fbpx

Háború a szomszédban 1.

Több millió menekült, több milliárd eurós anyagi kár, az üzemanyag- és gázárak az egekben Európában. Az orosz-ukrán háború súlyos globális válságot okoz. A konfliktusövezethez való közelsége miatt a közép- és kelet-európai régió piacai még keményebb csapásokkal szembesülnek. Az IdeaBank megkérdezett néhány, a szomszédos országokban működő PR-ügynökség szakemberét a piacaik jelenlegi helyzetéről. Patrik Schober, a prágai székhelyű PRAM Consulting ügyvezető igazgatója válaszolt kérdéseinkre.

Patrik Schober, a Pram Consulting ügyvezető igazgatója

 

Mit tesznek a vállalatok/márkák a jelenlegi háború okozta helyzetben az Önök piacain? Hogyan reagálnak?

Az átlagemberek sokat adakoztak a háború károsultjai javára (jótékonysági szervezeteken keresztül): 50 millió eurót egyetlen hét alatt. A vállalatok is sok mindent tesznek: pénzt, élelmiszert, higiéniai termékeket adnak, minden szükséges dolgot, amellett, hogy ingyenes szállítást vagy szállást biztosítanak az ukrán menekülteknek. A cseh médiában éppen a minap jelent meg egy újságcikk arról, hogy az egyik vezető bank hatalmas menedékhelyet épít a menekültek számára.

A vállalatok világában a nagy kérdés az, hogy mi lesz ezután? Úgy gondolom, hogy a CEE régióba vagy Európa más részeire érkező menekültek a következő néhány évben nem fognak hazamenni. Ez jelentős hatással lesz a vállalatok világára: megváltoztathatják a munkaerő helyzetét, vagy akár arra is ösztönözhetik a vállalatokat, hogy személyre szabott termékeket és szolgáltatásokat hozzanak létre számukra.

 

Mit tesz a média? Hogyan reagál a média a háború okozta helyzetre az Önök piacain?

Ami a kommunikációt illeti, a médiatérben a háború okozta válságról szóló hírek dominálnak. Úgy gondolom, hogy a vállalatoknak vezető szerepet kell vállalniuk ebben a helyzetben. Még ha a vállalat maga nem is érintett közvetlenül, jó példát kell mutatnia az érdekelteknek, és be kell bizonyítania, hogy megérdemli a fogyasztók/partnerek/ügyfelek pénzét. A helyzet rendkívül nehéz azoknak a vállalatoknak, amelyek valamilyen módon kötődnek Oroszországhoz vagy Ukrajnához. Egyrészt hatalmas összegű befektetést veszíthetnek, és még jobban kell aggódniuk, mint azoknak a vállalatoknak, amelyeket ez a helyzet közvetlenül nem érint. Jó példa erre az ExpoBank hazánkban, amely cseh vállalat, de a tulajdonosi kör orosz. Őket közvetlenül nem érintik a pénzügyi szankciók, de nagyon szigorúnak és őszintének kell lenniük a piacunkon folytatott kommunikációjukban. Úgy tűnik, hogy sikeresek, és az ügyfelek hisznek nekik.

 

PRAM Consulting

A PRAM Consulting-ot 2002-ben Patrik Schober alapította, hogy üzleti lendületet adjon a cseh piacra lépő nemzetközi szervezeteknek. Az ügynökség leginkább azért dolgozik, hogy segítsen az ügyfeleknek a területükön vezetőnek lenni. A szervezet vagy a teljes piac vezetésének képessége egy szóval összefoglalható: „vezetőképesség“. Ennek a vezetőképességnek biztosítása az ügyfelek számára a vállalat tevékenységének központi eleme. A PRAM tagja a Worldcom PR Group-nak, a Cseh PR Szövetségnek, a Cseh Kereskedelmi Kamarának és néhány más szövetségnek.

 

Patrik Schober

Patrik az egyetemen nemzetközi kapcsolatokat és társadalmi kommunikációt hallgatott, ösztöndíjjal a sydney-i Holmes College-ban és a kaliforniai University of Irvine-ben is tanult. Pályafutását a Computer Press kiadónál kezdte. A PRAM Consulting PR-ügynökség alapítója és ügyvezető partnere, Patrik a Cseh PR Szövetség igazgatóságának elnöke, korábban pedig a független ügynökségeket tömörítő Worldcom PR Group elnöke volt. 2018-ban az év PR személyiségévé választották, és csapatával számos globális és helyi PR-díjat nyert. Családjával Prágában él, hobbija a hosszútávfutás.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner