A koronavírus járvány, illetve az első hullámban hozott szigorú intézkedések (kijárási korlátozások, a boltok nyitva tartásának szűkítése, étterembezárások stb.) mindenkitől sok türelmet és áldozatot követeltek. A kialakult helyzet ugyanakkor sok tanulsággal szolgált a hirdetők számára is.
A járvány előtti időszakban számos cégvezető vélte úgy, hogy ha jól végzed a munkád, a kommunikációra igazából semmi szükség. Erősen tartotta magát a “jó bornak nem kell cégér” beidegződés. Sőt, időnként olyanokkal is találkoztam, akik arról győzködtek, hogy a kommunikáció akár kontraproduktív is lehet, hiszen gyanús, ha valaki nagyon el akar adni valamit. Ott biztos nem jó a termék/szolgáltatás és ezért nem megy jól a bolt. Nem csoda, hogy sok-sok cég nem igazán törődött azzal, hogy rendszeresen kommunikáljon, a különböző közösségi platformokon követőket gyűjtsön, email vagy telefonszám adatbázist építsen. Számukra igazi mélyütést jelentett a járvány. Március közepén szinte egyik napról a másikra állt le a gazdaság hagyományos működése: a boltokba nem jöttek a vevők, nem fogadhattak vendégeket a szálláshelyek és éttermek, a szolgáltatók hiába várták a megrendeléseket.
Azok a cégek tudták hatékonyan minimalizálnia veszteségeiket, amelyek eleve szoros kapcsolatot ápoltak vevőikkel, partnereikkel. Akik a járványhelyzet előtt is rendelkeztek napra kész weboldallal, akik rendszeresen adtak hírt magukról a közösségi médiában folyamatosan épített követőbázisuk számára, akik hírleveleztek, SMS-kampányt szerveztek – egy szóval kommunikáltak. Ebben a különleges helyzetben látszott csak igazán, mekkora jelentősége van a végiggondolt, jól felépített és módszeresen kivitelezett kommunikációs aktivitásnak.
A járványhelyzetben történő marketingkommunikációról már sokan sokfélét írtak. Én most egyetlen aspektusra, az adatbázis építésre, illetve az adatbázisra épülő hírleveles kommunikációra szeretnék koncentrálni.
Aki a járványhelyzet előtt is rendelkezett adatbázissal (és esetleg korábban is készített már egy-egy hírlevelet), az intézkedések hatására megváltozott működésről (nyitva tartás változása vagy éppen változatlansága, árukészlet változása stb.) egyszerűen és gyorsan tudta értesíteni vevőit, partnereit. Hasonló volt a helyzet azokkal is, akik rendelkeztek követőkkel különböző közösségi média felületeken – de az egy külön történet.
A saját magunk által épített adatbázis és hírlevél kombinációjának előnyei:
A email marketinghez elengedhetetlen adatbázis alapvetően kétféle módon szerezhető:
A külső forrásból származó adatbázisok legfőbb előnye, hogy viszonylag gyorsan szerezhetünk nagy mennyiségű címet. Fő hátránya viszont a kisebb hatékonyság, illetve meddőszórás. Ezek ez emberek ugyanis nem a mi hírlevelünkre iratkoztak fel (bár minden bizonnyal engedélyt adtak valakinek, hogy az adatokat átadják nekünk), így nem várják repesve a tőlünk származó információkat.
A saját építésű adatbázis jóval hatékonyabb lehet megnyitások és átkattintások szempontjából. Ugyanakkor a létrehozása jóval hosszabb folyamat, hiszen itt szisztematikus építkezésre van szükség. Ráadásul itt is felmerülhetnek bizonyos költségek, hiszen a folyamat gyorsítása érdekében érdemes hirdetésekkel (közösségi média, Google) megtámogatni a feliratkozók gyűjtését. Hosszú távon azonban mindenképpen a saját építésű adatbázis lehet értékesebb a több megnyitás és átkattintás, illetve a várhatóan kevesebb leiratkozás miatt.
Jelenleg a járványintézkedések lazításának időszakát éljük. Ugyanakkor egyre többször idézik fel a második hullám rémét. A járvány esetleges kiújulása újabb megszorításokat hozhat, ami megint érzékenyen érintheti a hirdetőket. Érdekes tehát felkészülni. A felkészülés egyik eleme mindenképpen az adatbázis építése, frissítése legyen. Persze az építés során érdemes odafigyelni az adatkezelésre vonatkozó szabályokra (ez a sokat emlegetett GDPR). Néhány lehetőség azoknak, akik nem tudják, hogyan kezdjék:
A koronavírus helyzet miatt megnőtt az adatbázismarketing jelentősége. Érdemes felkészülni és kihasználni ezt a kommunikációs csatornát.
Ha adatbázis építésével, illetve hírlevél kampányok szervezésével kapcsolatban kérded van, keress minket a rnagy@probako.hu címen.