fbpx

Az adathalász hálója 

A minap láttam egy kiváló filmet, amely a Brexit-et megelőző kommunikációs kampány kitalálásáról, felépítéséről és megvalósításáról szólt. Természetesen most nem filmkritikát szeretnék írni, sokkal inkább kommunikációs szakmai jellegű észrevételeimet mesélem el. Akit érdekelnek a Brexit: The Uncivil War c. filmmel kapcsolatos egyéb részletek, kattintson ide.

Kint vagy bent?

Két dolog egyszerűen lenyűgözött ebben a filmben. Az egyik (őszintén szólva meglehetősen közhelyes, de mégis leírom), hogy a történelem tényleg itt zajlik körülöttünk, csak észre kell venni. A másik ennél azért egy fokkal szakmaibb dolog. A film egyik fontos feszültsége ugyanis a hagyományos kampányüzenetekkel, hagyományos eszköztárral dolgozó maradás pártiak és az új technológiákat (első sorban a közösségi médiát is magába foglaló adatgyűjtés és -elemzést) finoman szólva is a legalitás határait feszegetően használó Brexit pártiak között zajlik. Egészen kiváló az a jelenetsor, amelyben az EU-támogatók stratégái néha heves vitákba torkolló fókuszcsoportos beszélgetések során próbálják boncolgatni a választói attitűdöket. Mindeközben a másik oldal kampányguruja átlagszavazókkal beszélget a kocsmában, a Brexit kampány technikai elemzői pedig az online adatokat gyűjtik és bújják. A szavazás végkimenetele ismert: egyértelmű győzelmet aratnak a kilépés mellett érvelők. Vagyis az adatelemzéssel párosuló közösségi kommunikáció legyőzi a hagyományos kampányt. A kép ennél azért jóval árnyaltabb (és erre a film is rávilágít), hiszen az EU-val kapcsolatos attitűdök formálása vagy egyes választói csoportok elhagyatottság érzésének kialakulása nem néhány hét alatt zajlott.

Szerintem minden kommunikációs szakember számára kötelező ez a film. Kiválóan bemutatja a kampányüzenetek kitalálásának és felépítésének folyamatát, a kampány nagyközönség számára látható elemei mögött bőszen zakatoló gépezetet. Ráadásul tökéletesen illusztrálja, hogy a technológiai fejlődés milyen forradalmat okoz a mi szakterületünkön is, és hogy a célközönség alapos megismerése sem megy már technikai háttér nélkül.

Kommunikációs filmek

Ha a Brexittől picit elszakadunk, szép számmal találhatunk még kommunikációs szakmai szempontból érdekes filmeket és sorozatokat. A kedvenceim azok, amelyekben úgy van szó politikai-közéleti vagy akár üzleti jellegű kommunikációról, hogy nem a jól ismert vezetők, közéleti szereplők vagy üzletemberek állnak a történet középpontjában, hanem a mögöttük-mellettük tevékenykedő kommunikációs és/vagy politika tanácsadó szakemberek. Álljon itt egy rövid lista a kedvenceimből (nevezhetjük őket örökzöldeknek, hiszen van közöttük évtizedes korú munka is).

Az elnök emberei

Örök kedvencem, Az elnök emberei (West Wing) sorozat, amelyben bár központi szerepet kapott egy képzeletbeli demokrata elnök, a Martin Sheen által alakított Josiah Bartlett, de az igazi főszereplők a kommunikációját és közszerepléseit irányító tanácsadók.

Az Aaron Sorkin által megálmodott, 7 évadot megért sorozat bemutat kríziskezelést, kampánytervezést, üzenetek felépítését és menedzselését és még ezer más szakmai fogást. Izgalmas sorozat, és akár edukációs anyagnak sem utolsó.

Egyik kedvencem, a második évad záró epizódjának utolsó jelenetsora

Spinning Boris

Inkább a vígjátékok sorát erősíti ez a filmecske, amely állítólag megtörtént eseményeket dolgoz fel: három amerikai kampánytanácsadó Oroszországba utazik, hogy segítse Borisz Jelcin választási kampányát. A filmet elég régen láttam, de ha jól emlékszem, a guruk legnagyobb szakmai újítása az volt, hogy a korábban használt intuitív tervezési módszertannal szemben a kommunikációs kampány minden üzenetét, illetve minden egyes elemét kutatási eredményekre alapozva alkotják meg. 

Az adatok jelentőségének újraértelmezése szempontjából hasonlít a Brexit-filmre, bár annál jóval könnyedebb kiadásban.

Thank you for Smoking

Egy ilyen listában mindenképpen előkelő helye van a Thank you for Smoking c. filmnek. Ez egy dohányipari lobbista életét feldolgozó szatirikus mű, amely szerintem mindenképpen szórakoztató, ugyanakkor tanulságos filmecske lehet. Különösen akkoriban éreztem aktuálisnak a sztorit, amikor éveken át az EU dohányzásellenes kampányában dolgoztunk, így napi szinten szembesültünk a dohányipar és a dohányellenes szervezetek állandó küzdelmével.

Amikor a farok csóválja

Inkább politika, mint kommunikáció áll a középpontjában ennek a filmnek, de szerintem megkerülhetetlen a kommunikáció iránt érdeklődő nézők számára. A Wag the Dog egyébként igazi sztárparádé: a kampánystratégát Robert De Niro, a filmproducert Dustin Hoffman alakítja, de feltűnik a filmben egyebek mellett Anna Hache és Woody Harrelson is.  A történet röviden: az amerikai elnök szexbotrányba keveredik, ezért a tanácsadók egy háború kirobbantásával akarják elterelni a közvélemény figyelmét. Persze nem akarnak igazi háborút, csak szívszorító haditudósításokat. Itt kerül képbe a kiváló filmproducer. 

Egyik kedvenc idézetem a filmből, amikor a két főhős egy autó hátsó ülésén beszélget. “A filmproduceri munka, olyan mint a csőszerelés. Ha mindent jólcsinálsz, senki sem veszi észre. Ha azonban valami rosszul megy, mindent elönt a sz@r” – mondja a producer. Sokszor eszembe jut ez a gondolat akár a napi cégvezetői munka, akár az ügyfeleknek végzett kommunikációs ügyek során.

The Queen

Ez a film egy kicsit kilóg a sorból, hiszen itt nem a tanácsadóké a főszerep, hanem maga az angol királynő, illetve Tony Blair áll az események középpontjában. Amiért mégis helyet követel ezen a listán az az alapprobléma: hogyan reagál a királyi család (illetve a miniszterelnök) a Diana hercegnő halálával támadt krízishelyzetre. Egészen kiváló film nagyszerű színészekkel.

A filmmel kapcsolatos részletek itt.

Ha kommunikációval kapcsolatos kérdésed van, keress minket az info@probako.hu címen vagy a közösségi média csatornáinkon.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner