fbpx

Háború a szomszédban 2.

Több millió menekült, több milliárd eurós kár, az üzemanyag- és gázárak az egekbe szökése Európában. Az orosz-ukrán háború súlyos globális válságot okoz. A konfliktusövezethez való közelsége miatt a kelet-közép-európai régió piacai még keményebb csapásokkal szembesülnek. Az IdeaBank megkérdezett néhány, a szomszédos országokban működő PR-ügynökség szakemberét a piacaik jelenlegi helyzetéről. Ewelina Wojtysiak-Sowa, a díjnyertes lengyel Made in PR ügynökség ügyfélszolgálati igazgatója válaszolt kérdéseinkre.

Ewelina Wojtysiak-Sowa, a Made in PR Client Service Directora

Mit tesznek a vállalatok/márkák a jelenlegi háború okozta helyzetben az Ön piacán? Hogyan reagálnak?

A lengyelek sok területen érdeklődést és elkötelezettséget mutatnak. A kormányok (helyi és országos szinten egyaránt), az üzleti élet és az átlagemberek összefognak, hogy segítsenek – élelmiszert/gyógyszereket/tisztítószereket/elsősegélycsomagokat/alapvető dolgokat gyűjtenek. Az emberek ingyenesen helyet biztosítanak otthonukban a háború elől menekülő ukránok számára. Varsóban is rengeteg önkéntes van (jelenleg több mint 8 ezer) az információs pultoknál és más pontokon.

A cégek és vállalkozások nem maradnak semlegesek, különleges intézkedésekkel reagálnak a háború okozta helyzetre, hogy támogassák az ukránokat. Csak néhány példa:

  • A Play mobilszolgáltató korlátlan hívásokat és szöveges üzeneteket ad Ukrajnába és az ukrán mobilhálózatokba.
  • PKP (Lengyel Államvasutak) – az ukránok ingyenesen utazhatnakaz összes vonaton (TLK, IC), másodosztályon. A szolgáltatás az ukrán állampolgárságot igazoló bármely dokumentum és a kalauztól kapott ingyenes helyjegy alapján történik.
  • A kiskereskedelmi láncok visszavonják az orosz és fehérorosz termékeket – Netto, Stokrotka, Polomarket, Topaz, Aldi, Carrefour, Żabka, Biedronka, Rossmann & Lisek, amely online megrendelt élelmiszereket szállít.
  • Az ING Bank Śląski az ING Dzieciom Alapítvánnyal közösen adománygyűjtést indított az ukrajnai háborúban károsultak számára – már 3 millió zlotyt gyűjtöttek össze. A bank az összeget 6 millió zlotyig megduplázza.
  • A Castorama Lengyelország 1 millió zlotyt különített el Ukrajna megsegítésére, többek között élelmiszerek, kötszerek vagy tábori ágyak vásárlására a Lengyel Humanitárius Akció, a Lengyel Vöröskereszt, a Lengyel-Ukrajna Együttműködésért Alapítvány vagy a Lengyel Mobil Klinika Alapítványon keresztül.
  • Sokołów a Polski Czerwony Krzyż Podkarpacki Oddział Okręgowy (Lengyel Vöröskereszt Kárpátalja) révén 10 tonna kabanos kolbászt (100 ezer csomag) adott, amelyet Ukrajnába szállítanak; elsősegélydobozokat is vásároltak, és mintegy 300 munkahelyet kínálnak az ukránoknak.
  • Az InPost – egy logisztikai szolgáltató – rendelkezésre bocsátotta logisztikai eszközeit és hatalmas szállítóflottáját, hogy segítsen az Ukrajna lakosai számára összegyűjtött termékek kiszállításában.

 

Mit tesz a média? Hogyan reagál a média a háború okozta helyzetre az Önök piacán?

Szinte nincs olyan üzleti kommunikáció, amely nem kapcsolódik a háborús válsághoz. Széles körben megvitatott téma a dezinformáció – e terület szakértőit hívják meg, hogy beszéljenek arról, hogyan lehet elkerülni az álhírek terjesztését. A lengyel média beszámol az ukrajnai háborúról szóló hírekről: a műsorformátumokat megváltoztatják, új, külön erre a célra szánt műsorok és extra újságírók vannak. A lengyel média nem vonja ki tudósítóit Ukrajnából, annak ellenére, hogy néhányan közülük a frontvonalon vannak, de árgus szemekkel figyelik a jelenlegi helyzetet. Az információs portálok a nap 24 órájában működnek.

Néhány példa:

  • 2022.02.25. 12:00-tól az Onet “Nemzetközi jelentés Ukrajnáról” című podcastja.
  • 2022.02.24-én, csütörtökön a gazeta.pl megváltoztatta a logót a fő weboldal csatornáján és a közösségi média fiókokon. A szerkesztőség csatlakozott az ukrán állampolgároknak nyújtott humanitárius segélyt támogató akciókhoz.
  • Az Interia.pl oldalon a leglátványosabb helyen külön szekciót kaptak a háborúval kapcsolatos aktuális témák.
  • Lengyel Rádió 1. műsorában az ukrajnai helyzetről szóló híreket 12:00 óráig 15 percenként sugározzák, délutántól pedig 30 percenként. Ukrán nyelvű híreket is sugároznak.
  • A Gazeta Wyborcza 2022.02.25-én, pénteken kinyomtatta az ukrán zászlót. Az embereket arra buzdították, hogy tegyék ki pl. az ablakokra, hogy kifejezzék szolidaritásukat Ukrajnával.

A járványról ritkán, szinte egyáltalán nem számolnak be.

 

A cégek bármelyik iparágban úgy kommunikálhatnak, mintha a válság meg sem történt volna? Szükséges-e ezt a kontextust beépíteni a vállalati/márkakommunikációba?

A kommunikáció Ukrajnában zajló háború körül összpontosul. Szükség van arra, hogy a vállalati, termék- és közösségi média kommunikációba beépítsük a háborúval kapcsolatos a témákat. Egyértelműen látszik, hogy a munkavállalók fel akarják ajánlani a szabadidejüket, hogy segítsenek. Néhányan önkéntes szolgálatot szerveznek. A vállalatok pénzt gyűjtenek Ukrajna vagy konkrét szervezetek megsegítésére. A vállalatok arra is nyitottak, hogy munkahelyeket adjanak ukránoknak. (pl. Sokołów). Orosz és fehérorosz termékeket vonnak ki a forgalomból, és néhány vállalatot bojkottálnak, mert még mindig működnek Oroszországban (pl. Auchan, Leroy Merlin, Decathlon, Lorenz, Danone). Az emberek/vásárlók szolidaritást vállalnak Ukrajnával, és a közösségi médiában számos posztot osztanak meg arról, hogy nem vásárolnak olyan vállalatoktól, amelyek még mindig üzleti kapcsolatban állnak Oroszországgal. Erős az ellenállás ezen a területen.

 

Made in PR

Az ügynökség, amely a Worldcom PR Group tagja, több mint 10 éve támogatja az ügyfeleket, a terveket növekedéssé és sikerré változtatja mind a lengyel piacon, mind nemzetközi szinten. Tapasztalt, nagy kompetenciájú csapatként büszkék arra, hogy támogatják a kommunikációs, PR és média tevékenységek teljes skáláját. Stratégiákat és információs kampányokat, valamint egyedi célú kommunikációs tréningeket kínálnak a vállalatvezetők és alkalmazottak számára akár a média akár más célközönségek elérésében. A cég erősségei közé tartozik a piac, a vállalatok és a média tökéletes ismerete.

 

Ewelina Wojtysiak-Sowa, Client Service Director

Több mint 15 éves tapasztalattal rendelkezik kommunikációs tanácsadásban, közönségkapcsolatokban és a médiával végzett munkában. Kiemelt szakterületei a pénzügyi, az FMCG, a kiskereskedelmi, az orvosi és az élelmiszeripar kommunikáció. Elsősorban stratégiai támogatás nyújt és az ügyfelek hosszú távú kapcsolatainak kiépítésére összpontosít.

A Made in PR-ben stratégiai tanácsadással foglalkozik és a vállalati ügyfelek számára dolgozó csapatot vezeti. Számos stratégiát és PR kampányt tervezett és vezetett lengyel és nemzetközi ügyfelek számára egyaránt.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner