fbpx

Hétpróbás vagy zöldfülű? A tapasztalatok előnye és hátránya

Tippek ügynökségválasztáshoz II.

Milyen szempontok alapján érdemes kiválasztani a tenderre hívott kommunikációs ügynökséget? A lista összeállításakor milyen információk lehetnek árulkodók egy pr-tanácsadó által végzett munkáról?

 

Hétpróbás vagy zöldfülű? A tapasztalatok előnye és hátránya

Számos előnye van annak, hogy egy ügynökség rendelkezik releváns tapasztalatokkal egy-egy iparágban vagy szakterületen. Vannak azonban olyan helyzetek, amikor ez akár némi hátrányt is jelenthet.

Egyértelmű, hogy a sajtókapcsolati munka során előny az iparági tapasztalat, hiszen sokkal jobban érvényesül, aki ismeri egy-egy szakterület releváns újságíróit, szerkesztőit. Ráadásul vannak olyan iparágak (pl. gyógyszeripar/egészségügy, FMCG – főleg az élelmiszeripar, média), ahol számos különleges szabály vonatkozik a kommunikációs tevékenységre vagy olyan speciális piaci helyzet áll fenn, amely döntően befolyásolja azt, ahogyan az ügynökségek tevékenykedhetnek. Ilyen esetekben érdemes olyan cégekhez fordulni, akik jelentős tapasztalatokkal/referenciákkal rendelkeznek a számunkra fontos iparágban vagy területen.

Sajnos a kommunikációs szakmában hatványozottan jelentkezik a curse of knowledge-nek nevezett jelenség. Ez azt jelenti, hogy az előzetesen felhalmozott tudás hátrányt is jelenthet, hiszen bekorlátozza gondolkodásunkat. Ha valaki igazán friss ötletekre és megközelítésekre vágyik, néha érdemes kevésbé tapasztalt ügynökségeket is felvennie a rövidlistára…

Tipp: Az ügynökségi weboldalakról, szakmai hírekből, illetve az egyes iparágak szakmai sajtójából általában lehet információkat szerezni arról, hogy mely ügynökségek rendelkeznek kiemelkedő tapasztalatokkal a számunkra fontos iparág(ak)ban.

Szakmai elismerések

A kommunikációs szakmában kevés olyan kézzel fogható szakmai visszajelzés létezik, amelyet az ügynökségek büszkén mutogatnak. A hazai vagy nemzetközi szakmai díjak mindenképpen ezek közé tartoznak. Ha szeretnénk, hogy a kommunikációs projektünk esetleg díjakat kapjon, mindenképpen keressünk az efféle elismeréseket gyakran besöprő szolgáltatókat. Ha ez nem célunk, a szakmai elismerések akkor is jó előzetes képpel szolgálhatnak egy ügynökség munkájának színvonaláról.

Természetesen a PR-szakmában lehetnek olyan tevékenységek, amelyeket nem szokás díjazni (pl. az igazán zaftos kríziskommunikációs vagy személyes reputációjavítási projekteket ritkán teszik kirakatba a cégek). A szakmai elismerések más – ám szintén fontos – típusát jelenthetik az ügyfél-testimonialek.

Tipp: Figyeljünk a szakmai elismerések dátumaira (amennyiben ez kideríthető). A 2-3 évnél régebbi díjak is szépen mutatnak ugyan, de az ügynökségi oldalon is jellemző fluktuációnak köszönthetően könnyen előfordulhat, hogy egy régebbi oklevelet vagy szobrocskát megszerző csapatnak már egyetlen tagja sem dolgozik az adott ügynökségnél.

 

A cipész cipője, vagyis az ügynökség saját kommunikációja

Sokat elárul az ügynökségek hozzáállásáról, szakértelméről, hogyan végzik saját kommunikációjukat. Hogyan várhatjuk el egy szolgáltatótól, hogy ügyesen kezeli az ügyfelek közösségi média felületeit vagy egyéb tartalmait, ha a saját Facebook, Instagram vagy éppen LinkedIn profilja hónapok óta frissítetlen, ha elavult infók sorjáznak a weboldalon.

Fontos indikátor lehet, hogy az adott ügynökség mennyit kommunikál magáról a szaksajtóban, mennyire informatív weboldallal rendelkezik, vezet-e szakmai blogot, ahol érdekes, értékes infókat oszt meg, vagy működtet-e hírlevelet, és ha igen, milyen tartalommal.

Tipp: A közösségi média sokat elárul az ügynökségi csapatról, értékrendjéről, kultúrájáról. Egyfajta azonnali chemistry indikátor lehet, hiszen képet kaphatunk arról, hogy a cég mennyire illik a mi vállalatunkhoz. Az weboldalakon keresztül elérhető esettanulmányok pedig konkrét példákat adhatnak az ügynökség munkájáról.

 

További ügynökségválasztáshoz kapcsolódó tippeket olvashatsz „A méret a lényeg vagy inkább a tapasztalat?” valamint az „Arcok a név mögött” című bejegyzéseinkben.

Ha kérdésed van az eddigiekkel kapcsolatban, keress minket az info@probako.hu címen vagy a közösségi média csatornáinkon.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner