fbpx

Jé, megint eltelt tíz év?

Vajon mi volt az elmúlt 10 év legnagyobb sikere a Próbakőnél? És mi a helyzet a kudarcokkal?

Az új évtized elején (bár a véleménysokszínűség jegyében az online megmondóemberek körében most éppen abban sincs teljes egyetértés, hogy mikor is kezdődik az új évtized) sorra jelennek meg az elmúlt tíz évet összegző anyagok. A napokban nekem is ki kellett töltenem egy nemzetközi szakmai szervezet kérdőívét, amelyben előkerültek az elmúlt időszakot összegző, értékelő kérdések. Arra jutottam, hogy talán másoknak is tanulságos lehet, ha ezen a platformon is megosztom válaszaimat. Kezdődhet az évtizedösszegzés…

A legnagyobb siker

Sok-sok izgalmas, szép, kihívásokkal teli kampányt és kommunikációs aktivitást csináltunk a 2010-es években. Nehéz dolog kiemelni egyet. Ha azonban objektív mércéket próbálunk állítani, akkor mindenképpen az Artisjus számára készült #mutimithallgatsz és a #kösziadalt kampányokat választanám. Persze máris csaltam egy kicsit, hiszen ez két kampány és nem egy. Mentségemre szóljon, hogy a két aktivitás összefügg, hiszen mindkettő a Szerzői Jogvédő Iroda  számára készült, akár egyazon sorozat epizódjainként is felfoghatók. A külső mércét pedig az adja, hogy ezekkel a kampányokkal összesen hat szakmai díjat vagy shortlistet sikerült besöpörni: Sándor Imre-díj, Online Video Awards díjak, Prizma díjak. És nem utolsó sorban nagyon jó volt olyan művészekkel együtt dolgozni mint Berg Judit, Nyáry Krisztián, Ónodi Eszter, Kőhalmi Zoltán, Hartai Petra, Freddie, a Margaret Island zenekar, Péterfy Bori, Radics Gigi (elnézést, ha kihagytam valakit).

A legnagyobb piaci változás

Az évtized legnagyobb piaci változása szerintem a közösségi média mindent elsöprő, általános térhódítása. Persze a folyamat már jóval korábban elkezdődött (hú, mikor volt már, amikor az iWiW tagja lettem vagy évekkel később a Facebook első néhány száz hazai felhasználója között virítottam…), de az egész szerintem igazából a 2010-es években járt csúcsra, ekkor lett a legszélesebb fogyasztói közönség számára is a hétköznapok része. Szerepet játszott ebben a technikai fejlődés (AI, virtuális és kiterjesztett valóság stb.) és az SM platformok burjánzása egyaránt. A hagyományos média és az újságírók szűrő-kapuőr funkciója a korábbinál is jobban háttérbe szorult, és a közvetlen, élő kommunikáció tovább erősödött a fogyasztók és a vállalatok/márkák között. Nagyon érdekes megfigyelni ez a folyamatot (annak minden fake news jellegű vadhajtásával együtt).

A legnagyobb kudarc

Az ilyen visszatekintésekben ritkán szoktak sikertelenségekről, és kudarcokról beszélgetni. Most ünnepélyesen szakítok ezzel a hagyománnyal. Azt hiszem, leginkább az ügyfelekhez kapcsolódó sikertelenség visel meg. Ezek közül is azok a helyzetek bántanak igazán, amikor rajtunk kívülálló okokból veszítünk el egy jó partnert. Ennek persze számos oka lehet: egy újonnan kötött nemzetközi szerződés, a hazai piacról történő kivonulás, a kommunikációs büdzsé drasztikus csökkenése és még hosszan sorolhatnám. Az a rossz az ilyen helyzetekben, hogy általában nem sokat tehetünk, inkább csak tétlen szemlélők vagyunk. Ráadásul itt még arra sincs lehetőség, mint a saját hibáink esetében (ilyenek is vannak), vagyis hogy tanuljunk belőlük. Mert ezekből nem sokat lehet tanulni. Maximum azt, hogy sohasem dőlhetünk hátra, hiszen bármikor jöhet egy váratlan, kedvezőtlen fordulat. Persze az élet mindig megy tovább. Bár számtalanszor fordult már elő ilyen nemcsak az utóbbi évtizedben, hanem azelőtt is, azért nem lehet (és nem is kell) megszokni…

A legnagyobb céges változás

Amikor a Próbakő Kommunikáció útjára indult (jóval a 2010-es évek előtt, hiszen a cég idén már nagyon közel került a 20. születésnapjához), a munkánk java részét a hagyományos sajtó igényeinek kiszolgálása tette ki: sajtóközleményeket írtunk, sajtóeseményeket szerveztünk, (az újságírók számára) brosúrákat gyártottunk és hasonló dolgokkal voltunk elfoglalva. Manapság már a munkánk nagyobb részét videóforgatások, digitális tartalmak előállítása, közösségi média kommunikáció, online hirdetések, Google Adwords menedzselése teszi ki. Persze a hagyományos médiakapcsolati munka is megmaradt, de jóval kisebb arányban. Röviden összefoglalva a legnagyobb változás az életünkben, hogy a tradicionális médiakapcsolati pr-ügynökségből digitális, közösségi média és tartalomelőállítási képességekkel is rendelkező, integrált kommunikációs szolgáltatásokat nyújtó vállalat lettünk.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner