Röviden: olcsóság van. Ez a mostani energiaáremeléses, inflációs időszakban talán furcsán hangzik, de tényleg ez a helyzet. Legalábbis más közösségi platformokkal összevetve, a TikTok mindenképpen olcsónak számít. Amúgy azt gondolom, hogy a legtöbb újonnan piacra lépő szereplő egy beetető időszakkal indít, a kezdeti stádiumban nagyon nyomott áron adnak mindent, törekedve arra, hogy kiszorítsák a konkurenciát. Nemrégiben az irodánk közelében lévő új kínai üzlet is ezt tette és sikeresen le is nyomta a régóta ott működő kisboltot, amely nem sokkal később be is zárt. Körülbelül ezt a stratégiát követi a TikTok is.
Szerintem ezerszer jobb az algoritmusa, mint a Facebook, Insta, YouTube vagy bármilyen más hírfolyamon alapuló rendszeré. Pillanatok alatt alkalmazkodik a felhasználók hangulatához, aktuális érdeklődési köréhez. Valahogy úgy érdemes ezt elképzelni, mint egy éttermet. A Facebook és a YouTube tudja, hogy mi a kedvenc konyhád és ennek alapján kész menüket állít össze neked, de fittyet hány arra, ha neked éppen abban az órában csömöröd van a thai kajától és inkább valami mást próbálnál ki. Ezzel szemben a TikTok nem egy általános ízlést tapogat le, hanem inkább olyan, mint egy jó pincér, aki minden kívánságodat ugrásra készen várja, és bár gondolatban még el sem jutottál az édességig, de ő már előtted jár egy lépéssel, és hozza a fagylaltot, kávét, vagy azt amire éppen szükséged van. Szóval egyszerűbben fogalmazva a hírfolyam rettentően adaptív, annak megfelelően változik, hogy éppen mire vagy jobban ráhangolódva: ha a politikára, akkor politikát kezd el feldobálni, ha kabaréra, akkor azt, pár perc alatt képes az éppen aktuális érdeklődésed letapogatni. Hogy ez mit eredményez? Hogy sokkal addiktívabb, mint a többi platform, sokkal tovább tart a megtartó ereje, így több időt töltesz a képernyő előtt, ami több értékesíthető felületet eredményez.
A fentiekből számomra az következik, hogy elérés szempontjából kecsegtetőbb felület a TikTok, mint a többi platform. Mivel most van feltörekvőben, ráadásként még olcsóbban is adja a felületeit, mint a többiek – bár ennek oka persze lehet az is, hogy még kevesebben vannak, akik mernek itt hirdetni. Az egyik TikTok kampányunkkal például 50.000 forintból 350.000 embert értünk el. Összehasonlításként ugyanebben a kampányban hasonló kreatívval a YouTube-on dupla ekkora keretösszeg (vagyis 100 ezer forint) mellett 105.000 alkalommal jelent meg a hirdetésünk. Így mondhatjuk, hogy azonos összegért a TikTok jelenleg hatszor akkora elérést biztosít, mint a YouTube (vagy akár a Facebook). Vagyis a hirdetők számára egy olyan felületet, ahol egy csábító ajánlattal még könnyebben célba lehet találni. Szóval olcsóbb. Most még olcsóbb…
A legtöbben azt gondolják, hogy a TikTok a kistinik platformja. A mai napig sokak fejében az a kép él, hogy kislányok tátognak a kedvenc zenéikre. Lehet, hogy volt ilyen időszak, de már rég nem (csak) erről szól ez a platform. Filmajánlók, barkács tippek, életvezetési tanácsok, mémek – az addiktív tartalmak széles tárháza megtalálható ezen a felületen, szinte minden korosztály számára.
Az alábbi táblázat a TikTok hirdetéskezelőjéből és a KSH weboldaláról származó adatok felhasználásával készült. Csupán két dologra hívnám fel a figyelmet: közel 3 millió hazai felhasználó használja a TikTok-ot, vagyis bátran kijelenthető, hogy – kisebb-nagyobb gyakorisággal – minden harmadik magyar tiktokozik. A másik érdekesség, hogy egyáltalán nem a 13 és 17 év közötti kistinik a legnépesebb célközönség: a 18-24 és a 25-34 korcsoportok tagjai is bőven előttük járnak. Vagyis a számok rácáfolnak arra, hogy a TikTok csupán a kistinik online játszótere lenne. Igenis értékes hirdetési felület fiatal felnőtteket célzó kampányok számára is.
All | Male | Female | |
All | 2 964 906 | 1 426 647 | 1 537 259 |
13-17* | 489 906 | 251 647 | 238 259 |
18-24 | 1 071 500 | 470 500 | 600 500 |
25-34 | 704 000 | 342 000 | 362 000 |
35-44 | 353 500 | 183 000 | 170 500 |
45-54 | 223 000 | 119 500 | 103 000 |
55+ | 123 000 | 60 000 | 63 000 |