fbpx

Merre tovább tech PR?

A technikai fejlődés rossz dolog. Bármennyire is furcsán hangzik ez a mondat, sokan vannak, akik többé-kevésbé egyet tudnak érteni vele. És meglepő módon az utóbbi években talán még nőtt is a maradinak tűnő véleményt osztók száma. Nem olvastam ezzel kapcsolatban részletes kutatásokat, de elég csak egy pillantást vetni a közösségi médiáról szóló cikkekre, vagy akár különböző nemzetközi médiatermékekre, hogy lássuk ezt a trendet. Valami megváltozott az utóbbi években. A korábbi technológia-optimizmusba a munkahelyeket veszélyeztető robotok, a fake news, vagy éppen a mesterséges intelligencia térhódítása idején bizony kritikus hangok is vegyülnek.

Innováció helyett big picture

Szakmai szempontból is érdekes folyamat ez, hiszen a technológiai újságírás és ezzel összefüggésben a tech PR sem marad ki ezekből. A Dél-Kaliforniai Egyetem (USC) Annenberg Kommunikációs és Újságírás Intézete készített egy felmérést ezzel kapcsolatban. Úgy találták, hogy a technológiai újságírás fókusza némiképp megváltozott. Amíg korábban maguk a technológiai innovációk voltak előtérben, most sokkal inkább az, hogy a fogyasztók mit kezdenek az újdonságokkal, illetve azok milyen hatást gyakorolnak a társadalom egészére. Egyre több “big picture story” jelent meg a korábbi termékbemutató anyagok mellett/helyett. A nagyvállalatokhoz hasonló figyelmet kaptak a saját iparágukat fenekestől felforgató startup-ok, mint az Uber vagy az AirBnB. Mindemellett megnőtt a technológiai nagyvállalatok működésének társadalmi hatásait bemutató cikkek száma. A folyamatnak újabb lökést adott a 1,5-2 éve kitört fake news botrány, amelynek frontvonalába ugyancsak a technológiai cégek kerültek.

Valami megváltozott

Cambridge Analytica, adathalászat, fake news, élőben közvetített ön- és tömeggyilkosságok, adóoptimalizálás, szexuális zaklatási botrányok  – csupán néhány történet az utóbbi 1-2 év technológiai vonatkozású médiatémáiból. Az emberek persze továbbra is használnak technikai újdonságokat, kevés kivétellel még mindig van Facebook profiljuk, ahol lehet Uber-rel utaznak az reptérről az Airbnb-s szállásukra. De a vállalatok reputációja már nem a régi… A Facebook Cambridge Analytica botrányát követően végzett felmérésben arra a kérdésre, hogy mely cégnek van a legnagyobb negatív hatása a társadalomra, a válaszók 59%-a a Facebookot nevezte meg.

Mit tehet a PR?

A kutatás tanulsága – és néha személyes tapasztalatunk is ezt támasztja alá – hogy a technológiai vállalatoknak a korábbitól teljesen eltérő kommunikációra kell felkészülniük. A tech cégek már nemcsak minden akadályt legyőző hős innovátorok, hanem a személyes adatokkal visszaélő, adóelkerülő, munkahelyeket fenyegető mammutok. Ráadásul ez a két megítélés akár egyszerre is megjelenhet…Szóval minden korábbinál nagyobb szükség van a kommunikáció körültekintő megtervezésére, az újságírói és bloggerkapcsolatok folyamatos ápolására, és persze arra, hogy a felmerülő kérdésekre, problémákra a lehető legrövidebb időn belül reagáljunk.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner