fbpx

Hogyan kommunikálj a vásárlóiddal a jelenlegi válság idején?

A világméretű koronavírus járvány soha nem látott fenyegetést jelent a vállalatoknak. Nem csak az alkalmazottak egészségét veszélyezteti, hanem a vállalkozások általános pénzügyi stabilitását, sőt a beléjük vetett közbizalmat is megrengetheti. Ilyen helyzetben a kommunikáció és a transzparencia valójában létfontosságú.

A pandémia ráadásul megidézte az általános gazdasági recesszió rémét. A „recesszió” kifejezés a cégvezetők körében körülbelül olyan tabu, mint Harry Potter világában Voldemort nagyúr neve (nem mondjuk ki a nevét, csak Tudodki-ként utalunk rá…). A visszaesés azonban a gazdaság velejárója, sajnos vagy nem sajnos, de időről-időre előfordul. Na de mi a teendő, ha bekövetkezik (amire most igen jó esély van)?

Amikor az autó megcsúszik egy jégbordán, a sofőrök nagy részének ösztönös reakciója, hogy ellenkező irányba rántja a kormányt. És ezzel csinál igazán nagy galibát. A gyakorlott vezetők picit rákormányoznak, és csak utána próbálják egyenesbe húzni a kocsit. Ez a helyzet a jelenlegihez hasonló krízisszituációkkal is. A vezetők egy része ösztönösen leállítja a kommunikációt, és ezzel hosszabb távon csak tetézi a problémákat. Kommunikálni ugyanis kell, hiszen a fogyasztás a recesszióban természetesen csökkenni fog, teljesen azért akkor sem szűnik meg.

Mit lehet és mit kell kommunikálni ilyen vészterhes időszakban?

Használd még aktívabban a közösségi platformokat

Minden bizonnyal már jó ideje jelen vagy a Facebookon, a LinkedIn-en, esetleg az Instagramon és még néhány egyéb közösségi felületen. A jelenlegi helyzetben a legnagyobb hiba visszavenni a social kommunikációból. Inkább növeld a márkád közösségi média jelenlétét, lépj közvetlen kapcsolatba a vásárlóiddal, kérj visszajelzést tőlük a közösségi csatornáidon. Légy elérhető. A közösségi médiában a márkák még ilyen kihívásokkal teli időszakban is tovább tudják erősíteni szerethető mivoltukat.

Ilyen időszakban különösen fontos az ún. social listening. Azaz figyeld a közösségi felületeket, mikor és milyen témák jönnek elő, amelyek hatással lehetnek a céged működésére. Szóval ne csak beszélj a közösségi médiában, hanem tanulj meg aktívan hallgatni is.

Szerencsére ezek a feladatok home office-ból is tökéletesen végezhetők. Legyen olyan csapattagod/ügynökséged, aki villámgyorsan tud reagálni, kérdésekre, hozzászólásokra válaszolni. Lásd el őket naprakész információkkal, hogy minél hamarabb reagálni tudjanak a platformokon megjelenő tartalmakra, infókra.

Légy véleményvezér

Válság idején az első sokk elmúltával mindenki arra keresi a választ, hogyan, merre tovább. Oszd meg, hogyan kezeli a vállalatod a jelenlegi gazdasági helyzetet, és mutasd meg, hogyan fogsz a helyreállításhoz. Természetesen ezeket az üzeneteket hozd összhangba a vállalatod egyéb üzeneteivel, hogy a lehető leghatékonyabban tudd támogatni azokat.

A véleményvezér szerep a közösségi felületeken kívül két platformon is működőképes lehet: a médiában és saját felületeken.

Bár a koronavírus témakör egyértelműen dominálja a médiát, ezt ki is lehet használni. Amennyiben tudsz olyan üzenetet mondani, amely beleilleszkedik ebbe a narratívába (pl. általad beazonosított rendkívüli piaci trendek, különleges adatok, a járványhelyzet szokatlan kezelése stb.), jó esélyed van arra, hogy bekerülj a most készülő cikkekbe.

A véleményvezér szerep elérésének kiváló saját eszköze a szakmai blog. Ezen a felületen hosszabb-rövidebb írásokat, vagy akár videós anyagokat is megoszthatsz. Ha szakértő segítséggel, jól építed a blogot, hamarosan fontos szakmai forrás lehet a sajtó számára, és a Google találatok sorában is előkelő helyen szerepelhetnek a cikkeid.

Kezdd helyben

A járványhelyzet, illetve a fertőzéseket visszaszorítani hivatott (részben önkéntes) karantén számos új szükségletet teremtett – első sorban az idősek körében. A legújabb hírek szerint Nagy-Britanniában egyetlen nap alatt 400 000 önkéntes jelentkezett, hogy segít bevásárolni, kapcsolatot tartani, lelki segélyt nyújtani az otthonaikban rekedt nyugdíjasok vagy krónikus betegségben szenvedők számára.

Határozd meg, hogy a vállalatod hogyan kapcsolódhat a helyi közösségekhez. Menj vissza az alapokhoz. Tegyél valami egyszerűt az oktatás, kisvállalkozások vagy nonprofit szervezetek támogatása érdekében, amelyek a telephelyed, központod, vagy kiskereskedelmi egységeid közelében vannak. Ez bármilyen egyszerű dolog lehet: pl. felesleges élelmiszer gyűjtése a helyi rászorulók számára, segítség nyújtása a vírusfertőzés idejére otthonaikba kényszerült idősebbeknek. Még a kis gesztusok is sokat jelenthetnek a márkád és a közösség viszonyában.

Amennyiben szükséged van kommunikációs segítségre ebben a válságos időszakban, vagy csak szakmai tanácsot szeretnél, keress bizalommal a rnagy@probako.hu email címen.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner