mint 70%). A hét második napját a sorban a hétfő követi (62%), harmadik helyen pedig a szerda végzett (több mint 50%). Van azonban egy nagyon fontos eredmény: számos válaszadó mondta azt, hogy a hírérék jóval fontosabb mint a kiküldés időpontja. Ha fontos hírről van szó, bármelyik nap bármelyik órájában jöhet. Ezt támasztja alá saját statisztikánk is: volt már igen sikeres sajtóközlemény-terjesztésünk (egy nemzetközi szakmai expóhoz kapcsolódóan) péntek délután is.
A kiküldés napon belüli időpontja szintén érdekes kérdés. A müncheni kutatás eredményei szerint a reggeli órák a legnépszerűbbek (a válaszadók 46%-a gondolja így), bár körülbelül ugyanennyien mondták azt, hogy az időpont másodlagos kérdés. A közelmúltban végzett saját felmérésünk nagyjából ezzel összecseng. A kiküldőrendszerünk statisztikái szerint a megnyitások csúcsidőszakai a kiküldés pillanata (szinte mindegy, hogy ez mikor van), a kora reggeli órák, illetve egy kisebb csúcs délután 2 körül észlelhető.
Összességében tehát elmondható: amennyiben fontos, érdekes (vagyis nagy hírértékű) hírünk van, szinte mindegy a kiküldés napja és órája. Ha nem breaking news jellegű információt osztunk meg a sajtóval, akkor azt leginkább kedd délelőtt érdemes kiküldeni.