fbpx

Arcok a név mögött

Tippek ügynökségválasztáshoz III.

Milyen szempontok alapján érdemes kiválasztani a tenderre hívott kommunikációs ügynökséget? A lista összeállításakor milyen információk lehetnek árulkodók egy pr-tanácsadó által végzett munkáról?

 

Szakmai beágyazottság

Mivel rengeteg PR és kommunikációs szolgáltató tevékenykedik a piacon, fontos lehet, hogy egy-egy cég a napi munka mellett milyen egyéb szakmai tevékenységeket folytat. Publikus forrásokból is viszonylag könnyen utána lehet nézni, hogy az ügynökség:

  • milyen szakmai szervezetekkel áll kapcsolatban
  • vezetői/tagjai végeznek-e oktatási tevékenységet
  • vezetői/tagjai tartanak-e egyéb nyilvános előadásokat
  • vezetői/tagjai szerepelnek-e szakmai konferenciák előadói között

Ezek az információk képet adnak az ügynökség szakmai kompetenciáiról, sőt sok esetben konkrét munkákról, kampányokról.

Tipp: A konferenciaszereplések közül jóval értékesebbek azok, ahová az ügynökséget meghívták, és nem bevásárolta magát az előadók közé. Fizetni bárki tud, akinek van rá büdzséje, meghívást azonban csak a legjobb reputációval rendelkező szakemberek kapnak.

 

Nemzetközi kapcsolatok

Amikor szóba kerül ez a téma hazai ügynökségek vezetői szoktak azzal érvelni, hogy szükség esetén akár napok alatt találnak ügynökségi partnert a világ szinte bármely piacán. Ez akár igaz is lehet, de mindenképpen minőségi különbség van az ilyen rövid idő alatt „összekalapált” és a hosszú évek óta gördülékenyen működő nemzetközi partnerhálózatok között.

Külföldi piacok irányába is kacsintgató ügyfelek számára egyértelműen előnyt jelent egy nemzetközi kapcsolatokkal is rendelkező kommunikációs szolgáltató. Kevésbé nyilvánvaló, de kizárólag a hazai piacra koncentráló vállalatok is sokat profitálhatnak az ilyen ügynökségekkel való együttműködésből. A nemzetközi háttér sok esetben extra tudást (nemzetközi tréningek, esettanulmányok stb.) vagy szükség esetén akár külföldi szakemberek bevonását is jelentheti.

Tipp: Amikor egy hazai ügynökséghálózat weboldalán feltűnik egy nemzetközi kapcsolatra utaló logó vagy egyéb információ, mindenképpen érdemes ellenőrizni a szóban forgó hálózat nemzetközi oldalát is, hogy az információ helytálló-e. Előfordulhat, hogy a hazai cég már évek óta nem tagja a hálózatnak és a logó csak „véletlenül” maradt fenn az oldalon.

 

A stáb – arcok a név mögött

A kommunikációs tanácsadás jelentős személyes kapcsolatot is igénylő tevékenység, ezért nagyon fontos, hogy előzetes képet kapjunk egy-egy ügynökség stábjáról. A valódi chemistry természetesen a napi munka során érzékelhető, de bizonyos információk sokat segíthetnek abban, hogy a megfelelő ügynökségeket hívjuk meg a tenderünkre.

Érdemes ellenőrizni, hogy a weboldalon találunk-e fotókat vagy egyéb infókat a munkatársakról, a közösségi médiában mennyire aktív a stáb. Oknyomozó hajlamú szakemberek akár összevethetik a website-on lévő embereket a cég publikus forrásokból elérhető adataiban szereplő alkalmazotti létszámmal. Az esetleges különbségeknek persze számos oka lehet, de a jelentős eltérések mindenképpen árulkodók.

Tipp: Az ügynökség tagjainak szúrópróba szerű ellenőrzése pl. LinkedIn-en sokat elárul arról, hogy a weboldal mennyire naprakész, és persze arról is, hogy az egyes munkatársak mennyire aktív közösségi média használók.

 

További ügynökségválasztáshoz kapcsolódó tippeket olvashatsz „A méret a lényeg vagy inkább a tapasztalat?” és a „Hétpróbás vagy zöldfülű?” című bejegyzéseinkben.

Ha kérdésed van az eddigiekkel kapcsolatban, keress minket az info@probako.hu címen vagy a közösségi média csatornáinkon.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner