Az utóbbi időben számos olyan kérés, kérdés érkezett hozzánk, hogy a középkelet-európai régió piacain hogyan lehet hatékony kommunikációs kampányokat folytatni. Ilyen projektek esetében mindig nagy segítségünkre vannak a Worldcom PR Group hálózatunk helyi partnerügynökségei. Azt találtuk ki, talán sokak számára érdekes lehet, ha körbekérdezzük a helyi kollégákat néhány régiós országban, hogy mit érdemes tudni az ő piacaikról. Az elkövetkező hetekben lengyel, cseh, román és bolgár kommunikációs körkép következik. Negyedik tanácsadónk Rares Petisor, a román Media Pozitiv kommunikációs ügynökség ügyvezető igazgatója.
Először is a kommunikációs munka platformjának meghatározása. Romániában a nagy csata most a mobil felhasználókért folyik, mivel az internetes forgalom java része (az üzleti órák kivételével) mobil eszközön keresztül zajlik.
Másodszor, úgy tűnik, hogy a trendek újra az emberi értékre összpontosítanak: a márkák általában egyre többet és akár fizikailag is kapcsolódnak a fogyasztókhoz. A márkák a fogyasztóknak a márkával korábban létrejött közvetlen tapasztalatai alapján kezdenek szorosabb kapcsolatba lépni velük, ezért minden kommunikációs kampány vagy projekt során megpróbálnak minél több időt tölteni az emberekkel.
Harmadszor, úgy tűnik, hogy az „új-új” média – podcast, streaming, élő videók – 2021-ben a csúcson van, mivel ezek a legkényelmesebb ugyanakkor a legösszetettebb üzenetek átadására alkalmas médiacsatornák.
A kultúra, a nyelv és az emberek mentalitása. Ezért azoknak a márkáknak és vállalatoknak, amelyek be akarnak lépni a román piacra, először is célszerű egy nagyon alapos kutatási folyamatot végig vinni, amely magába foglalja a pozicionálási stratégiát, a stratégiai kommunikációs terv felállítását és még néhány más taktikai elemet, amelyek helyi know-how-t és igazolt piaci tapasztalatot igényelnek.
A tévé és a rádió továbbra is erős befolyást gyakorol hazánkban, de úgy tűnik, a sugárzott csatornák egyre inkább az online felé haladnak. Például Románia 5 legnépszerűbb TV-adójából 3-at egyformán néznek online és a tévé készülék előtt ülve.
Mint fentebb említettem, igen, egyre népszerűbbek.
Jó példa erre a román Banca Transilvania által készített podcast, a BT Talks
Egy másik jó példa, és szintén nagyon népszerű a Pe Bune, amely egy olyan podcast, amelyet az egyik legolvasottabb ezoterikus magazin készít.
Az angol elfogadható, de az újságírók mindig a román nyelvet részesítik előnyben, mivel megkíméli az őket a fordítás feladatától.
… És természetesen más platformok, a célközönségtől függően.
Az egyszerű válasz az, hogy „mert senki nem olvassa el a nemzetközi hírszolgáltatást”. Mivel ez fizetős szolgáltatás, az újságírók szinte reklámként kezelik. Romániában erős a kapcsolat a médiacégek és a PR-ügynökségek között, mivel szinte ugyanaz az iparág, de különböző célokkal.
A cég román és nemzetközi vállalatok, ill. szervezetek számára dolgozik, márkákat és hírnevet épít, kreatív terveket vagy stratégiákat dolgoz ki. Olyan kommunikációs szolgáltatásokat kínál ügyfeleinek, amelyek összetettsége erőforrásoktól és céloktól függően változik, és amelyek fókuszában az üzleti fejlődés támogatása, a teljesítmény javítása, és legfőképpen a tudatosság növelése áll. Az ügynökség olyan területeken rendelkezik kiváló tapasztalatokkal, mint például az informatika, a banki szolgáltatások, az ingatlanügyletek, az építkezések, az egyesületek és civil szervezetek, ill. politikai kommunikáció.
Tömegkommunikációs, vállalati kommunikációs és public relations szakember közel három évtizedes tapasztalattal. Tévéhíradósként kezdte, majd hamarosan haditudósítóvá vált, a Balkánon és a Közel-Keleten zajló konfliktusokról tudósított. Négy év diplomácia és közügyek után 2005-ben PR-ügynökséget hozott létre, amely segít az ügyfélcégeknek és magánszemélyeknek a bevételeik növelésében és a piacukkal való jobb kommunikációban.