fbpx

A méret a lényeg vagy inkább a tapasztalat?

Tippek ügynökségválasztáshoz I.

A vállalati oldalon dolgozó kommunikációs szakemberek egyik legtöbb fejtörést okozó feladata a megfelelő tanácsadó ügynökségek kiválasztása. A tenderanyag minősége eléggé kézzel fogható segítséget jelent a döntés során. A munka azonban nem itt kezdődik, hanem a meghívottak kiválasztásánál. Milyen szempontok alapján érdemes kiválasztani a tenderre hívott szolgáltatókat? A lista összeállításakor milyen információk lehetnek árulkodók egy kommunikációs ügynökség által végzett munkáról?

 

A tendermeghívás döntő fontosságú

A hazai piacon akár több ezerre is tehető a kommunikációval vagy public relations tevékenységgel (is) foglalkozó cégek listája. A szakmai sajtóban vagy a hírekben legalább időnként felbukkanó cégnevek listája persze ennél jóval rövidebb, de még mindig túl hosszú ahhoz, hogy könnyen ki lehessen választani azt a néhány ügynökséget, akit érdemes tenderre hívni.

Egy régi mondás szerint a jól kezdett dolog félig el is van végezve. Ez tökéletesen igaz a mi esetünkben is, hiszen a tenderfolyamat alapköve a meghívottak rövid listája. Ez határozza meg az egész ügy kimenetelét. Egy jól összeválogatott lista garantálja, hogy erős versenyben legyen esély megtalálni a vállalat számára legmegfelelőbb partnert. Hogyan lehet publikus információk alapján előszűrni a potenciális ügynökségeket? Miket érdemes figyelembe venni a lista kialakítása során?

 

Szempontok a kiválasztás során

Tapasztalataink szerint az alábbi elemek, illetve információk lehetnek fontosak a megfelelő ügynökség kiválasztása során. Szolgálhat ez a rövid lista afféle checklistként a vállalati marketingesek, kommunikációs szakemberek számára.

  • A méret a lényeg; avagy a méretkompatibilitás
  • Hétpróbás vagy zöldfülű? A tapasztalatok előnye és hátránya
  • Szakmai elismerések
  • A cipész cipője, vagyis az ügynökség saját kommunikációja
  • Szakmai beágyazottság
  • Nemzetközi kapcsolatok
  • A stáb – arcok a név mögött

 

A méret a lényeg; avagy a méretkompatibilitás

A tapasztalt szakemberek egybehangzó véleménye szerint nagyon fontos, hogy az ügynökség és az ügyfél (illetve a szóban forgó kommunikációs projekt) mérete mindenképpen legyen összehangban egymással. Egy alig néhány fős stábbal működő szolgáltató akármennyire is lelkes, egyszerűen nem tudja ellátni egy nagyvállalat szerteágazó kommunikációs projektjeinek teljeskörű kezelését. Ez fordítva annyiban igaz, hogy egy kisebb KKV pedig jó eséllyel csupán sokadrangú ügyfél lesz egy nagy ügynökség portfóliójában. Kivételek persze mindig adódnak: egy több ezer fős multi is belevághat olyan jól körülhatárolt projektbe, amelyet egy kis ügynökség is kiválóan tud menedzselni, és egy kisebb cég is invesztálhat olyan jelentős kommunikációs tevékenységbe, amelyhez mindenképpen nagy ügynökségre van szükség. A lényeg mindig az, hogy az ügynökség mérete legyen arányban a kihívással.

Tipp: Léteznek publikus források, ahol utána lehet nézni a cégek méretének (szakemberek száma, bevételek nagysága és hasonló adatok), és természetesen az ügynökségi weboldalak is szolgálhatnak hasznos infókkal.

 

További ügynökségválasztáshoz kapcsolódó tippeket olvashatsz a „Hétpróbás vagy zöldfülű?” valamint az „Arcok a név mögött” című bejegyzéseinkben.

 

Ha kérdésed van az eddigiekkel kapcsolatban, keress minket az info@probako.hu címen vagy a közösségi média csatornáinkon.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner