A „verbális infografika”

A „verbális infografika”

Avagy féljünk-e a cápatámadástól és mégis milyen hosszú 470 millió év?

 

Szövegírási kisokos sorozatunk újabb darabjában néhány egyszerű trükköt szeretnénk bemutatni, amellyel befogadhatóbbá tehetők bonyolult adatok és információk.

Szomorú tény, de az emberek egyre kevesebbet és egyre rosszabbul olvasnak. Egy ideális blogposzt hossza napjainkban nem lehet több mint 1000-1500 leütés, egy ideális Facebook poszt alig több mint 100-200 karakter, egy ideális Twitter üzenet pedig nem haladja meg a 100 karaktert. Ráadásul az olvasók figyelmét még ezekben a rövidke szövegekben is egyre nehezebb lekötni. Nem véletlen, hogy sokan fordulnak kisegítő eszközökhöz, amikor adatokat, száraz információkat kell megjeleníteni.

Az infografika saját magam által kreált definíciója valami ilyesmi: olyan vizuális kommunikációs segédeszköz, amely egyébként nehezen befogadható adatokat segít értelmezni, illetve adott esetben kontextusba helyezni. Az utóbbi időben rengeteg ilyen anyaggal találkozhatunk a közösségi médiában, gyakran kiváló infografikák illusztrálják a cikkeket (akár print akár online anyagokról van szó), és szakkönyvek születnek az adatvizualizálásnak nevezett új szakterületről. Ez mind szép és jó, de nem állíthatunk minden egyes adat mellé egy infografikát. Ilyenkor kaphatnak szerepet a „verbális infografikák”.

Idézőjelben írtam a címben is szereplő kifejezést, aminek több oka van. Egyrészt magam kreálta jelenségről/szakkifejezésről van szó, másrészt pedig egyáltalán nem grafikai megoldásra vonatkozik. Hadd hozzam máris a magyarázatot. Olyan rövid szöveges megoldásokat értek ez alatt, amelyek hasonlóan működnek, mint az infografikák: vagyis segítenek egyszerűen befogadhatóvá tenni és értelmezni elvont/nehezen érthető infókat, ráadásul tömörek, egyszerűen értelmezhetők és áttekinthetők.

 

Lássunk három konkrét példát

Bill Bryson Walk in the Woods című könyvében a következőképpen alkalmazza ezt a technikát egy 470 millió éve keletkezett hegység életkorának érzékeltetésére: „…ha másodpercenként egy évet tudnánk visszarepülni az időben, körülbelül 16 évig kellene utazni, hogy elérjük a 470 millió évet…” Ezzel az egyébként teljesen kontextusba illő magyarázattal segít elképzelni a felfoghatatlanul hatalmas 470 millió éves kort.

A cápatámadások elenyésző valószínűségét egy floridai természettudományi múzeum a következő verbális infografikával érzékeltette: „Vajon egy cápa vagy egy szarvas okozhatja nagyobb valószínűséggel a halálodat? Egy szarvas. Mégpedig 300-szor nagyobb az esélye annak, hogy egy szarvas miatt halsz meg, mint egy cápa miatt.”

Amikor egy vállalati kommunikátornak egy vállalati felmérés meglehetősen összetett és rém száraz statisztikai eredményeit kellett ismertetnie, a sport világából vett könnyen megjegyezhető példát. Ha a válaszdók egy focicsapatot alkotnának, a 11 játékosból összesen négy tudná, hogy egyáltalán melyik az ellenfél kapuja és melyik a sajátjuk és a csapatból összesen ketten lennének tisztában azzal, hogy valójában milyen poszton is játszanak.

 

A fenti példákból is jól érzékelhető, hogy ezek a „verbális infografikák” nemcsak a puszta adatokat jelenítik meg kreatív módon, hanem kontextusban maradnak, érzelmi kapcsolatot teremtenek és megkönnyítik a befogadást.

 

5 tipp verbális infografika írásához

  • Gondold végig, hogy valóban szükséges-e ez az eszköz. Az efféle magyarázatok túlzott használata megnehezítheti a szöveg befogadását.
  • Értelmezd az adatot magad számára: pontosan mit jelent az információ és te miről akarsz beszélni.
  • Fogalmazd meg, mint akarsz mondani, elérni a szöveggel (egy számadat nagyságát más módszerekkel érzékeltethetjük, mint egy például egy vállalat szervezeti felépítésének bonyolultságát).
  • Gondold végig, kinek szól az anyag – szólj a célközönség nyelvén (másféle magyarázat válik be fiatal fiúk és más családanyák számra).
  • Gondold végig, hol jelenik meg a szöveg: más megközelítést igényel egy konferenciaprezentáció és mást egy vállalati blog.

 

Ha további szövegírási segítségre van szükséged keress minket az info@probako.hu címen.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner