fbpx

Hogyan kommunikáljunk a környező országokban? Harmadik rész: Bulgária

Az utóbbi időben számos olyan kérés, kérdés érkezett hozzánk, hogy a középkelet-európai régió piacain hogyan lehet hatékony kommunikációs kampányokat folytatni. Ilyen projektek esetében mindig nagy segítségünkre vannak a Worldcom PR Group hálózatunk helyi partnerügynökségei. Azt találtuk ki, talán sokak számára érdekes lehet, ha körbekérdezzük a helyi kollégákat néhány régiós országban, hogy mit érdemes tudni az ő piacaikról. Az elkövetkező hetekben lengyel, cseh, román és bolgár kommunikációs körkép következik Újabb tanácsadónk Todor Janev, a bolgár Janev & Janev ügynökség ügyvezető partnere.

Todor Janev

Melyek a legfontosabb kommunikációs trendek Bulgáriában 2021-ben?

2021 a politikai változások éve Bulgáriában (két parlamenti és elnökválasztás), és a kommunikációs trendek is ennek megfelelően alakulnak. Bulgária a 112. helyet foglalja el az Újságírók Határok Nélkül szervezet rangsorában, amely a bolgár médiát nagyon ellenőrzött területnek tekinti. A médiaszabadság bizonyos fokig aktuális téma nálunk, és a politikai helyzet és a vita előtérbe hozza a média tendenciáit. A szabad média hiánya miatt Bulgáriában az a trend érzékelhető, hogy több új kis weboldal jelenik meg, és a lakosság jobban bízik bennük, bár ugyanakkor nehéz beazonosítani a valódi és hamis híreket.

 

Melyek a fő kommunikációs kihívások, amelyekkel a vállalatoknak/márkáknak szembe kell nézniük, amikor belépnek a bolgár piacra?

Az egyik legnagyobb kihívás az, hogy a jogi szabályozás korlátozza a márkanevek bejelentését az elektronikus médiában (TV), mivel az reklámnak számít. Egy évtizede vitatéma ez a kérdés, de még mindig nincs változás. A szerkesztőségek előszeretettel használják ezt a kifogást, ha egy vállalat elektronikus médiában akar bemutatkozni (vagyis igen korlátozott a megszólalási lehetőség a márkák számára).

Melyik a 3 legfontosabb médiaplatform Bulgáriában?

  1. Facebook – a társadalom széles spektruma használja, és ez magasan a vezető platform
  2. Youtube – kicsit több férfi néző használja
  3. Instagram – elsősorban a 15–34 évesek használják
  4. A LinkedIn különösen a vállalatok körében válik egyre népszerűbbé

A hagyományos médiacsatornák (nyomtatott, lineáris televízió, hagyományos rádió) továbbra is népszerűek, vagy lassan teret veszítenek?

A hagyományos média továbbra is népszerű, különösen a tévé. Számos nyomtatott és online médium élőben is közvetít a közösségi médiában, és ez jelentősen növeli a látogatószámokat. A nyomtatott kiadványok iránti kereslet azonban csökken, és a címek száma is egyre kevesebb. Korábban a legnagyobb napilap 300 000–400 000 példányban jött ki, mostanra a szám 100 000 körül van. Úgy tűnik, a rádió továbbra is népszerű és megtartja hallgatóságát.

Mi a helyzet az új csatornák, például a podcastok népességével Bulgáriában? A vállalatok megpróbálják használni őket?

A podcast nem népszerű Bulgáriában. A vállalatok nemigen használják őket. A digitális események lettek a népszerű új kommunikációs csatorna nálunk. A vállalatok online szemináriumokat szerveznek, majd közvetítik és rögzítik őket. A közösségi média felületekre készült videók persze nálunk is szaporodnak.

Mik az újságírók nyelvi preferenciái Bulgáriában? Egy külföldi cég/márka csak helyi nyelvű anyagokat használhat (sajtóközlemények, háttéranyagok stb.), vagy az angol is elfogadható?

A nyomtatott sajtó és az internetes médiumok számára alapkövetelmény a bolgár nyelvű sajtóanyag elkészítése. A tévék számára mondjuk egy angol nyelvű megszólaló szinkrontolmácsolással rendben van, vagy rögzített anyagok esetében akár utólagos fordítás is előfordulhat. Általában a bolgár nyelvű dolgok a kedveltebbek és biztonságosabbak, mivel az újságírók gyakran elvesznek a fordításban.

 

Melyik az a top5 általános érdeklődésre számot tartó online médiaplatform, amelyeket meg kell célozni, ha egy vállalat a lehető leggyorsabban szeretne ismertté válni Bulgáriában?

A médiumok listája a következő:

A médiamix Bulgáriában különösen fontos. Ennek leginkább az az oka, hogy egyes médiumok kapcsolódnak bizonyos politikai körökhöz. Néhány médium pedig dedikált weboldalt tart fenn az általános hírek számára, és külön oldalakon találhatók olyan témák, mint a pénzügy, az üzleti élet, a sport stb.

Miért jobb helyi PR ügynökséget igénybe venni nemzetközi newswire szolgáltatások helyett?

Ennek több oka van:

  1. A tartalom helyi érdeklődéshez igazítása nagyon fontos.
  2. A releváns újságírók beazonosítása létfontosságú – a kiadók egyre kevesebb erőforrással rendelkeznek, és az újságírók, szerkesztők nem tölthetnek sok időt a kutatással. Előnyös, ha felhasználásra kész információkat adunk nekik.
  3. Az újságírók bizalma és a velük való közeli kapcsolat pótolhatatlan.

A Janev & Janev-ről

A Janev & Janev Bulgária vezető PR ügynöksége, több mint 27 éves tapasztalattal. Az ügynökség szakterülete a stratégiai tervezés és kommunikáció, a public affairs, valamint a válságmegelőzés és – kezelés. A Janev & Janev a PR-ügynökségek Bolgár Szövetségének alapító tagja, 2008 óta a WorldCom Public Relations Group a számos kereskedelmi kamara tagja. A Janev & Janev jelentős tapasztalattal rendelkezik különböző projektek tervezésében és végrehajtásában nemzetközi és helyi vállalatok, valamint kormányzati intézmények, nem kormányzati szervezetek és az Európai Unió számára.

Todor Janev

Todor a Janev & Janev ügyvezető partnere és a WorldCom EMEA igazgatóságának jelenlegi elnöke. Több mint 15 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik különböző iparágakban és 2015 óta vezeti a Janev & Janev ügynökséget. Todor a London School of Economics-on diplomázott európai politikai gazdaságból, illetve a University College London-on közgazdaságtant tanult.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner