fbpx

Hogyan kommunikáljunk a környező országokban? Negyedik rész: Románia

Az utóbbi időben számos olyan kérés, kérdés érkezett hozzánk, hogy a középkelet-európai régió piacain hogyan lehet hatékony kommunikációs kampányokat folytatni. Ilyen projektek esetében mindig nagy segítségünkre vannak a Worldcom PR Group hálózatunk helyi partnerügynökségei. Azt találtuk ki, talán sokak számára érdekes lehet, ha körbekérdezzük a helyi kollégákat néhány régiós országban, hogy mit érdemes tudni az ő piacaikról. Az elkövetkező hetekben lengyel, cseh, román és bolgár kommunikációs körkép következik. Negyedik tanácsadónk Rares Petisor, a román Media Pozitiv kommunikációs ügynökség ügyvezető igazgatója.

 

Melyek a legfontosabb kommunikációs trendek Romániában 2021-ben?

Először is a kommunikációs munka platformjának meghatározása. Romániában a nagy csata most a mobil felhasználókért folyik, mivel az internetes forgalom java része (az üzleti órák kivételével) mobil eszközön keresztül zajlik.

Másodszor, úgy tűnik, hogy a trendek újra az emberi értékre összpontosítanak: a márkák általában egyre többet és akár fizikailag is kapcsolódnak a fogyasztókhoz. A márkák a fogyasztóknak a márkával korábban létrejött közvetlen tapasztalatai alapján kezdenek szorosabb kapcsolatba lépni velük, ezért minden kommunikációs kampány vagy projekt során megpróbálnak minél több időt tölteni az emberekkel.

Harmadszor, úgy tűnik, hogy az „új-új” média – podcast, streaming, élő videók – 2021-ben a csúcson van, mivel ezek a legkényelmesebb ugyanakkor a legösszetettebb üzenetek átadására alkalmas médiacsatornák.

Melyek a fő kommunikációs kihívások, amelyekkel a vállalatok / márkák szembesülnek, amikor belépnek a román piacra?

A kultúra, a nyelv és az emberek mentalitása. Ezért azoknak a márkáknak és vállalatoknak, amelyek be akarnak lépni a román piacra, először is célszerű egy nagyon alapos kutatási folyamatot végig vinni, amely magába foglalja a pozicionálási stratégiát, a stratégiai kommunikációs terv felállítását és még néhány más taktikai elemet, amelyek helyi know-how-t és igazolt piaci tapasztalatot igényelnek.

Melyik a 3 legfontosabb közösségi médiaplatform Romániában?

  • Facebook – 13 millió felhasználó
  • Instagram – 5,5 millió felhasználó
  • Twitter – 0,3 millió felhasználó

A hagyományos médiacsatornák (nyomtatott, lineáris televízió, hagyományos rádió) továbbra is népszerűek, vagy lassan teret veszítenek?

A tévé és a rádió továbbra is erős befolyást gyakorol hazánkban, de úgy tűnik, a sugárzott csatornák egyre inkább az online felé haladnak. Például Románia 5 legnépszerűbb TV-adójából 3-at egyformán néznek online és a tévé készülék előtt ülve.

Mi a helyzet az új csatornák, például a podcastok népszerűségével Romániában? A vállalatok megpróbálják használni őket?

Mint fentebb említettem, igen, egyre népszerűbbek.

Jó példa erre a román Banca Transilvania által készített podcast, a BT Talks

Egy másik jó példa, és szintén nagyon népszerű a Pe Bune, amely egy olyan podcast, amelyet az egyik legolvasottabb ezoterikus magazin készít.

Melyek az újságírók nyelvi preferenciái Romániában? Egy külföldi cég / márka csak helyi nyelvű anyagokat használhat (sajtóközlemények, háttéranyagok stb.), vagy az angol is elfogadható?

Az angol elfogadható, de az újságírók mindig a román nyelvet részesítik előnyben, mivel megkíméli az őket a fordítás feladatától.

Melyik az öt legfontosabb általános érdeklődésre számot tartó online médiaplatform, amelyet meg kell célozni, ha egy vállalat a lehető leggyorsabban szeretne láthatóságot elérni a román piacon?

  • Digi24 – a minőségi hírek legolvasottabb webhelye + a legnézettebb TV hírállomás oldala
  • Hotnews – csúcsminőségű hírek, részben az EU finanszírozásával
  • Mediafax – a legfontosabb román hírügynökség
  • Ziarul Financiar – a piacvezető üzleti újság Romániában
  • Businessmagazin – a piacvezető üzleti magazin

… És természetesen más platformok, a célközönségtől függően.

Miért jobb a helyi PR ügynökséget igénybe venni a nemzetközi newswire szolgáltatás helyett Romániában?

Az egyszerű válasz az, hogy „mert senki nem olvassa el a nemzetközi hírszolgáltatást”. Mivel ez fizetős szolgáltatás, az újságírók szinte reklámként kezelik. Romániában erős a kapcsolat a médiacégek és a PR-ügynökségek között, mivel szinte ugyanaz az iparág, de különböző célokkal.

Media Pozitiv

A cég román és nemzetközi vállalatok, ill. szervezetek számára dolgozik, márkákat és hírnevet épít, kreatív terveket vagy stratégiákat dolgoz ki. Olyan kommunikációs szolgáltatásokat kínál ügyfeleinek, amelyek összetettsége erőforrásoktól és céloktól függően változik, és amelyek fókuszában az üzleti fejlődés támogatása, a teljesítmény javítása, és legfőképpen a tudatosság növelése áll. Az ügynökség olyan területeken rendelkezik kiváló tapasztalatokkal, mint például az informatika, a banki szolgáltatások, az ingatlanügyletek, az építkezések, az egyesületek és civil szervezetek, ill. politikai kommunikáció.

Rares Petisor

Tömegkommunikációs, vállalati kommunikációs és public relations szakember közel három évtizedes tapasztalattal. Tévéhíradósként kezdte, majd hamarosan haditudósítóvá vált, a Balkánon és a Közel-Keleten zajló konfliktusokról tudósított. Négy év diplomácia és közügyek után 2005-ben PR-ügynökséget hozott létre, amely segít az ügyfélcégeknek és magánszemélyeknek a bevételeik növelésében és a piacukkal való jobb kommunikációban.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner