fbpx

Médiakapcsolati munka a koronavírus járvány idején

A médiakapcsolati munka a legtöbb PR- és marketingkampány egyik legfontosabb eleme. Ez azonban állandó függésben van a média éppen aktuális érdeklődésétől. A jelenlegi koronavírus járványhoz hasonló helyzetekben azonban azt látjuk, hogy az újságírók érdeklődése (a nagyközönség érdeklődését követve) megváltozik, és szinte teljesen a kialakult helyzetre koncentrál. Ilyenkor különösen nehéz sikeres médiakapcsolati munkát végezni.

Médiafigyelem a koronavírus idején

Hogyan lehetséges mégis médiafigyelmet generálni az ügyfelek számára a koronavírus idején? A folyamat két lépcsőben történhet:

  1. Megérteni, hogyan működik a média érdeklődése a krízis idején.
  2. Megtalálni annak módját, hogy az ügyfelek üzeneteit érzékeny, autentikus és valóban érdekes módon kapcsoljuk a jelenlegi szituációhoz.

A tükör, a fotó és az ablak

A jelenlegi koronavírus járványhoz hasonló krízishelyzetben a médiaanyagok három, időben általában egymást követő csoportba sorolhatók. Az ún. tükör időszak zajlik legelőször. Ekkor a média egyfajta tükröt tart az események elé, vagyis megpróbálja a lehető legrészletesebb módon bemutatni, hogy mi is történik valójában.

  1. A koronavírus fertőzöttek száma
  2. Halálozások száma
  3. A lehetséges gyógyszerek megtalálásáért folytatott lépések
  4. A vírus új gócpontjai
  5. Az újabbnál újabb járványügyi intézkedések (karantén, lezárás, kijárási tilalom stb.)

Az ún. fotó időszak megpróbál szélesebb képet adni a helyzetről: hogyan reagálnak az emberek, a helyzet milyen hatással van a hétköznapi életre, a vállalatokra, a munkahelyekre stb. Ez az a pont, amikor a személyes nézőpont és az elemzések is bekerülnek a hírfolyamba. A jelenlegi járvány idején ezek a történetek a következők voltak:

  1. Mennyi egészségügyi felszerelésre van szükség, és honnan lehet előteremteni
  2. A helyzet által leginkább sújtott iparágak
  3. Túlterheltséggel küzdő iparágak
  4. Az önkéntes karantén szükségessége (szakértői vélemények, interjúk)
  5. Az online oktatás a hétköznapokban
  6. Hétköznapok a karantén idején

Az ablak szakaszban a média elkezd a jövőbe tekinteni, s egyre több anyag szól arról, hogy mi lesz a járvány után, hogyan változik a világ, az életünk, a munkánk. Ebben az időszakban megszaporodnak a szakértői vélemények (véleménycikkek, interjúk), amelyek már a jövőről szólnak. Témák a közelmúltból:

  1. Kik lehetnek a helyzet nagy nyertesei?
  2. Vizsgálatok a karanténban töltött időszakról
  3. A gazdaság felépülésével kapcsolatos szakértői vélemények
  4. A gazdasági jellegű kormányintézkedésekre vonatkozó elemzések

Megérteni és alkalmazkodni

Természetesen a fentiek megértése csak az első lépés. A neheze ezután jön. Ki kell találni annak módját, hogyan lehet az ügyfél mondanivalóját, üzenetét a jelenlegi helyzetben elmondani. A koronavírushoz hasonló helyzetek nem az eladásösztönzés időszakai. Ilyenkor a márkáknak inkább a közösséghez fűződő viszonyuk erősítésre van lehetőségük. Ennek figyelembe vételével kell áthangszerelni az üzeneteket és a rendelkezésre álló csatornák használatát.

Konkrét példák

A fentiek figyelembe vétele mellett egyértelmű, hogy vannak olyan dolgok, amelyeket a cégeknek még ebben a kiélezett helyzetben is érdemes kommunikálniuk (és jó néhányan élnek is ezzel a lehetőséggel). A termelő cégek (élelmiszer, háztartási papír- és vegyi áru, gyógyszer stb.), a kiskereskedelmi vállalatok és a szolgáltatók jórészt most is dolgoznak, sokszor a korábbinál is nagyobb erőfeszítéssel válaszolva a megnövekedett igényekre. A legfontosabb kommunikációs feladataik/lehetőségeik a következők:

  1. biztosítsák a vevőiket: a gyártás/szolgáltatás folyamatos, az alapanyagok érkeznek,
  2. hangsúlyozzák, hogy ugyanakkor a kollégák, partnerek és a velük kapcsolatban álló kiskereskedelmi dolgozók egészsége és védelme az egyik legfontosabb számukra;
  3. adhatnak adatot a megnövekedett igények miatti folyamatos, extra termelésről, gyártásról stb.
  4. használhatják belső kommunikációra/márkaépítésre is ezt az időszakot: a kollégáknak, partnereknek köszönik az áldozatos munkát
  5. adományozhatnak azoknak, akik a frontvonalban vannak (Etesd a dokit kampány és számos egyéb kezdeményezés mellé állhatnak vagy kezdhetnek saját programba)
  6. a helyi közösség támogatása valamilyen eszközzel
  7. valamilyen ügy/mozgalom elindítása, amely valóban tud segíteni valakinek
  8. szolgáltatók ingyenessé tehetnek bizonyos szolgáltatásokat (pl.: tanfolyamok, oktatási anyagok) – ennek kommunikációja szintén erős márkaépítő erővel bír

Egy szó mint száz, a vállalatoknak ilyenkor is kommunikálniuk kell. Ha segítségre van szükséged a jelenlegi rendkívüli helyzethez szabott üzenetek kialakításában és célba juttatásában, keress minket a rnagy@probako.hu címen.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner