fbpx

Szövegírás kisokos – 5 tipp a sikeresebb media pitchekért

Manapság a PR már sokkal több, mint sajtóközlemények írása, vagy témakiajánlók készítése az újságírók számára. Ugyanakkor az earned media jelentősége nem csökken, még mindig hatásos eszköz a fogyasztók elérésében. A Nielsen legutóbbi elemzése szerint a fogyasztók 92%-a bízik a szerkesztőségi tartalmakban csakúgy, mint a barátok, családtagok ajánlásában, szemben a szponzorált, vagy fizetett megjelenésekkel.

Ha az újságíró figyelmét felkeltettük, ha bízik az általunk közölt tényekben és megérti, hogy a történetünk miért érdekelheti az olvasóit, nézőit, nyert ügyünk van.

De hogyan írjunk gyorsan, okosan, meggyőzően? Egy denveri Worldcom ügynökségi partnerünk, a Linhart PR összeírt 5 könnyen elsajátítható tippet, ami segítségünkre lehet:

  1. Helyettesítsd az állítást tényekkel – Mindig jobb egy példán vagy valamilyen tényadaton keresztül illusztrálni mondandónkat. Például ahelyett, hogy azt írnánk „Anna gyönyörű”, válasszuk az „Anna 2017-ben elnyerte a Look of the Year díjat”, vagy „Annának vakítóan kék szemei és modellalkata van”. Az olvasó mindkét állításból következtethet arra, hogy Anna valójában gyönyörű.
  2. Írj rövidebb kiajánlókat – Hozzávetőleg 25 PR-es jut egy újságíróra (ez eredetileg egy amerikai adat, de könnyedén elképzelhető, hogy Magyarországon ez az arány még rosszabb), ami azt jelenti, hogy minél tömörebben tudod kifejezni a mondanivalódat, annál jobb. Például nincs szükség a bemutatkozásra az emailek elején, hiszen minden fontos infót megtalálnak az aláírásodban. Térj azonnal a lényegre; milyen sztorid van, ami érdekelheti az olvasóját.
  3. Ne zsúfold tele – Felejtsd el a felesleges szavakat és mondatokat! Hagyd el a tulajdonneveket, hacsak nincs valódi hírértékük, töröld a céltalan szavakat (pl.: alapvetően, lényegében, határozottan, kétségtelenül, stb.), az általános mellékneveket és határozókat (nagyszerű, remek, jó, rossz, igazán, nagyon, stb.) és akár mondatokat is összevonhatsz egyszerű főnevekké.
  4. Válassz konkrét szavakat – Egyszerűbben lekötheted az olvasóidat, ha kevesebb, de pontosabb szavakat használsz. Például ahelyett, hogy „a menedzsment felülvizsgálta, valamint újra és újra átírta az elemzést” írj annyit, hogy „a menedzsment dolgozott az elemzésen”.
  5. Korrektúra vs helyesírásellenőrzés – Különösen fontos, hogy a szövegedben szereplő személyek, helyszínek, vállalatok neve helyesen szerepeljen. Ezeket a helyesírásellenőrző nem mindig szúrja ki. Szintén hasznos lehet, ha minden url-t, amit beillesztesz a szövegbe meg is kattintasz, hogy aktívak-e. A telefonszámokat, emailcímeket is ellenőrizd. Ha visszafelé kezded el olvasni a szöveget (az utolsótól haladva az első felé), elkerülheted az olyan általános nyelvtani hibákat, mint például az igeidők rendezése.

 

Hasznos volt? Kérdésed van? Írj nekünk: info@probako.hu

A szerző

Fülöp Edit

Vezető tanácsadó