fbpx

Adatbázis marketing jelentősége a koronavírus idején

A koronavírus járvány, illetve az első hullámban hozott szigorú intézkedések (kijárási korlátozások, a boltok nyitva tartásának szűkítése, étterembezárások stb.) mindenkitől sok türelmet és áldozatot követeltek. A kialakult helyzet ugyanakkor sok tanulsággal szolgált a hirdetők számára is.

A feje tetejére állt világ

A járvány előtti időszakban számos cégvezető vélte úgy, hogy ha jól végzed a munkád, a kommunikációra igazából semmi szükség. Erősen tartotta magát a “jó bornak nem kell cégér” beidegződés. Sőt, időnként olyanokkal is találkoztam, akik arról győzködtek, hogy a kommunikáció akár kontraproduktív is lehet, hiszen gyanús, ha valaki nagyon el akar adni valamit. Ott biztos nem jó a termék/szolgáltatás és ezért nem megy jól a bolt. Nem csoda, hogy sok-sok cég nem igazán törődött azzal, hogy rendszeresen kommunikáljon, a különböző közösségi platformokon követőket gyűjtsön, email vagy telefonszám adatbázist építsen. Számukra igazi mélyütést jelentett a járvány. Március közepén szinte egyik napról a másikra állt le a gazdaság hagyományos működése: a boltokba nem jöttek a vevők, nem fogadhattak vendégeket a szálláshelyek és éttermek, a szolgáltatók hiába várták a megrendeléseket.

A kommunikáció ereje

Azok a cégek tudták hatékonyan minimalizálnia veszteségeiket, amelyek eleve szoros kapcsolatot ápoltak vevőikkel, partnereikkel. Akik a járványhelyzet előtt is rendelkeztek napra kész weboldallal, akik rendszeresen adtak hírt magukról a közösségi médiában folyamatosan épített követőbázisuk számára, akik hírleveleztek, SMS-kampányt szerveztek – egy szóval kommunikáltak. Ebben a különleges helyzetben látszott csak igazán, mekkora jelentősége van a végiggondolt, jól felépített és módszeresen kivitelezett kommunikációs aktivitásnak.

Adatbázis és az email ereje

A járványhelyzetben történő marketingkommunikációról már sokan sokfélét írtak. Én most egyetlen aspektusra, az adatbázis építésre, illetve az adatbázisra épülő hírleveles kommunikációra szeretnék koncentrálni.

Aki a járványhelyzet előtt is rendelkezett adatbázissal (és esetleg korábban is készített már egy-egy hírlevelet), az intézkedések hatására megváltozott működésről (nyitva tartás változása vagy éppen változatlansága, árukészlet változása stb.) egyszerűen és gyorsan tudta értesíteni vevőit, partnereit. Hasonló volt a helyzet azokkal is, akik rendelkeztek követőkkel különböző közösségi média felületeken – de az egy külön történet.

A saját magunk által épített adatbázis és hírlevél kombinációjának előnyei:

  • A kommunikáció folyamata nem függ valamiféle médiatulajdonos gyakran változtatott szabályaitól.
  • A hírlevelek tartalma kizárólag a hirdetőtől függ.
  • A hírleveles kommunikáció jóval költséghatékonyabb mint az online hirdetések (nincs médiaköltség).
  • A hírlevelek átkattintási aránya felveszi a versenyt sőt akár túl is szárnyalja számos online platform hasonló mérőszámait. Ez különösen a saját építésű adatbázis esetén igaz, vásárolt adatbázis esetén az eredmények némiképp gyengébbek lehetnek.
  • A fogyasztók jóval nagyobb hajlandóságot mutatnak emailes hirdetések fogadására (ha a levelezőlistára maguk iratkoztak fel), mint egyéb hirdetési csatornákból érkező üzenetekre.
  • Ez a megoldás mobilkészülékeken is kiválóan működik – szintén felmérések támasztják alá, hogy az egyik legnépszerűbb tevékenység az okostelefonok használói körében az emailezés.
  • A befektetés megtérülése (return on investment – ROI) szempontból az email marketing az egyik legjobb megoldás
  • Az emailes kommunikációs nagyszerűen integrálható a marketingmix többi elemével.

A jó adatbázis

A email marketinghez elengedhetetlen adatbázis alapvetően kétféle módon szerezhető:

  1. Külső forrásból (például vásárlás)
  2. Saját építéssel

A külső forrásból származó adatbázisok legfőbb előnye, hogy viszonylag gyorsan szerezhetünk nagy mennyiségű címet. Fő hátránya viszont a kisebb hatékonyság, illetve meddőszórás. Ezek ez emberek ugyanis nem a mi hírlevelünkre iratkoztak fel (bár minden bizonnyal engedélyt adtak valakinek, hogy az adatokat átadják nekünk), így nem várják repesve a tőlünk származó információkat.

A saját építésű adatbázis jóval hatékonyabb lehet megnyitások és átkattintások szempontjából. Ugyanakkor a létrehozása jóval hosszabb folyamat, hiszen itt szisztematikus építkezésre van szükség. Ráadásul itt is felmerülhetnek bizonyos költségek, hiszen a folyamat gyorsítása érdekében érdemes hirdetésekkel (közösségi média, Google) megtámogatni a feliratkozók gyűjtését. Hosszú távon azonban mindenképpen a saját építésű adatbázis lehet értékesebb a több megnyitás és átkattintás, illetve a várhatóan kevesebb leiratkozás miatt.

Sohasem késő elkezdeni

Jelenleg a járványintézkedések lazításának időszakát éljük. Ugyanakkor egyre többször idézik fel a második hullám rémét. A járvány esetleges kiújulása újabb megszorításokat hozhat, ami megint érzékenyen érintheti a hirdetőket. Érdekes tehát felkészülni. A felkészülés egyik eleme mindenképpen az adatbázis építése, frissítése legyen. Persze az építés során érdemes odafigyelni az adatkezelésre vonatkozó szabályokra (ez a sokat emlegetett GDPR). Néhány lehetőség azoknak, akik nem tudják, hogyan kezdjék:

  • Ha egy étterem minden asztalfoglalás esetén elkéri a nevet és telefonszámot, az így létrejövő lista szükség esetén alkalmas lehet sms kampány indítására (természetesen a vonatkozó szabályok betartásával).
  • Egy szolgáltató ingyenesen letölthető szakmai anyagot (ebook, white paper, case study) tehet fel az oldalára, amelyet személyes adatok és elérhetőség megadását követően lehet letölteni.
  • A hírlevélre feliratkozók valamilyen kedvezménykupont kaphatnak.
  • A cég munkatársai email aláírásukba beleteszik a felhívást és linket a hírlevél feliratkozás landing page-ére.
  • A munkatársak minden személyes érdeklődő (telefon, email, személyes beszélgetés) figyelmét felhívják a hírlevél feliratkozás lehetőségére.
  • Szakmai és más rendezvényeken névjegykártyák gyűjtése.
  • A saját weboldalon is lehet feliratkozókat gyűjteni különböző technikai megoldásokkal (pl. pop-up ablak).
  • Facebook és Google kampányok segítségével is építhető adatbázis.

A koronavírus helyzet miatt megnőtt az adatbázismarketing jelentősége. Érdemes felkészülni és kihasználni ezt a kommunikációs csatornát.

Ha adatbázis építésével, illetve hírlevél kampányok szervezésével kapcsolatban kérded van, keress minket a rnagy@probako.hu címen.

A thought leadership pozíció elérése és digitális content menedzsment.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner