Amikor egy-egy dalt hallunk, általában az előadót látjuk a színpadon, de az online felületeken is az ő nevük jelenik meg a dal címe mellett. Míg azokról, akiknek ezeket a dalok köszönhetjük, vagyis a szerzőkről, általában nem sokat tudunk. Mindeközben a 2022-ben berobbanó ChatGPT hatására 2023-ra már minden a mesterséges intelligenciáról (MI) szólt, sok más foglalkozás mellett a hagyományos dalszerzők jövőjét is megkérdőjelezve. Az Artisjus kettős küldetése ezzel a kampánnyal, hogy ezekre a háttérben dolgozó művészek, alkotók értékteremtő munkájára irányítsa a figyelmet, valamint szakmai és társadalmi diskurzust indítson itthon az MI és a zene kapcsolatáról.
Elsőként felmértük, hogy viszonyulnak a szerzők és a közönség az MI használatához a zeneszerzésben. A felmérések eredményeiről sajtóközleményt készítettünk, ami egyben egy egyedülálló kísérlet beharangozására is szolgált.
A kutatások alatt ugyanis három dal is elkészült. Az egyik hús-vér dalszerzőpáros szerzeménye, egy másikat emberi dalszerzők az MI segítségével készítettek, valamint a harmadikat egy rövid prompt alapján az MI egyedül készített el. A három dalt a kösziadalt.hu weboldalon hallgathatták meg „vakon” az érdeklődők. Itt küldhették be tippjeiket is szeptember 11. és október 8. (a Dalszerzők napja) között arra vonatkozóan, hogy melyiket ki vagy MI írta. A részvételre TikTok és Meta hirdetésekkel buzdítottuk az embereket.
A Dalszerzők napja után közzétettük azt a doku-videósorozatot, amely a kísérletre készült szerzemények dalszerzői folyamatát mutatja be. Továbbá az is kiderül belőle, hogy kilenc meghívott vendég (ismert zeneszerzők, zenei újságíró és MI szakértő) hogyan tippelt a dalokra. A közönség által leadott tippek eredményéről, valamint a helyes megfejtésről a résztvevőket emailben értesítettük, míg a nyilvánosság felé sajtóközleményben adtunk hírt.
A kampány ideje alatt 15 030 egyedi felhasználó járt a landing oldalon, 19 314 alkalommal játszották le a dalokat és 4 303 szavazat érkezett. A részvételre terelő videóhirdetésekkel a Meta felületein 185 745 egyedi felhasználót, a TikTokon pedig 192 701 felhasználót értünk el. A médiamunka révén több mint 254 sajtómegjelenés született, köztük 175 db online felületeken (országos hírportálokon, kulturális, gazdasági és regionális oldalakon). Ezekkel a Coveragebook szerint 1,59 millió olvasót értünk el, akik 405 alkalommal osztották tovább a témában született cikkeket. A dalhoz készült doku-videókat két hét alatt 58 806 alkalommal tekintették meg YouTube-on.
Október 8-án, a Dalszerzők napján többek között olyan előadók, zenészek posztoltak idei felkérésünkre, mint az Animal Cannibals, Magna Cum Laude, Gyöngyösi Ivett, Molnár Máté Road, Depresszió, Lord Zenekar, Marót Viki, Farkasházi Réka, Hajdú Klára, Bérczesi Róbert, Czutor Zoltán, Hajós András. Összesítve 79 posztot tettek közzé a zenészek, amelyek 21 488 bejegyzésaktivitást eredményeztek organikusan.