fbpx

A könyvmoly nem nyugszik

Korábban készítettem egy anyagot kedvenc pr-es szakkönyveimről. Abban a posztban első sorban a régi kedves köteteimet vettem sorra. Már akkor megígértem, hogy nemsokára összeszedek egy sort az újabban olvasott szakmai kiadványokból is.

Az alábbi lista elég vegyes: vannak benne egészen rövid, inkább praktikus tanácsokat adó könyvek, valamint átfogóbb, elméletibb munkák is. A válogatásban helyet kaptak egyes munkafolyamatokat segítő, szélesebb tevékenységi köröket érintő (pl. digitális kommunikáció), és magát az ügynökségmenedzsmentet támogató könyvek is. Mindenki böngésszen, válasszon, olvasson kedvére.

 

James Webb Young: A Technique for Producing Ideas

James Webb Young: A technique for producing ideas

Erről az egyébként régebbi könyvről először egyik szakmai példaképem, a skót Gerry Farrel blogjában olvastam. Csak később derült ki számomra, hogy egy igazi alapműről van szó, amelyet számos egyéb reklámos könyvben mind a mai napig rendszeresen idéznek. A rövid könyv elsősorban kreatív embereknek segít a hatékony ötletelésben. Első körben leszögezi, hogy egy ötlet nem több, mint régi elemek új kombinációja; ezen kombinációk megalkotása pedig java részben az összefüggések meglátásában rejlik. A szerző öt lépcsőből álló folyamatba rendezi a kreatív alkotást:

  1. a nyersanyag begyűjtése,
  2. a nyersanyag “megemésztése”/végiggondolása,
  3. ún. inkubációs fázis: tudatos és öntudatlan munka;
  4. ezt követi a Heuréka fázis, vagyis az ötlet születése;
  5. a folyamat a végső simításokkal zárul.

A könyv nagy előnye, hogy rövid, azaz akár egy délután alatt megemészthető, ezt követően már csak a tanultak elegendő gyakorlására van szükség. Ez pedig már alig több mint három-négy évtized alatt megvalósítható ?

 

Chip Heath, Dan Heath: Made to Stick

Chip Heath, Dan Heath: Made to Stick

Az egyik korábbi posztban részletesebben foglalkoztam e könyv tanulságaival. Tényleg érdekes munka arról, hogyan készülnek azok az ötletek, amelyek jól megjegyezhetők. A szerzőpáros az ún. SUCCESS formulában (az angolszász szerzők imádják a betűszavakat…) látja annak titkát, hogy miért lehetnek egyes ötletek emlékezetesebbek mint mások:

  1. Simple (egyszerű),
  2. Unexpected (váratlan),
  3. Concrete (konkért),
  4. Credible (hihető),
  5. Emotional StorieS (érzelmekre építő).

Külön érdekes az a rész, amely a tartalom-előállítók egyik fő problémájáról, a „tudás átkáról” szól. Ez azt jelenti, hogy nehéz olyan személy (olvasó, fogyasztó) bőrébe bújni, aki nem tudja azt, amit mi tudunk.

 

Gini Dietrich: Spin Sucks

Gini Dietrich: Spin Sucks

A Communications Director magazin egyik korábbi számának könyvajánló rovatában bukkantam erre a gyöngyszemre. Végre egy praktikus tanácsokkal és esettanulmányokkal tűzdelt, jó könyv arról, hogyan kell tartalmakat készíteni és általában kommunikálni a közösségi médiacsatornák és a Google Birodalom vezérelte médiahangzavarban. Egyik kedvenc megállapításom a könyvből: aki jó céges történeteket akar írni, sokat kell olvasnia; első sorban szépirodalmat. Imádom ezt a könyvet.

 

 

Szody Noémi: Practical Guide to Brainstorming and Generating Creative Ideas

Szody Noémi: Practical Guide to Braintorming and Generating Creative Ideas

Az Amazonon futottam bele ebbe a könyvbe. Semmit sem tudok a szerzőről, bár a neve alapján magyarnak tűnik. Az utóbbi időben a cégben sokat foglalkozunk azzal, hogyan lehetne javítani a kreatív ötletelési folyamatokat. Egyrészt jobb kreatív termést szeretnénk elérni, másrészt magát a folyamatot akarjuk hatékonyabbá tenni. A szerző azzal biztat, hogy a kreatív és innovatív ötletek előállítása tanulható képesség (ezzel a gondolattal végleg megfogott). A sok-sok jótanács közül egyet emelnék ki: szerinte a sikeres ötletelési folyamat kulcsa a résztvevők alapos felkészülése. Na, tapasztalataim szerint ezt a legnehezebb megvalósítani.

 


Az utóbbi időben nagy kedvenceim lettek az ügynökségmenedzsmenttel foglalkozó szakmunkák. Ezek közül kettő ajánlanék a figyelmetekbe.

 

Rick Webb: Agency. Starting a Creative Firm

Rick Webb: Agency. Starting a Creative Firm

Szerintem kiváló összefoglaló egy kreatív cég alapításáról, a szolgáltatásokról, árazásról, cégértékről, működtetésről, és később az eladásról. Nemcsak reklám-vagy kommunikációs ügynökségek vezetőinek hasznos, hanem mindenféle a kreatív iparágban tevékenykedő vállalkozás (pl. szoftvercég, tanácsadó ügynökség stb.) vezetőjének. Nagyon sok megszívlelendő tanácsot, praktikus tippet-trükköt tartalmaz a könyv (érezhető, hogy a szerző nem a levegőbe beszél, ő maga is alapított és vezetett/vezet ilyen cégeket). Az egyik kedvenc gondolatom az üzletfejlesztésre vonatkozik. Évek óta próbáljuk kialakítani és csiszolgatni new business folyamatainkat – néha több, néha kevesebb sikerrel. És akkor ebben a kötetben belefutok egy ilyen gondolatba, amely tökéletesen összefoglalja saját tapasztalatainkat:  „az ügyfelek számára jól elvégzett munka a new business munka 90%-át helyettesíti”.

 

Paul Roetzer: Marketing Agency Blueprint

Paul Roetzer: the marketing agency blueprint

Az előbb említettnél kicsit kevésbé tetszett, de még mindig a hasznos/olvasmányos régióban mozgó kötetről van szó. A szerző maga is gyakorló ügynökségvezető. Elmélete szerint a hagyományos PR-ügynökségek halálra vannak ítélve, a jövő az ún. hibrid ügynökségeké.  A szerző hibrid ügynökségeknek nevezi azokat a szerinte új, sikeres ügynökségeket, amelyek inkább technológia orientáltak, a sajtókapcsolatok mellett egyéb, első sorban digitális szolgáltatásokat is kínálnak, és jellemző rájuk az innováció – akár a vállalat működési modelljének kialakításában, akár az árazásban vagy bármi egyébben. Van a könyvnek olyan része, amit a bevezetőben picit túltolnak (pl. arról beszélnek, hogy az új működési modellben nincs szükség hagyományos time sheetekre – később persze kiderül, hogy ez annyiban igaz, hogy a korábbinál jóval precízebb időbeosztásra van szükség…), de könyv azért sok-sok hasznos tanáccsal szolgál.

 

Ha pr-rel vagy marketingkommunikációval kapcsolatban bármilyen elméleti vagy nagyon is gyakorlati kérdésed merül fel, keress minket az info@probako.hu e-mail címen.

A szerző

R. Nagy András

Ügyvezető partner