Több millió menekült, több milliárd eurós kár, az üzemanyag- és gázárak az egekbe szökése Európában. Az orosz-ukrán háború súlyos globális válságot okoz. A konfliktusövezethez való közelsége miatt a kelet-közép-európai régió piacai még keményebb csapásokkal szembesülnek. Az IdeaBank megkérdezett néhány, a szomszédos országokban működő PR-ügynökség szakemberét a piacaik jelenlegi helyzetéről. Ewelina Wojtysiak-Sowa, a díjnyertes lengyel Made in PR ügynökség ügyfélszolgálati igazgatója válaszolt kérdéseinkre.
A lengyelek sok területen érdeklődést és elkötelezettséget mutatnak. A kormányok (helyi és országos szinten egyaránt), az üzleti élet és az átlagemberek összefognak, hogy segítsenek – élelmiszert/gyógyszereket/tisztítószereket/elsősegélycsomagokat/alapvető dolgokat gyűjtenek. Az emberek ingyenesen helyet biztosítanak otthonukban a háború elől menekülő ukránok számára. Varsóban is rengeteg önkéntes van (jelenleg több mint 8 ezer) az információs pultoknál és más pontokon.
A cégek és vállalkozások nem maradnak semlegesek, különleges intézkedésekkel reagálnak a háború okozta helyzetre, hogy támogassák az ukránokat. Csak néhány példa:
Szinte nincs olyan üzleti kommunikáció, amely nem kapcsolódik a háborús válsághoz. Széles körben megvitatott téma a dezinformáció – e terület szakértőit hívják meg, hogy beszéljenek arról, hogyan lehet elkerülni az álhírek terjesztését. A lengyel média beszámol az ukrajnai háborúról szóló hírekről: a műsorformátumokat megváltoztatják, új, külön erre a célra szánt műsorok és extra újságírók vannak. A lengyel média nem vonja ki tudósítóit Ukrajnából, annak ellenére, hogy néhányan közülük a frontvonalon vannak, de árgus szemekkel figyelik a jelenlegi helyzetet. Az információs portálok a nap 24 órájában működnek.
Néhány példa:
A járványról ritkán, szinte egyáltalán nem számolnak be.
A kommunikáció Ukrajnában zajló háború körül összpontosul. Szükség van arra, hogy a vállalati, termék- és közösségi média kommunikációba beépítsük a háborúval kapcsolatos a témákat. Egyértelműen látszik, hogy a munkavállalók fel akarják ajánlani a szabadidejüket, hogy segítsenek. Néhányan önkéntes szolgálatot szerveznek. A vállalatok pénzt gyűjtenek Ukrajna vagy konkrét szervezetek megsegítésére. A vállalatok arra is nyitottak, hogy munkahelyeket adjanak ukránoknak. (pl. Sokołów). Orosz és fehérorosz termékeket vonnak ki a forgalomból, és néhány vállalatot bojkottálnak, mert még mindig működnek Oroszországban (pl. Auchan, Leroy Merlin, Decathlon, Lorenz, Danone). Az emberek/vásárlók szolidaritást vállalnak Ukrajnával, és a közösségi médiában számos posztot osztanak meg arról, hogy nem vásárolnak olyan vállalatoktól, amelyek még mindig üzleti kapcsolatban állnak Oroszországgal. Erős az ellenállás ezen a területen.
Az ügynökség, amely a Worldcom PR Group tagja, több mint 10 éve támogatja az ügyfeleket, a terveket növekedéssé és sikerré változtatja mind a lengyel piacon, mind nemzetközi szinten. Tapasztalt, nagy kompetenciájú csapatként büszkék arra, hogy támogatják a kommunikációs, PR és média tevékenységek teljes skáláját. Stratégiákat és információs kampányokat, valamint egyedi célú kommunikációs tréningeket kínálnak a vállalatvezetők és alkalmazottak számára akár a média akár más célközönségek elérésében. A cég erősségei közé tartozik a piac, a vállalatok és a média tökéletes ismerete.
Több mint 15 éves tapasztalattal rendelkezik kommunikációs tanácsadásban, közönségkapcsolatokban és a médiával végzett munkában. Kiemelt szakterületei a pénzügyi, az FMCG, a kiskereskedelmi, az orvosi és az élelmiszeripar kommunikáció. Elsősorban stratégiai támogatás nyújt és az ügyfelek hosszú távú kapcsolatainak kiépítésére összpontosít.
A Made in PR-ben stratégiai tanácsadással foglalkozik és a vállalati ügyfelek számára dolgozó csapatot vezeti. Számos stratégiát és PR kampányt tervezett és vezetett lengyel és nemzetközi ügyfelek számára egyaránt.